امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 15, 2014
15:01 شنبه، 26ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60874

طرح جامع اینترنت سالم در حال تدوین است

entezari.jpg

رییس شورای عالی فضای مجازی گفت: درباره‌ی بحث «اینترنت سالم» طرح جامعی در یکی از کارگروه‌های شورای عالی فضای مجازی که کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی است در حال تدوین و بررسی است.
 
 
محمدحسن انتظاری که در نشست خبری هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سخن می‌گفت، درباره‌ی تدوین یک نظام مشخص برای فیلترینگ، اظها کرد: ما در راستای ترویج بحث «اینترنت سالم» یک نظام جامع را در نظر داریم که شامل بحث نظام پالایش اینترنتی است. ما پالایش اینترنتی را در قالب یک مجموعه می‌بینیم و برای آن، نظام جامع «اینترنت سالم» در حال تدوین و آماده شدن است.
 
رییس شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا‌ مبنی این‌که چه ضمانتی وجود دارد که نمایشگاه هفتم رسانه‌های دیجیتال که اکنون برون‌سپاری شده است‌، تحت تأثیر سیاست‌های دولت‌های بعدی، دوباره در اختیار دولت قرار نگیرد؟ گفت: شورای عالی فضای مجازی برای این‌که بتواند سیاست‌های پایداری را در این زمینه پایه‌ریزی کند، به‌وجود آمده است. این شورا مستقل از دولت‌ها تشکیل شده و تمام تصمیم‌هایی که در این شورا گرفته می‌شود، به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد و ضمانت اجرایی نیز دارد.
 
او ادامه داد: یکی از وظایف کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضای مجازی، ایجاد هویت ملی سایبری برای کشور است و این در صورتی امکان‌پذیر است که توانمندی‌های داخل کشور به کمک این هدف بیایند. بنابراین همه‌ی تصمیم‌هایی که در شورا در این راستا گرفته می‌شود، ضمانت تداوم دارد.
 
انتظاری همچنین درباره‌ی این‌که آیا در نمایشگاه هفتم رسانه‌های دیجیتال برای IP مدیا برنامه‌ریزی شده است‌؟ گفت: موضوع IP مدیا جزو اولین مباحثی قرار دارد که ما در شورای عالی فضای مجازی به آن پرداخته و چند جلسه درباره‌ی قوانین آن صحبت کرده‌ایم که به‌زودی قوانینی در این رابطه تصویب و مجوز اجرای آن صادر خواهد شد.
یکی از وظایف کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضای مجازی، ایجاد هویت ملی سایبری برای کشور است و این در صورتی امکان‌پذیر است که توانمندی‌های داخل کشور به کمک این هدف بیایند.
دبیر شورایعالی فضای مجازی
او درباره‌ی این‌که حمایت شورای عالی فضای مجازی از نمایشگاه‌های رسانه دیجیتال به این معناست که این شورا از نمایشگاه‌های دیگر در عرصه‌ی فناوری اطلاعات حمایت نمی‌کند،‌ توضیح داد: این‌که ما گفتیم بهتر است یک نمایشگاه در این زمینه داشته باشیم و از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حمایت کرده‌ایم، به این معنا نیست که از نمایشگاه‌های دیگر در این زمینه حمایت نمی‌کنیم. حمایت ما از این نمایشگاه به‌دلیل حضور بخش خصوصی در توسعه‌ی فضای مجازی است و ترجیح ما این است که همه‌ی نمایشگاه‌ها در این راستا حرکت کنند.
 
انتظاری با بیان این‌که شورای عالی فضای مجازی برای سه منظور سیاست‌گذاری‌، تصمیم‌گیری‌ و هماهنگی در حوزه فضای مجازی تشکیل شده است،‌ اظهار کرد: فضای مجازی امتداد زندگی واقعی ماست. در این حوزه تحولات فناوری بسیار سریع در حال رخ دادن است و هماهنگی، از ضرورت‌های این عرصه است. شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان تنها نهاد سیاست‌گذار در این عرصه فعالیت می‌کند.
 
او ادامه داد: از جمله سیاست‌های این شورا، ارائه‌ی خدمات به مردم‌، توسعه‌ی استفاده از فرصت‌ها‌، صیانت از فرهنگ و اخلاق در این عرصه و ایجاد یک هویت ملی اسلامی در فضای سایبری است.
 
انتظاری با تأکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی حضور پررنگ محتوا و خدمات است‌، اضافه کرد: اگر زیرساخت‌ها توسعه یابند، ما می‌توانیم توسعه‌ی محتوا را نیز داشته باشیم. توسعه‌ی محتوا یک ضرورت است و این بدون حضور پررنگ بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. همچنین با توجه به این‌که بسیاری از دانشجویان نخبه‌ی ما در عرصه‌ی فناوری اطلاعات تحصیل کرده‌اند‌، نیروی انسانی قوی نیز می‌تواند‌ به کمک این عرصه بیاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.