اینترنت و شبکه

رگولاتوری

February 10, 2014
14:06 دوشنبه، 21ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60744

الزامات شبکه ملی اطلاعات ابلاغ و بودجه 93 مرکز ملی فضای مجاری تصویب شد

بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی و الزامات شبکه ملی اطلاعات در جلسه ای با حضور دکتر روحانی- رئیس جمهور و مهندس انتظاری – دبیر این شورا پس از ملاحظه رهبر معظم انقلاب، به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.
 
دولت مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل ردیف های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی منظور کرد. پیش از این و در عصر روز شنبه پنجم بهمن ماه هم ، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از حضور در کمیسیون تلفیق اظهار داشتند:  با توجه به اینکه با دستور رهبر معظم انقلاب شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد، 100 میلیارد تومان بودجه برای این بخش در این شورا در نظر گرفته شد افزود، این میزان از منابع درآمدی وزارت ارتباطات که حدود 3 هزار میلیارد تومان است تامین می شود. در این زمینه نیز با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید توجه ویژه صورت گیرد.
 
 
بنابراین گزارش، همچنین در مصوبات این جلسه شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده ای تعریف شد در صورتی که درخواست های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود .
 
برهمین اساس در این جلسه الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات نیز به عنوان زیر ساخت ارتباط فضای مجازی کشور به شرح زیر اعلام شد:
1-     شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی؛
2-     شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت ‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها؛
   3-     شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک؛
4-     شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران؛
5-     شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور؛
6-     شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.