رگولاتوری

February 25, 2014
19:05 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61081

سرعت‌گیرهای نظارتی یا قوانین حمایتی؟‌

م.ر.بهنام رئوف – فناوران : هفته گذشته و در حاشیه برگزاری جشنواره برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و وب سایت‌های فارسی، تمام مسولان دولتی حاضر شعار حمایت از بخش خصوصی، کارآفرینی و ثروت آفرینی سر دادند. آن‌ها متفق‌القول بر این موضوع تاکید کردند که فناوری اطلاعات و ارتباطات موتور محرک اقتصادی کشور است و باید با ارایه راهکارها و مشوق‌های اقتصادی و معافیت‌های مالیاتی سهم اقتصاد اینترنتی کشور را افزایش داد.
 
بر اساس آمارهای سال 2012 در ایران نزدیک به 7 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسیده است. آنهم در کشوری که بالغ بر 32 میلیون نفر از جمعیت آن بین 20 تا 34 سال سن دارند و با تمام محدودیت‌های موجود بیشترین تعداد کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.  
در این بین اما مسولان مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای آنکه به فکر تسهیل امور در بخش فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات باشند بیشتر به فکر نظارت، اصلاح و بگیر و ببند هستند. در بازاری که رقابت و فروش در آن به ثانیه‌ها می‌رسد اما اکنون تولیدکنندگان نرم‌افزارهای کاربردی باید مدت‌ها در صف نظارت و تایید مرکز رسانه‌های وزارت ارشاد بمانند. تولیدکنندگانی که شاید درصد بالایی از آن‌ها هنوز دانشجو یا دانش‌آموز بوده و طبعا با قانون و چگونگی احقاق حقوق خود آشنایی ندارند. این درحالی است که همین تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند محصولات خود را در فروشگاه‌های جهانی به فروش برسانند. 
حال سوالی که ذهن نگارنده را مشغول کرده این است که مگر وزارت ارشاد قبل از نشر محتوای سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها از نگارنده‌ درخواست ارسال و بازبینی مطلب را دارد که این بار دستورالعمل مذکور و قانون جدید را صادر کرده است؟‌ آیا این نهاد نمی‌تواند همانند تذکراتی که بعد از مشاهده تخلفات احتمالی به سایت‌ها و وبلاگ‌ها و رسانه‌ها ارسال می‌کند در این بخش نیز همانگونه عمل کند؟‌ در آینده نزدیک تحریم‌های اقتصادی به شکل کامل برداشته و استفاده از فروشگاه‌های جهانی برای کاربران ایرانی آزاد می‌شود. در این صورت آیا قرار است به بهانه نظارت محتوایی بر آن‌ها سایت‌های گوگل و اپل و مایکروسافت فیلتر شوند؟‌
بی تردید اعمال قوانین و مقررات دست و پا گیر کمکی به رشد و شکوفایی صنعت نوپای نرم‌افزارهای کاربردی و به شکل کلی تاثیر این صنعت بر تولید ناخالص داخلی کشور نمی‌کند. بلکه این مساله بیشتر باعث بوجود آمدن بازارهای زیرزمینی و به دنبال آن غیر شفاف شدن میزان درآمدها و یا خروج ظرفیت‌های این بخش از کشور خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.