امنیت

تلفن همراه

گوشی

February 20, 2014
8:38 پنجشنبه، 1ام اسفندماه 1392
کد خبر: 60946

گوشی هوشمند، عامل اصلی سرقت در سراسر جهان

گوشی هوشمند با اندازه کوچک خود قیمت بالایی دارد و از این رو یک هدف مناسب برای سارقان محسوب می‌شود. این محصول کوچک، قابل‌حمل، شبیه به جواهر و به اندازه کافی گران است تا نظر هر سارقی را به خود جلب کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به عنوان مثال، انواع مختلف آیفون این روزها به یکی از اهداف اصلی سرقت در سراسر جهان تبدیل شده است. مدل پیش‌رفته این گوشی هوشمند هم‌اکنون در کشور آمریکا همراه با مالیات با قیمت 815 دلار فروخته می‌شود و همین محصول در ایتالیا با قیمت 1130 دلار به فروش می‌رسد که طی این فرآیند شرکت سازنده سود 315 دلاری را از‌ آن خود می‌کند.
به گفته روزنامه بیزنس‌ویک، گوشی هوشمند آیفون 5S به صورت قفل نشده با قیمت پایه 700 دلار در آمریکا فروخته می‌شود که معادل قیمت آن در فرانسه 971 و در برزیل 1196 دلار است.
 
در سال 2009 میلادی سازمان‌های تروریستی و جاسوسی تمرکز خود را روی گوشی‌های هوشمند افزایش دادند تا از این طریق بتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند. در این زمینه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که خرید و فروش هرگونه گوشی سرقتی یا مفقود شده جرم محسوب می‌شود.
 
در بخش دیگر سازمان دادگستری ایالت کالیفرنیا آمریکا در مارس گذشته یک گروه متخلف را شناسایی کرد که تعداد زیادی گوشی هوشمند را به ارزش 4 میلیون دلار در اختیار داشتند. آن‌ها قصد داشتند این گوشی‌ها را ده‌ها برابر گران‌تر در کشور هنگ‌کنگ به فروش برسانند.
 
طبق آمار موجود، تنها در سال 2012 میلادی بیش از 1.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در کشور آمریکا سرقت شده است که با توجه به افزایش فروش گوشی‌ها بین سال های 2012 و 2013 میلادی می‌توان نتیجه گرفت که رقم یاد شده به میزان قابل ملاحظه بیشتر شده است.
 
کارشناسان در بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که در یک‌سوم سرقت‌های صورت گرفته در سراسر جهان یک دستگاه گوشی هوشمند دزدیده می‌شود و در نیمی از سرقت‌های سانفرانسیسکو و نیویورک هم گوشی هوشمند دزدیده شده است. این رقم برای اوکلند و کالیفرنیا 75 درصد گزارش شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.