لبه تکنولوژی

February 3, 2014
15:51 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60627

معاون رئیس جمهور: در زمینه فضا شفاف عمل کردیم/ ایران در زمره 15 کشور پیشتار فضایی

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: کشور ما در زمره 15 کشور پیشتاز فعالیت فضایی قرار دارد و در پنج کشور نوظهور فضایی جمهوری اسلامی نسبت به دیگر کشورها از پیشرفت فوق العاده و پرشتابی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شریعتمداری صبح امروز در حاشیه رونمایی از 2 ماهواره تدبیر و خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه وجوه متعلق به فناوری های فضایی بین نهادهای فعال این مجموعه تقسیم می شود.
 
وی ادامه داد: مشکل اعتباری نداریم البته محدودیت هایی وجود دارد و آن را رد نمی کنم اما اگر منابع گسترده ای وجود داشته باشد کارها سرعت بیشتری در این بخش به خود می گیرد.
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در عرصه فناوری های فضایی گفت: تابویی در سپردن مسئولیت ها به بخش خصوصی وجود دارد که باید تلاش کنیم بخش خصوصی در این زمینه فعال تر شود.
 
وی ادامه داد: ما در زمینه فضایی کاملاً شفاف عمل کرده ایم. ایران یکی از پایه گذاران سازمان بین المللی فضا بود و در حقوق فضا هم ما فعال هستیم.
 
وی گفت: کشور ما در زمره 15 کشور پیشتاز فعالیت فضایی قرار دارد و در پنج کشور نوظهور فضایی جمهوری اسلامی نسبت به دیگر کشورها از پیشرفت فوق العاده و پرشتابی برخوردار است.
 
شریعتمداری با بیان اینکه برای پیشرفت در حوزه فضایی رعایت چند نکته ضروری است، تصریح کرد: در این حوزه توجه به اسناد راهبردی بالادستی این فناوری چراغ راهنمایی در حوزه فعالیت فضایی است که دانستن مفاد این اسناد برای همه مسئولان فضایی کشور یک فریضه است.
 
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دو سند بالادستی در این زمینه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و همچنین سند دیگری وجود دارد که تدابیر مقام معظم رهبری در این حوزه ابلاغ شده است که این نشاندهنده شناخت کشور ظرفیت بالای حوزه فناوری فضایی است.
 
شریعتمداری ادامه داد: باید یک نگاه بلندمدت و یکپارچه به ظرفیت های فضایی کشور داشت و آن را توسعه داد. همچنین فرصت های همکاری، منطقه ای و بین المللی موثر و کارآمد در این زمینه را مورد توجه قرار داد و به توسعه آن کمک کرد.
 
وی در ادامه به تلاش مسئولان سیاست خارجی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط حاضر مسئولان سیاست خارجی تلاش کردند که اقبال عمومی و بین المللی در جهت گسترش و همکاری های فنی و راهبردی با جمهوری اسلامی افزایش یابد و باید از این فرصت استفاده کرد.
 
شریعتمداری به لزوم برخورداری از نگاه بین المللی به صنعت فضایی اشاره کرد و گفت: فضا فرصتی است در جهت دوستی ملل و حل بحران هایی از قبیل زیست محیطی، بلایای طبیعیف جنگل ها، مدیریت آب، سهولت دسترسی انسان به خدمات بهداشتی و سایر موارد است.
 
وی ادامه داد بدون مشارکت ملل جهان فائق آمدن بر این بحران ها ممکن نیست و لازم است مسئولان کشور به رویکرد همکاری بین المللی موثر در این حوزه نگاه ویژه ای داشته باشند.
 
وی در ادامه به لزوم نگاه بلندمدت و راهبردی در حوزه فضا در کشور اشاره کرد و گفت: علی رغم تحریم هایی که وجود داشته جمهوری اسلامی در زمینه توسعه فناوری های فضایی و صلح آمیز گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: علی رغم موفقیت هایی که ما در حوزه فضایی کسب کردیم این حوزه بسیار متنوع است بنابراین باید فعالیت های هر بخش بر اساس طرح راهبردی مشخصی صورت گیرد تا از اتلاف منابع و موازی‌کاری جلوگیری شود.
 
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در آغاز دولت تدبیر رئیس جمهور خواستار تشکیل کارگروه پنج نفره ارزیابی ساختار سازمان فضایی کشور شد که این نگاه ویژه رئیس جمهور را به این مبحث نشان می دهد.
 
شریعتمداری در پایان تصریح کرد: علی رغم پیشرفت هایی که در این حوزه داشته ایم مسیر طولانی را پیش رو داریم که نیاز به تلاش جدی در سطوح مدیریتی، اجرایی و تخصصی دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.