تلفن همراه

گوشی

February 20, 2014
15:47 پنجشنبه، 1ام اسفندماه 1392
کد خبر: 60970

آیا شما واقعا به یک گوشی با نمایشگر 4K احتیاج دارید؟

این دو نمایشگر را در عکس زیر می بینید؟ در آینده ای نه چندان دور، رزولوشن نمایشگر گوشی های همراه هم مثل بعضی تلویزیون های امروزی، به 4K افزایش می یابد. دست کم در چهار سال گذشته، رزولوشن نمایشگر گوشی ها، از 800X400 پیکسل به 960X540 پیکسل، 720p و 1080p Full HD افزایش یافته است. ظاهرا که قرار است سامسونگ گلکسی S5 روزولوشنی در حد 2560X1440 پیکسل یا همان QHD داشته باشد. ولی آیا اصلا این اهمیتی دارد؟


به گزارش دیجیکالا از انگجت نخستین گوشی QHD بازار، Vivo Xplay 3S مجهز به نمایشگر 6 اینچی بود. همانطور که گفتیم گویی قرار است گلکسی S5 و اوپو Fine7 نیز چنین نمایشگری داشته باشند. این رزولوشن بر روی یک نمایشگر 6 اینچی، تراکمی در حد 490 پیکسل بر اینچ دارد. 



به یاد داریم که در معرفی آیفون 4، اپلی ها می گفتند که چشم انسان از فاصله ی 30 سانتی متری توانایی تفکیک فقط 300 پیکسل بر اینچ را دارد. این کاملا منطقی است چرا که عمده ی مجلات و اصولا نشریات چاپی، رزولوشنی در حد 300 نقطه بر اینچ دارند. بیشتر مردم، از فاصله ی حدود 30 سانتی متری به نمایشگر گوشی خود نگاه می کنند. پس آیا این همه تلاش و رقابت برای رزولوشن های بالاتر نیاز است؟ نکند این جا داستان مگاپیکسل دوربین ها در حال تکرار شدن است؟ 




واقعیت این است که اگر چشمی کاملا جوان و سالم داشته باشید، در نگاه از فواصل نزدیک تر، امکان تفکیک پیکسل ها تا 480 پیکسل بر اینچ هم وجود دارد. LG Nexus 5 رزولوشن Full HD و سایزی 4.95 اینچی دارد که تراکمش می شود 445 پیکسل بر اینچ. این کاملا از رزولوشن آیفون بیشتر است. راستش من چشمان خیلی تیز بینی ندارم و آن ها در فاصله ی کمتر از 20 سانتی متر توانایی فوکوس ندارند، ولی نمایشگر نکسوس 5 در همین فاصله هم بسیار عالی است و پیکسل هایش را نمی بینم.  بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که رزولوشن QHD بر روی نمایشگر 6 اینچی Vivo Xplay 3S که تراکم 490 پیکسل بر اینچ را رقم می زند خیلی مناسب است.




با رزولوشن 3.7 مگاپیکسل، رزولوشن QHD تقریبا دوبرابر رزولوشن 2.1 مگاپیکسلی Full HD را دارد. QHD کاملا در سال 2014 عادی خواهد شد. ولی سامسونگ اعلام کرده که تا سال 2015، نمایشگر گوشی های خود را مجهز به رزولوشن 4K و تراکمی تا 700 یا 800 پیکسل بر اینچ می کند. 




جوان ترین چشم ها نیز نمی توانند از فاصله ای کمتر از 7 سانتی متر بر روی سوژه فوکوس کنند. کمینه ی فاصله ی فوکوس نزدیک نیز در بیشتر مردم، حدود 15 سانتی متر است. در واقع اصلا نمی دانیم چرا کسی باید از فاصله ی 7 سانتی متری به نمایشگر گوشی خود نگاه کند. بعلاوه، رزولوشن بالاتر نمایشگر گوشی همراه، احتیاج به پردازنده ی گرافیکی قوی تر دارد. پس از آن هم باتری پرظرفیت تر. به هر صورت حس ما این است که داستان رزولوشون نمایشگرها نیز چیزی مثل مگاپیکسل دوربین ها شده است. در حالی که بیشتر لزوما بهتر نیست، ولی بازار و رقابت است دیگر.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.