باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

رگولاتوری

February 3, 2014
14:50 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60603

رتبه 101 ایران در جهان/ افزایش پهنای باند بین‌الملل به 150 گیگابیت

وزیر ارتباطات از رتبه 101 ایران در میان کشورهای دنیا در زمینه ارتباطات خبر داد و یادآور شد: این رتبه در سطح منطقه 15 یا 16 است.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود واعظی در مراسم افتتاح سایت‌های پایش (مانیتورینگ و جهت یاب) در قزوین اظهار کرد: ما برای خود در وزارت ارتباطات محوری سه گانه در زمینه وظایف در نظر گرفته‌ایم.
 
وی ادامه داد:‌ در حال حاضر در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا به زیرساخت‌ها توجهی ویژه دارند ما نیز در ایران اگر بخواهیم به آنچه در برنامه 20 ساله در نظر گرفته شده دست یابیم باید ایجاد زیرساخت ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.
 
وزیر ارتباطات با بیان این‌که در محور دوم لازم است به تولید داخلی و پژوهش توجه جدی شود، اظهار کرد: این نمی‌شود که ما همواره دستگاه‌هایی را از کشورهای خارجی تهیه کرده و آن‌ها را در داخل کشور نصب کنیم تا زمانی که به تولید در داخل کشور دست پیدا نکنیم در این زمینه به خودکفایی نخواهیم رسید.
 
وی سومین محور وظایف وزارت ارتباطات در دولت یازدهم را بحث خدمتگذاری به مردم دانست و با بیان این‌که خدمتگذاری به مردم بزرگترین افتخار مسوولان دولتی است عنوان کرد:‌ خوشبختانه در وزارت ارتباطات شرایط به گونه‌ای است که ما با تمام مردم تماس داریم.
 
واعظی تصریح کرد: متاسفانه همین حالا هم شرمنده مردم هستیم چرا که هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که در شان مردم است خدمات ارائه دهیم.
 
او با اشاره به بودجه‌ای که مجلس برای وزارت ارتباطات در نظر گرفته ادامه داد: ما قول می دهیم تا پایان چهار سال دولت یازدهم در زمینه ICT در سه محوری که اشاره شد پیشرانی توسعه، تحقیق، تولید و خدمت‌رسانی، کارنامه خوبی ارائه کنیم.
 
وزیر ارتباطات عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که توسعه ما، توسعه متوازن باشد و مناطق محروم و روستایی در اولویت کاری ما قرار دارد. چرا که بر این باوریم که ایران تنها محدود به شهرهای بزرگ نیست و هنر ما باید این باشد که فرد روستایی احساس کند تمام امکانات شهر را در روستای خود در اختیار دارد و دلیلی برای مهاجرتش وجود ندارد.
 
وی که برای افتتاح پروژه پایش به قزوین سفر کرده بود در ادامه صحبت‌های خود به ذکر توضیحاتی درباره شرایط ارتباطی استان قزوین پرداخت و افزود:‌ در حال حاضر از میان 853 روستای این استان 846 روستا از خدمات مخابراتی برخوردار هستند که از این میان 22 روستا امروز به این شبکه متصل می‌شوند و تنها هفت استان باقی می ماند.
 
واعظی اظهار کرد: در حال حاضر 675 روستای این استان تلفن خانگی دارند که در میان آنها 16 روستا به تازگی به این مجموعه اضافه شده است.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها 68 روستای این استان اینترنت دسترسی دارد که امیدواریم تا پایان امسال حدود 100 روستای دیگر به آن اضافه شود اما برنامه ما این است که در سال آینده تحول بزگی در حوزه ارائه اینترنت روستاها داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در حال حاضر پروژه‌های مختلفی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها ایجاد شبکه فیبر نوری میان قزوین و کرج است که تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
 
وی همچنین از ایجاد شبکه فیبرنوری بین قزوین و رشت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این شبکه تا خرداد ماه سال آینده تکمیل شود.
 
وی یادآور شد: در صورت تکمیل این شبکه توجه به این که میان استان قزوین و تهران هم شبکه فیبر نوری وجود دارد عملا استان قزوین به چهارراهی بین استانها تبدیل خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: در حال حاضر سیاست ما در وزارت ارتباطات تصدی‌گری نیست بلکه به دنبال ایجاد بستری هستیم تا بخش خصوصی بتواند فعالیتهای خود را دنبال کند. البته برخی شرکتهای بخش خصوصی هم متفاوت عمل می کنند و برخی از آنها اگر نظارتی رویشان نباشد، تنها به دنبال کسب سود هستند اما ما تلاش داریم پایشهای خود را آن قدر گسترش دهیم که به تمام اپراتورها نظارت داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: اکنون برخی مشترکان گلایه دارند که در استان‌های مختلف سرعت اینترنت خانگی آنها کم است در صورتی که ما طی ماه‌های گذشته بستری فراهم کردیم که دیگر هیچ شرکتی نمی تواند بگوید پهنای باندی که نیاز دارد در اختیار ندارد.
 
وی ادامه داد: زمانی که من به وزارت ارتباطات آمدم پهنای باند بین الملل حدود 71 گیگابیت بود که اکنون این رقم به 101 گیگابیت بر ثانیه رسیده و امیدواریم تا پایان سال به 150 گیگابیت برسد.
 
او در ادامه بار دیگر به اشتراک گذاشتن پهنای باند در میان کاربرانی بیشتراز حد استاندارد اشاره کرد و گفت: لازم است که پهنای باند دریافتی میان هشت مشترک تقسیم شود اما اکنون گاه شاهدیم که ضریب اشتراک یک به 20 و حتی یک به 25 است که به همین دلیل سرعت اینترنت کاربران پایین می‌آید. در صورتی که ما به شرکت مخابرات و 11 شرکت PAP در این زمینه فعالیت دارند ابلاغ کرده‌ایم که باید ارائه خدمات خود را با همان محور یک به هشت ارائه دهند.
 
وی یادآور شد: در این زمینه رگولاتوری وظیفه دارد آن قدر آماده باشند تا بتوانند با هر اپراتوری که در این زمینه تخلف کرد برخورد کرده و شرکت متخلف را جریمه کرده و یا حتی پروانه آن را لغو کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.