اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 3, 2014
16:28 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60639

بی توجهی دولت و سقوط 260 پله ای ایران در فهرست برترین ابررایانه های جهان

برترین ابررایانه کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات توسعه ای از سوی دولت طی 2 سال گذشته، از فهرست 100 ابر رایانه برتر جهان خارج شد وبدین ترتیب رتبه ایران در رده بندی 500 ابررایانه برتر جهان 260 پله سقوط کرد.
راه اندازی ابررایانه دانشگاه امیرکبیر در سال 89 با امکان انجام 89 هزار میلیارد پردازش در ثانیه ،نام ایران را در فهرست 100 کشور دارنده پرسرعت ترین ابررایانه ها در جهان ثبت کرد ،اما به گفته مدیرطرح کلان ابررایانه ملی دانشگاه امیرکبیر،متاسفانه تامین نشدن منابع مالی ازسوی دولت و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری طی 2 سال گذشته برای ارتقای این ابر رایانه، باعث توقف برنامه های توسعه ای آن شده و برترین ابررایانه کشور با 260 پله تنزل رتبه ، هم اکنون به رتبه 370 برترین ابررایانه های جهان سقوط کرده است. ابر رایانه ها، قوی ترین رایانه های موجود در دنیا هستند که قادرند با انجام چند هزار میلیارد عملیات در ثانیه مسائل پیچیده علمی و صنعتی را حل کنند. سعید شریفیان در گفت و گو با خراسان تصریح کرد:این ابررایانه برای بهبود رتبه و بازگشت به جایگاه اولیه خود نیازمند تامین بودجه است وتنها در این صورت است که می تواند به رتبه اولیه خود یعنی 107 در رده بندی جهانی برگردد حال آن که متاسفانه از حدود 2 سال پیش تاکنون برای تجهیز وبه روز رسانی آن بودجه ای اختصاص نیافته است . مدیرطرح کلان ابررایانه دانشگاه امیرکبیر این را هم اضافه کرد که در دولت دهم مقرر شد طرح کلان ابر رایانه ملی در زمره طرح های مهر ماندگار قرار گیرد و به این ترتیب سالانه بودجه ای برای توسعه ابررایانه در مواردی همچون افزایش ظرفیت پردازش و به روز رسانی دریافت کند اما با وجود گذشت 2سال از این تصمیم بودجه ای برای این منظور به این طرح اختصاص داده نشد.وی از اعلام رقم بودجه موردنیاز برای تجهیز و به روز رسانی این ابر رایانه خودداری کرد.
 
ارائه طرح تحقیقاتی ارتقای رتبه ابررایانه ملی به معاونت علمی ریاست جمهوری
شریفیان همچنین یادآور شد که یک طرح تحقیقاتی برای ارتقای رتبه ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ارسال شده است و در صورت اختصاص بودجه برای تکمیل ابررایانه دانشگاه امیرکبیر، ایران دوباره به جمع 100 کشور دارنده پرسرعت ترین ابررایانه ها در جهان باز می گردد. به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر ، این ابررایانه باید در بخش ارتقای سخت افزاری ، ارائه سرویس های جدید و ایجاد شبکه به منظور ارائه خدمات به افراد خارج از دانشگاه تجهیز شود.
 
اجرای 250 پروژه دانشگاهی با استفاده از توان محاسباتی برترین ابر رایانه کشور
"درحال حاضر 70درصد ظرفیت وتوان محاسباتی ابررایانه ملی توسط دانشگاه های کشورو 30درصدظرفیت آن نیزازسوی بخش صنعت استفاده می شود". شریفیان با اعلام این مطلب گفت : این ابررایانه در حال حاضر در همان ظرفیت زمان افتتاح و راه اندازی یعنی ظرفیت 89 ترافلاپس باقی مانده است ومدتی نیز با اختلال مواجه شداما هم اکنون با وجود همه مشکلات، این ابررایانه کار سرویس دهی خود را به دانشگاه ها ی کشور و برخی صنایع انجام می دهد . در این راستا تاکنون بیش از 250 پروژه کار شناسی ارشد و دکترا با استفاده از توان محاسباتی این ابر رایانه اجرا شده است.
 
ویژگی های فنی ابررایانه دانشگاه امیرکبیر
شریفیان در ادامه به ویژگی های فنی این ابررایانه اشاره و تصریح کرد : هم اکنون با کاهش جزئی ظرفیت پردازش، این ابررایانه دارای قدرت پردازش 89 ترافلاپس و 267 گره پردازشی و بیش از 4 هزارو 600 هسته پردازش است.وی حجم حافظه اصلی (RAM) این ابررایانه را بیش از 9 ترابایت عنوان کرد و گفت: ظرفیت ذخیره سازی فعلی این ابررایانه بیش از 160 ترابایت (هزار میلیارد بایت) است. همچنین در این ابررایانه 60 نرم افزار کاربردی طراحی و نصب شده است. به گفته وی، این ابر رایانه هم اکنون در مرکز پردازش فوق سریع دانشگاه امیر کبیر در حال استفاده است و با افزایش ظرفیت آن ،می توان در حوزه هایی چون مدل سازی و تحلیل اجسام پرنده مانند هواپیما و ماهواره، مطالعه استراتژیک مخازن نفت، تحلیل مطالعات لرزه نگاری و همچنین محاسبات در حوزه نانوفناوری ،پژوهش های مولکولی و شیمیایی ،آنالیز سازه نفوذ داروها در داخل سلول ها و… از این ابر رایانه استفاده کرد که ارتقای این ابررایانه نیز به تامین بودجه بستگی دارد .
 
برترین ابررایانه های جهان
به گفته مدیر طرح کلان ابررایانه ملی، همه ساله آخرین رتبه بندی ابررایانه ها در وب سایت Top 500 اعلام می شود که بر این اساس طبق آخرین رتبه بندی که در نوامبر 2013 (آبان امسال ) انجام شد، برترین ابررایانه های جهان هم اکنون در اختیار کشور هایی مانند چین ، آمریکا ، ژاپن و آلمان است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.