رگولاتوری

February 3, 2014
14:48 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60602

افتتاح سایت‌های پایش جدید / تجهیز 4000 روستا به اینترنت پرسرعت خانگی

معاون وزیر ارتباطات گفت: امروز با افتتاح سایت‌های پایش جدید در مجموع ظرفیت کشور در این زمینه به 110 گیگاهرتز می‌رسد که امیدواریم با تجهیزاتی که در آینده نصب می شود بتوانیم کل کشور را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اصغر عمیدیان در مراسم افتتاح سایت‌های پایش (مانیتورینگ جهت یاب) در استان قزوین اظهار کرد: با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات امیدواریم سریع‌تر آنچه شایسته نظام است در فضای فرکانسی کشور که فضایی سوق الجیشی هم است تهیه و اجرایی شود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره شبکه پایش پرداخت و عنوان کرد:‌ امواج الکترومغناطیس بستر هدایت صدا، اطلاعات و تصویر محسوب می شوند و در مناطقی که ارتباط با سیم ممکن نیست از طریق آنها این اطلاعات منتقل می شود. این امواج دارای دو خصیصه هستند که اولین خصیصه آنها فضا و دیگری فرکانس است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر فرکانس در تمام دنیا تحت مالکیت عمومی دولتها قرار دارد و حاکمیت اجازه بهره برداری از این فضا را برای جلب رضایت مردم در اختیار دارد. به همین دلیل برای بهره برداری از این ثروت ملی لازم است تکنولوژی‌های جدیدی که حاکمیت اقدام به ورود آن ها می‌کند هدایت شوند تا بتوان از این فضا به نحو شایسته استفاده کرده و آن را هدایت و کنترل کرد و میزان بهره‌وری از آن را ارتقاء داد.
 
عمیدیان با اشاره به این‌که لازم است حتما این فضا در تمام کشور مدیریت شود، عنوان کرد: نمی توان فضای فرکانسی را در بخشی از کشور مورد هدایت و کنترل قرار داد و از بخش دیگری چشم پوشی کرد. مدیریت این فضا اهمیت ویژه‌ای دارد و کشورهای مختلف نیز به این مساله توجه بسیار دارند.
 
وی همچنین یادآور شد: اخیرا اکثر جاسوسی‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد در فضای فرکانسی صورت می‌گیرد که همین موضوع ایجاب می کند دقت بیشتری دراین حوزه صورت گیرد چرا که اگر تکنولوژی‌های روز دنیا مطلع نباشیم و بهره‌وری‌های لازم را دراین زمینه انجام ندهیم ممکن است مشکلات متعددی ایجاد شود.
 
او همچنین به بهره برداری‌های اقتصادی که می توان از فضای فرکانسی صورت داد اشاره کرد و افزود: اگر بتوان با قوانین تسهیل کننده سرمایه‌گذاران را به این حوزه جذب کرد می توان بازتاب مالی خوبی از این فضا به دست آورد.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین عنوان کرد: حاکمیت وظیفه دارد اگر طیفی به یک اپراتور می‌سپارد از آن حفاظت کند تا سو استفاده‌های احتمالی از آن فرکانس صورت نگیرد.
 
وی همچنین به بازرسی ایستگاه‌های رادیویی ثابت و متحرکی که ممکن است دشمنان در نزدیکی مرزهای کشور ایجاد کنند اشاره و خاطر نشان کرد: لازم است فعالیت‌های غیرمجاز در این فضا کنترل و پلمپ شوند.
 
عمیدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در گذشته در کشور سه مرکز اصلی وجود داشت که متاسفانه هیچ یک از آنها فعال نبود اما در چند سال گذشته سه مرکز فعال شده‌اند و در قالب آنها مثلثی ایجاد شده است که هر نوع حرکت فرکانسی در آن مورد رصد قرار می گیرد و به تدریج آن مثلث آن قدر کوچک می‌شود که تمام کشور پایش شود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات اضلاع این مثلث را در استانهای مشهد، شیراز و قزوین دانست و گفت: امروز با افتتاح سایت‌های پایش جدید در مجموع ظرفیت کشور در این زمینه به 110 گیگاهرتز می‌رسد که امیدواریم با تجهیزاتی که در آینده نصب می شود بتوانیم کل کشور را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.
 
وی اظهار کرد: تا پایان سال 91 در این حوزه 20 ایستگاه ثابت و 41 ایستگاه سیار وجود داشت که در مجموع این ایستگاه 580 هزار کیلومتر یعنی مساحتی 35.2 درصد از کل کشور را پوشش می داد.
 
او همچنین عنوان کرد:‌ امروز با افتتاح سایتهای جدیدی که برای آنها 6.3 میلیارد تومان هزینه شده، پوشش مانیتورینگ ما در کشور به 62 درصد می‌رسد.
 
عمیدیان در پایان صحبتهای خود نیز به وظیفه‌ای که وزارت ارتباطات تعیین کرده اشاره کرد و گفت:‌ وزارت ارتباطات مقرر کرده است تا پایان سال روستاها نیز از اینترنت پرسرعت خانگی بهره‌مند شوند و بر همین اساس قرار است تا پایان امسال 4000 روستا مجهز به اینترنت پرسرعت خانگی شوند که برای این مهم 2.1 میلیارد تومان هزینه شده و قرار بر آن است که در استان قزوین هم 70روستا تا 21 اسفند به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.