سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 23, 2014
12:33 یکشنبه، 4ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61037

افزایش محبوبیت ویژوال بیسیک در بین توسعه‏ دهندگان نرم ‏افزاری

شاخص محبوبیت‏ سنجی زبان‌های برنامه‏ نویسی تیوبی (Tiobe) نشان می‌‏دهد زبان برنامه ‏نویسی ویژوال بیسیک مایکروسافت پس از مدت‏‌ها جزءِ ده زبان محبوب توسعه‏ دهندگان نرم ‏افزاری قرار گرفته است. 
 
به گزارش وب‏ سایت infoworld، گزارش تیوبی، شاخص محبوبیت‏ سنجی زبان‌های برنامه نویسی نشان می‌‏دهد در ماه فوریه امسال بر محبوبیت زبان VB.Net (ویژوال بیسیک) افزوده شده است و این زبان به فهرست ده زبان بر‌تر مورد علاقه توسعه‏ دهندگان نرم ‏افزاری راه یافته است. رشد جایگاه این زبان از این نظر تعجب ‏برانگیز است که بسیاری از مهندسان نرم‏ افزاری علاقه ‏ای به مهاجرت به محیط پلت‏فرم VB.Net که جانشین نسخه ۶ زبان ویژوال بیسیک است، ندارند. بر اساس این گزارش، سهم این زبان برنامه‏ نویسی در بین توسعه‏ دهندگان نرم‏ افزاری ۷۹۸. ۱ درصد برآورد شده است. با این همه سهم این زبان در مقایسه با دو ماه نوامبر و اکتبر کاهش یافته است. 
 
این گزارش نشان می‌‏دهد زبان‌هایی مثل سی، جاوا، آبجکتیو سی و جاوا اسکریپت همچنان جزء محبوب‏‌ترین زبان‌های برنامه‏ نویسی است. شاخص تیوبی میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‏ نویسی را بر مبنای میزان جستجوی منابع این زبان‏‌ها در موتورهای جستجوگری مثل ویکی پدیا، یاهو، بینگ، گوگل و غیره می‌‏سنجد. 
بر اساس این گزارش، زبان سی (C) با سهمی ۳۳۴. ۱۸ درصدی از این جستجو‌ها جایگاه محبوب‏‌ترین زبان را به خود اختصاص داده است. جاوا نیز با سهمی ۱۷. ۳۱۶ درصدی جایگاه دوم را دارد. آبجکتیو سی نیز با ۳۴۱. ۱۱ درصد جایگاه سوم را از آن خود کرده است. زبان سی پلاس پلاس و سی شارپ نیز در رده‌های چهارم و پنجم قرار داشته‌اند. زبان‌های پی‏ اچ ‏پی، ویژوال بیسیک، پیتون و جاوا اسکریتپ نیز به ترتیب در رده‌های بعدی محبوبیت قرار دارند. 
شاخص دیگری نیز برای سنجش محبوبیت زبان‌های برنامه ‏نویسی وجود دارد که میزان جستجوی منابع زبان‏‌ها در گوگل را محاسبه می‌‏کند. این شاخص جایگاه محبوب‏‌ترین زبان را به جاوا و پس از آن به پی‏ اچ ‏پی اختصاص داده است. شاخص دیگری به نام RedMonk نیز سالی دوباره به روز می‌‏شود، زبان‌های جاوا اسکریپت، جاوا، پی‏ اچ‏ پی را جزء زبان‌های محبوب ماه ژانویه معرفی کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.