امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 25, 2014
15:29 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61073

هویت حقیقی در شهر مجازی ژنو

میثم لطفی – ژنو دومین شهر پرجمعیت در کشور سوئیس محسوب می‌شود و مقر اصلی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای اروپایی را در خود جا داده است. از مهم‌ترین مراکز مستقر در ژنو می‌توان به سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی اشاره کرد. از نظر تعداد سازمان‌های بین‌المللی، ژنو نخستین شهر جهان محسوب می‌شود و عنوان نهمین مرکز اقتصادی جهان، سومین قطب اقتصادی اروپا، سومین شهر جهان از نظر کیفیت زندگی، پایتخت صلح جهان و چهارمین شهر گران در دنیا را در اختیار دارد. اهمیت این شهر به قدری است که دولت سوئیس با اختصاص سرمایه قابل ملاحظه یک پورتال جامع راه‌اندازی کرده است تا مردم به صورت همزمان شهر «ژنو مجازی» را نیز با خدمات منحصر به‌فرد در اختیار داشته باشند. ژنو مجازی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های دولتی، خدمات عمومی، نقشه کلی، خدمات درمانی، سیستم مسافرتی، سرویس آموزشی و سیستم اقتصادی و بانکداری اشاره کرد.
یکی از مهم‌ترین مواردی که در این شهر الکترونیک مورد توجه قرار گرفته، سیستم شهروند الکترونیک است که طی آن هر یک از ساکنان کشور سوئیس و دیگر مناطق دنیا می‌توانند در آن هویت حقیقی و حقوقی داشته باشند و بسته به کد شناسایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، از مزایای شهر بهره‌مند شوند. دولت سوئیس ادعا می‌کند که در این پورتال جامع بیش از 90 درصد خدماتی که به صورت حقیقی در ژنو حقیقی ارائه می‌شود، در اختیار شهروندان ژنو مجازی نیز قرار می‌گیرد. همچنین گفته شده است که سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌های تجاری نیز در بهترین حالت ممکن می‌توانند در این شهر حضور یابند و حتی میزان کارایی و بهره‌وری آن‌ها بیشتر از دفاتر مرکزی این مراکز در ژنو حقیقی تعریف شده است. اما با وجود همه این بخش‌ها، دولت سوئیس مهم‌ترین سرویس خود در این پورتال را سیستم «رأی‌گیری الکترونیکی» معرفی کرده است. راه‌اندازی این سیستم به عهده «سازمان برون‌مرزی سوئیس»(OSA) بوده است و طی آن پیش‌بینی می‌شود که از سال 2015 میلادی تمام رأی‌گیری‌های مهم در این کشور به کمک سیستم یاد شده انجام شود. لازم به ذکر است که فرایند رأی‌گیری الکترونیکی در سوئیس از سال 2003 میلادی آغاز شد و از این طریق مردم برای نخستین بار با مزایای شهر الکترونیکی آشنا شدند. این سیستم در سال 2010 به صورت گسترده‌تر مورد پشتیبانی قرار گرفت و دولت سوئیس سرانجام اعلام کرد که در سال 2015 میلادی کل فرایند رأی‌گیری خود را مبتنی بر این سیستم انجام می‌دهد تا مردم به طور کامل در پورتال جامع ژنو مجازی حضور یابند. دولت سوئیس همچنان در حال تکمیل و سرمایه‌گذاری روی این شهر مجازی است و پیش‌بینی می‌کند که طی یک سال آینده این فرایند به اتمام برسد. امنیت این شهر مجازی به گونه‌ای تعریف شده است که هر یک از شهروندان برای خود یک فضای اختصاصی در اختیار دارند که می‌توانند اطلاعات شخصی را در آن ذخیره کنند و از هر مکان و در هر زمانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. این پورتال جامع یک سیستم یکپارچه پست الکترونیکی با خدمات ارتباطی را نیز در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که امنیت لازم برای آن برقرار شده است. در این سیستم امکان برقراری ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم با مدیران سازمان‌ها، مقام‌های دولتی، مسئولان سرویس‌ها و … وجود دارد و شهروند الکترونیکی در هر لحظه می‌تواند به راحتی مشکلات خود را با مسئولان در میان بگذارد. دولت سوئیس اعلام کرد که میزان رضایتمندی مردم از حضور در ژنو مجازی در سال 2010 میلادی بیش از 70 درصد بوده است و با ادامه فرایند تکمیل این شهر و اتمام آن در سال 2015 میلادی پیش‌بینی شده است که رضایتمندی مردم به بیش از 90درصد برسد. سوئیس هم‌اکنون سرویس مشابهی را برای شهر زوریخ ارائه کرده است و قصد دارد تمامی شهروندان خود را شهروند الکترونیک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.