رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 2, 2014
6:48 یکشنبه، 13ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60571

صدا و ‌سیما هم از بودجه وزارت ارتباطات سهم می‌برد؟

امسال قرار بود با تصویب لایحه‌ای، صد درصد درآمد وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات زیربنایی ICT صرف شود؛ اما علاوه بر اینکه چنین نشد؛ از کل اعتبار تخصیص یافته نیز 300 میلیارد تومان برای صدا و سیما و 100 میلیارد تومان برای مرکز فضای مجازی کسر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خبرها گفته بود که علیرغم گذشت 5/2 سال از برنامه پنجم توسعه تنها 15 درصد در حوزه ICT پیشرفت داشته‌ایم و باید 85 درصد برنامه را در زمان باقی‌مانده به اتمام برسانیم.
 
برای تحقق اهداف چشم‌انداز نظام که مورد تائید و تاکید مقام معظم رهبری است باید اهمیت ویژه‌ای برای توسعه ICT که زیربنای توسعه تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی است در نظر گرفت.
 
در آبان‌ماه سال جاری ماده واحده لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات به تصویب رسید که بر اساس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند صد در صد مبالغی که به عنوان حق‌الامتیاز حق‌الاسهم و وصول می‌کند در بودجه خود برای توسعه خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم روستایی در نظر بگیرد.
 
این خبر باعث شد امکان تحقق برنامه‌های تعیین شده در برنامه پنجم توسعه در مناطق محروم در زمان باقیمانده واقعی شود.
 
این رقم معادل 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که در نهایت به 2 هزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافت. اما ماجرای بودجه وزارت ارتباطات در این‌جا خاتمه نمی‌یابد. 
 
نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق با اختصاص 3000 میلیارد ریال از منابع فوق به سیگنال‌رسانی صدا و سیما موافقت کرده‌اند تا بار دیگر مانعی بر سر تحقق کامل برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه ICT یافته ایجاد شود.
 
پیش از این نیز کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود که از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغ 100 میلیارد تومان به شورای عالی فضای مجازی اختصاص یابد.
 
در این میان وزارت ارتباطات می‌گوید که برای فراهم کردن امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات برای اتصال 60 درصد خانوارها و تمامی کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم نیازمند حمایت جدی‌تری تا پایان سال 94 است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.