امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 9, 2014
14:02 یکشنبه، 20ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60713

رئیس سازمان ثبت: هویت ایرانی‌ها در فضای مجازی شناسایی می‌شود

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بزرگ ترین پروژه فناوری اطلاعات کشور در روز 22 بهمن راه اندازی می‌شود گفت: اجرای سراسری کارت هوشمند ملی از روز سه شنبه با اولویت صدور کارت برای 15 ساله‌ها در تمامی‌استان‌های کشور آغاز می‌شود.
 
محمد ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه اینکه پروژه کارت هوشمند ملی یکی از بزرگ ترین پروژه‌های علمی ‌و فناوری اطلاعات در کشور است، گفت: از سال گذشته اجرای آزمایشی صدور این کارت در شهر قم آغاز شد به طوری که تاکنون بیش از 100 هزار کارت هوشمند برای متقاضیان این شهرستان صادر شده است.
 
 توقف صدور کارت ملی
وی با اعلام اینکه صدور کارت ملی از روز 22 بهمن متوقف می‌شود گفت: صدور سراسری کارت هوشمند ملی در تمامی‌استان‌ها آغاز می‌شود و در این مرحله برای متقاضیان 15 ساله ای که کارت ملی برای اولین بار برای آنها صادر می‌شد کارت هوشمند جایگزین آن خواهد 
بود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه فعلا فراخوانی برای تعویض کارت ملی و جایگزینی آن با کارت هوشمند ملی نداریم گفت: علاوه بر 15 ساله‌ها برای افرادی که تغییراتی در اسناد هویتی آنها اعمال می‌شود و یا کسانی که کارت آنها مفقود شده کارت هوشمند ملی صادر خواهد 
شد.
 شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی
ناظمی‌اردکانی گفت: سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار نفر 15 ساله در کشور داریم که کارت هوشمند ملی دریافت خواهند کرد و از طریق این کارت‌، شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی میسر خواهد شد.
به گفته وی، این کارت حاوی اثر انگشتان فرد به عنوان یک اثر بیومتریک با ظرفیت امضای دیجیتال و پست الکترونیکی افراد است که کاربردهای موثری را در فضای مجازی فراهم می‌کند.
 
 اطلاعات درون کارت
ناظمی‌اردکانی در مورد اطلاعات درون کارت نیز گفت: در کارت هوشمند ملی برخی از اطلاعات درون شناسنامه مانند همسر، تعداد فرزندان و یا تغییراتی که در شناسنامه ایجاد شده درج می‌شود و همچنین علاوه بر این موارد اطلاعاتی که طبق مصوبه هیات وزیران تکلیف شده مانند تحصیلات، شغل، گروه خونی و غیره نیز قرار داده می‌شود.
 
 امکان ورود به پایگاه داده‌های دستگاه‌ها
رییس سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه کارت هوشمند ملی امکان ورود به پایگاه داده‌های دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند، اعلام کرد: همه دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند از این کارت به عنوان کلید ورود به پایگاه داده‌ها استفاده کنند مانند وزارت بهداشت با درج پرونده سلامت ایرانیان، وزارت علوم و فناوری، آموزش و پرورش و در مجموع تمامی ‌دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند از این کارت بهره‌مند شوند.
 
 نبود امکان جعل اطلاعات کارت هوشمند ملی 
به گفته ناظمی‌اردکانی هر فرد در شبکه ملی اطلاعات که در آینده ایجاد می‌شود مورد شناسایی قرار می‌گیرد و این فضا، فضای امنی برای جامعه فراهم خواهد کرد و همچنین امکان جعل اطلاعات کارت هوشمند ملی تقریبا صفر خواهد بود.
معاون وزیر کشور گفت: در صورتی که اعتبارات لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز برای صدور کارت تامین شود، آمادگی این را داریم که سالانه اطلاعات 20 میلیون نفر از مردم جامعه را گردآوری کنیم و در نهایت طی 4 سال دولت فعلی، کارت هوشمند ملی برای تمامی‌افراد جامعه صادر می‌شود.ناظمی‌اردکانی تأکید کرد که سال 92 و 93 فراخوان صدور کارت هوشمند برای تمام افراد نداریم و فعلا فقط 15ساله‌ها تعویضی، تغییری و مفقودی‌ها در اولویت دریافت هستند.
وی گفت: در حال حاضر 600 اداره ثبت احوال در سراسر کشور وجود دارد که تا کنون 500 اداره نسبت به تجهیز زیرساخت‌های لازم برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام کردند که اعتبار مورد نیاز برای این کار از سوی استانداری و فرمانداری تامین شده که امیدواریم طی مدت باقی مانده تا 22بهمن مشکل اعتباری این ادارات برطرف شود و آن‌ها نیز بتوانند برای صدور کارت هوشمند اقدام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.