سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 2, 2014
11:24 یکشنبه، 13ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60589

کلاهبرداری برخی فروشندگان در بازار رایانه/ کالاهای کامپیوتری حق بیمه ندارند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اعلام هشدار در مورد برگه های گارانتی که به عنوان بیمه به خریداران کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری از سوی برخی فروشندگان داده می شود گفت: مقوله ای به نام بیمه در کالاهای رایانه ای نداریم.
 
سید مهدی میرمهدی در گفتگو با مهر، با اشاره به وضعیت نابسامان گارانتی ها در بازار کامپیوتر و اصرار برخی فروشندگان به خریداران که به جای گارانتی از کارت بیمه استفاده کنند، گفت: ما 100 درصد مخالف این موضوع هستیم و فروشندگان به هیچ عنوان حق ندارند کارت بیمه برای محصولات دیجیتالی به مشتری عرضه کنند و این یک نوع کلاهبرداری آشکار است.
 
اظهار بی اطلاعی بیمه مرکزی از کارت بیمه محصولات دیجیتالی
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به جلساتی که از سوی این اتحادیه با بیمه مرکزی در مورد کارت بیمه محصولات کامپیوتری برگزار شد، گفت: بیمه مرکزی در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرده و گفته ما اصلا در این زمینه خبر نداریم و ممکن است نمایندگی های بیمه این خدمات را بدون هماهنگی با بیمه مرکزی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه در این راستا تفاهمنامه ای با بیمه مرکزی منعقد شده تا به تمام نمایندگی هایشان اعلام کنند که کالاهای دیجیتالی حق بیمه ندارند، افزود: در همین راستا با تمام نمایندگی های بیمه و کارگزاران نامه نگاری صورت گرفته و اطلاعیه ای از سوی بیمه مرکزی هم صادر شده تا جلوی این کلاهبرداری آشکار گرفته شود. براین اساس پیش بینی می شود که از سال 93 مقوله ای به نام بیمه در کالاهای فناوری نداشته باشیم.
 
میرمهدی با اشاره به نمایندگی های بیمه ایران که اقدام به ارائه بیمه محصولات IT کرده اند، گفت: کارت بیمه کالاهای دیجیتالی پول اضافه ای است که برخی فروشندگان از خریدار دریافت می کنند اما زمانی که مصرف کننده به دفاتر بیمه ای مراجعه می کند کارشناس مشکل کالا را به نفع بیمه کارشناسی کرده و تشخیص نادرست در زمینه خدمات پس از فروش کالا می دهد. به این ترتیب مصرف کننده بهره ای از این خدمات نمی برد.
 
خسارت به مصرف کننده برگردانده می شود
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه در مورد فروشنده هایی که خریداران را ترغیب به گرفتن کارت بیمه محصولات می کنند نیز به مهر گفت: اینها یک عده افراد سودجو هستند که برای منافع شخصی خود این کار را انجام می دهند. هم اکنون اقدام به شناسایی این فروشگاهها صورت گرفته و برخی نیر شناسایی شده و اخطار دریافت کرده اند.
 
وی با بیان اینکه تعداد فروشگاههای متخلف در این زمینه از تعداد انگشتان دست فراتر می رود، ادامه داد: این موارد در کمیسیون شکایات اتحادیه صنف رایانه در حال بررسی است و چنانچه این فروشگاههای مطیع قانون نباشند حق ادامه کار نخواهند داشت و جواز کسبشان باطل می شود.
 
میرمهدی با تاکید بر اینکه ما کارت بیمه را برای کالاهای دیجیتالی قبول نداریم و فروشنده ای که مصرف کننده را متقاعد کرده که خدمات بیمه خریداری کند باید پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: خریداران و مصرف کنندگان می توانند در صورت مواجه شدن با مشکلاتی در این زمینه به کمیسیون بررسی به شکایات اتحادیه مراجعه کنند که در این صورت یا دستگاه تعویض می شود و یا خساراتی که به مصرف کننده وارده شده از فروشنده دریافت و به مصرف کننده بازگردانده می شود.
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه در مورد خدمات "وارانتی" که در بازار دیجیتال به جای "گارانتی" به مشتریان ارائه می شود نیز تصریح کرد: وارانتی در ایران اصلا معنی ندارد؛ با توجه به تحریم ایران، باید خدمات گارانتی در داخل کشور باشد و وارانتی که در تمام دنیا وجود دارد در ایران کاربرد ندارد.
 
وی تاکید کرد: طبق قانون هیچ فروشنده ای حق فروش کالا بدون خدمات پس از فروش را به هیچ عنوان نخواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.