تلفن همراه

گزارش فارس از جایزه پوچ یک شرکت تامین کننده محتوای مسابقات پیامکی

خبرگزاری فارس در آبان ماه در مطلبی به خلف وعده در اهدای جوایز یک مسابقه پیامکی که روی بستر اپراتور دوم موبایل برگزار شده، پرداخت. اکنون ثابت شد که وعده شرکت برگزار کننده مسابقه برای اهدای جوایز بی‌اساس بود و جایزه‌ای در کار نبود.
 
 
به گزارش فارس، در آبان ماه 92 خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «جوایز دروغ مسابقه پیامکی و خلف وعده‌ای که اعتبار اپراتور را خدشه‌دار می‌کند»، به موضوع خلف وعده در اهدای جوایز یک مسابقه پیامکی که روی بستر اپراتور دوم تلفن همراه انجام شده، پرداخت.
 
در این گزارش عنوان شد که «در یک مسابقه پیامکی اپراتور دوم، وعده داده شده با ارسال یک پیامک و شرکت در مسابقه، روز بعد یک شارژ 1000 تومانی هدیه داده می‌شود. سه روز گذشت و خبری از شارژ نیست.» فارس علت این خلف وعده را را پیگیری کرده بود.
 
قضیه از آن قرار بود که در یک مسابقه پیامکی برای مشترکان ایرانسل آمده بود: «شارژ هدیه. فقط امروز. بدون قرعه کشی. همه برنده هستید. برای دریافت شارژ 1000 تومانی: اکنون عدد 1 را به شماره 84888 پیامک کنید و وارد مسابقه «سرزمین من» شوید.»
 
پس از اینکه مشترک به این پیامک پاسخ می‌داد، بلافاصله پیامک بعدی برای مشترک ارسال می‌شد.
 
متن پیامک بعدی به این شرح است: «سلام دوست عزیز. به مسابقه «سرزمین من» خوش آمدی. شما تا الان برنده یک شارژ 1000 تومانی هستی. امشب هم در قرعه کشی یک سکه تمام بهار آزادی شرکت داده می‌شوی. اگر برنده شدی که خوش به حالت، اگر هم برنده سکه نشدی فردا کد شارژ برات ارسال می‌شه. برای دریافت سوال اول SARZ را به 8282 بفرستید. قیمت: 120 تومان».
 
در زمان انتشار  گزارش اولیه فارس، سه روز از "فردا"ی وعده داده شده می‌گذشت و خبری از کد شارژ نبود.
 
همچنین روشن نبود که پیامکی که مشترک برای عضویت در مسابقه ارسال می‌کند با هزینه معمولی 89 ریال فارسی تا 22 تومان لاتین (بدون در نظر گرفتن طرح‌های تخفیفی اپراتور) محاسبه شده یا به قیمت 120 تومان پیامک مسابقه. اما با احتساب نازلترین قیمت (هر پیامک 89 ریال)، آنچه از ظاهر امر بر می‌آمد این بود که تعدادی از مشترکان با هدف دریافت هدیه، به ارسال پیامک تشویق شده‌اند و سودی را نصیب اپراتور کرده‌اند.
 
معمولا مسابقه‌های پیامکی که از طرف اپراتورها ارسال می‌شوند، توسط شرکت‌های خصوصی همکار اپراتورهای تلفن‌همراه برگزار می‌شود و اپراتور به طور مستقیم نقشی در برگزاری آنها ندارند.
 
فارس در آبان ماه، این موضوع را از اپراتور مربوطه که فراهم کننده بستر مسابقه است به نیابت از شرکت برگزار کننده مسابقه، پیگیری کرد.
 
شرکت تامین کننده محتوا (بیپ) در پاسخ به علت اینکه چرا علیرغم وعده داده شده، هدیه برای مشترکان ارسال نشده، توضیح داد: «نحوه اهدای جایزه در مسابقه «سرزمین من» در روزهای اخیر به اینصورت بوده که شرکت کنندگان پس از ثبت نام و شرکت در مسابقه، در قرعه کشی یک سکه بهار آزادی شرکت داده می‌شوند که نتیجه آن در روز بعد، از طریق قرعه کشی مشخص می‌شود و از طریق پیامک به اطلاع همه ثبت نام کنندگان می‌رسد. همچنین به همه کسانی که در قرعه کشی سکه برنده نشده‌اند یک شارژ 1000 تومانی ایرانسل اهدا می‌شود. اعضای مسابقه و برندگان کارت شارژ، به طور خودکار پیامکی حاوی کد جایزه دریافت می‌کنند که با ارسال آن کد به شماره 8282 طبق دستورالعمل می‌توانند رمز شارژ خود را دریافت کنند. نرم افزار این مسابقه از سوی شرکت برگزار کننده (در این مورد بیپ) به گونه‌ای طراحی شده که اگر به هر دلیلی کد جایزه به دست برندگان نرسد، ارسال این پیامک در روزهای آینده نیز تکرار خواهد شد، تا زمانی که همه برندگان شارژهای خود را دریافت کنند.
 
شرکت ارائه دهنده این مسابقه به شرکت کننده اطمینان می‌دهد که حق آنها برای دریافت شارژ محفوظ بوده و کد جایزه از شماره 8282 برای اعضاء ارسال خواهد شد.»
 
اکنون 3 ماه از «فردا» می‌گذرد و شرکت بیپ همچنان به وعده خود عمل نکرده است.
 
فارس طبق وعده‌ای که داده بود تا این موضوع را تا زمان عملی شدن از سوی برگزار کننده مسابقه پیگیری کند، پیگیری را ادامه داده است.
 
اکنون بهمن ماه است و در حالی که 3 ماه از برگزاری مسابقه می‌گذرد اما شارژ‌های وعده داده شده، به دست مشترکان نرسیده است.
 
اکنون اپراتور ایرانسل در پاسخ به این پیگیری اعلام کرد: «شرکت ام تی ان ایرانسل اعلام می‌کند که تمامی محصولات عرضه شده در ویترین توسط عرضه کنندگان محصولات الکترونیکی (و نه شرکت ایرانسل) تهیه شده و بنابراین شرکت ایرانسل هیچ تعهدی در برابر نتایج استفاده از خدمات و محصولات ارائه شده در ویترین ایرانسل ندارد و عرضه کننده محصول مورد نظر، به تنهایی پاسخگوی شکایات خواهد بود. همچنین مالکیت فکری و حق مؤلف (کپی رایت) محصولات به عهده عرضه کننده محصول که نام و مشخصات وی در ذیل مشخص شده است، است:  عرضه کنندگان محصولات الکترونیکی ویترین ایرانسل عبارتند از: بیپ.»
 
همچنین شرکت بیپ نیز توضیحاتی را به این شرح ارائه کرد: «همانطور که به شرکت کنندگان اطمینان داده بودیم حق آنها برای دریافت شارژ محفوظ ماند و با هماهنگی ایرانسل، نحوه دریافت جایزه مجدداً به همه برندگان اطلاع رسانی شد. این اطلاع رسانی حتی پس از پایان مسابقه نیز ادامه پیدا کرد و از شرکت کنندگان خواسته شد تا در اسرع وقت نسبت به دریافت شارژ خود اقدام کنند.»
 
علیرغم پاسخ رسمی شرکت بیپ، این شرکت در پاسخ تلفنی به یک مشترک عادی، مطالب دیگری را بیان کرد.
 
امروز «بیپ» به مشترکی که شارژ برایش ارسال نشده، پاسخ داد: باید در زمان برگزاری مسابقه برای دریافت شارژ  تماس می‌گرفتید و پیگیری می‌کردید؛ الان دیر است زیرا مسابقه «سرزمین من» به پایان رسیده و دیگر امکان ارائه شارژ نیست.
 
این پاسخ در حالی ارائه شده که اصلا قرار نبوده مشترک برای دریافت شارژ اقدام کند، طبق پیامک مسابقه و پاسخ اولیه شرکت بیپ در آبان‌ماه، قرار بر ارسال شارژ به صورت خودکار برای تمام مشمولان بوده است.
 
اگرچه اپراتور تلفن همراه از نظر قانونی مسئولیت مستقیم برگزاری این مسابقات را بر عهده ندارد؛ اما به واقع این اپراتور نیز به اندازه شرکت‌ خصوصی برگزار کننده مسابقه در تضییع حقوق مشترکانش مقصر است.
 
زیرا زیرساخت و بستر ارتباطی خود را برای انجام مسابقه‌ای غیر معتبر در اختیار شرکت‌های نامطمئن قرار می‌دهد و وسیله‌ای می‌شود برای سوء‌استفاده از مشترکانش، تا جایی که نفع اقتصادی به حق مردم و حیثیت اپراتور ترجیح داده می‌شود.
 
نکته تاسف بار در این روش ،ادامه‌دار بودن این رویه است.
 
پس از مسابقه «سرزمین من» شرکت بیپ مسابقه جدید «سلامت» با همان وعده  پوچ و تکراری شارژ هدیه را برگزار کرده و همان خلف وعده تکرار شده است.
 
پاسخ برگزار کننده به خلف وعده مسابقه سلامت هم مشابه پاسخ قبلی بود: « مسابقه سلامت ماه پیش برگزار و فایل‌ آن بسته شده، دیر اقدام کرده‌اید و دیگر امکان ارائه شارژ هدیه نیست.»

​​