امنیت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 8, 2014
10:39 شنبه، 19ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60693

شناسایی در فضای مجازی برای بانک مرکزی ممکن شد

بانک مرکزی به عنوان نخستین نهاد دولتی،‌ شناسه شیء(OID) که امکان شناسایی در فضای مجازی را فراهم می‌کند،‌ دریافت کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، فروزنده دوست سرپرست معاونت سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام این خبر گفت: این شناسه به منظور شناسایی منحصر بفرد نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی، طرح ها وپروژه ها، محصولات و خدمات در فضای مجازی استفاده می‌شود.
 
وی با بیان این مطلب که تمایز اشیاء در شبکه ملی اطلاعات و سایر شبکه‌های خصوصی از دیگر کاربردهای این شناسه است، افزود: همچنین از دیگر مزایای استفاده از این شناسه می‌توان به کاربرد در نظام سلامت، کاربرد در اعتباربخشی گواهینامه، پروانه و یا تائید نمونه، اشاره کرد.
 
فروزنده دوست با بیان این مطلب که بانک مرکزی به عنوان نخستین نهاد دولتی صاحب شناسه شیء شده است گفت: با بررسی درخواست های مطرح شده از سوی شرکتهای خصوصی فعال متقاضی دریافت این شناسه،‌ سه شرکت توانستند با احراز شرایط لازم،‌موفق به دریافت این شناسه شوند.
 
وی افزود: شناسه های تخصیصی ضمن ثبت در سامانه ملی ثبت شناسه شی، در سامانه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نیز ثبت خواهد شد.
 
سرپرست معاونت سیاست‌گذاری و اعتبار بخشی با اشاره به بررسی سایر درخواستهای ارسالی از سوی متقاضیان و انجام کارهای مربوط به تخصیص OID خاطرنشان کرد: سایر متقاضیان جهت درخواست شناسه شی می توانند ضمن مراجعه به آدرس www.oid-info.ir درخواست خود را به صورت برخط (online) ارائه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.