سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 28, 2014
18:49 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61107

تاثیر نوسانات اخیر نرخ ارز بر بازار کامپیوتر

دنیای‌اقتصاد- نوسانات نرخ دلار آزاد طی یک هفته اخیر اگرچه از لحاظ تقاضا و میزان فروش تاثیری روی بازار کامپیوتر نگذاشته است،‌ اما موجب شده تا فعالان بازار بیشتر به این موضوع که هر آن امکان بروز اتفاقی جدید و در عین حال پیش‌بینی نشده در بازار وجود دارد فکر کنند و در نتیجه جانب احتیاط را برای انجام هر نوع اقدامی نگه دارند.
 
آنها که تا پیش از این (نوسانات نرخ دلار آزاد در یک هفته گذشته) به‌دلیل بی‌اعتمادی به ثبات نرخ دلار، نسبت به فروش کالاها محتاطانه عمل می‌کردند اینک با فراز و فرود نرخ دلار طی یک هفته اخیر بین به فروش رساندن و نرساندن سردرگم مانده‌اند. 
نتیجه این شده است که گروهی همچنان به ارائه کالا با نرخ روز دلار آزاد مبادرت ورزیده و گروهی به‌دلیل بی‌اعتمادی به آنچه پیش رو است از فروش کالا خودداری می‌کنند.
البته این اتفاق تاثیر چندانی در فضای بازار نگذاشته است، چرا‌که بازار شب عید امسال که کسبه از مدت‌ها قبل به رونق آن دل بسته بودند، به‌دلیل بی میلی خریداران نسبت به خرید، نه‌تنها بی‌رونق‌تر از بازار سال‌های قبل، بلکه ماه‌های پیش بوده است.
به گفته فعالان بازار، چنین اتفاقی دلایل گوناگون دارد. محمد صالحی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در پاساژ کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که بازار کامپیوتر به‌دلیل انتظارات بی‌حد و اندازه خریداران راکد است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی دو ماه گذشته با وجود ثبات نرخ دلار آزاد بازار رونقی را تجربه نکرده است و حالا ما انتظار نداریم با وجود نوسانات نرخ دلار آزاد بازار رونق گیرد.
وی که علت بی‌رونقی بازار ماه‌های قبل را انتظارات بیش از حد خریداران از بازار می‌داند، گفت: خریداران انتظار دارند قیمت‌ها ناگهان کاهش یابد، این در حالی‌ که بود که فروشندگان حتی اگر می‌خواستند هم نمی‌توانستند کالاها را با کاهش قیمت به بازار عرضه کنند. زیرا این کالاها با دلار گران وارد بازار شده بود. به گفته این فعال بازار، در هر حال مقاومت خریداران نتیجه داد و موجب شد گروه بزرگی از فعالان بازار قیمت کالاها را در حدود پنج تا 10 درصد کاهش دهند، اما این اقدام هم به رشد تقاضا در بازار منجر نشد.
به گفته این فعال بازار، علت فرار رونق از بازار کامپیوتر انتظار بی‌حد خریداران در مورد قیمت‌ها در بازار بود. وی افزود: در شرایط فعلی بازار آنچه کسبه را نگران می‌کند بی‌ثباتی نرخ دلار و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بازار است. 
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی دو ماه گذشته با وجود ثبات نرخ دلار آزاد شاهد هیچ‌گونه تغییری در روند تقاضا در بازار نبودیم. به همین دلیل رشد نرخ دلار طی یک هفته اخیر هم تاثیری بر میزان تقاضا در بازار نگذاشته است. البته وی در بخش دیگری از گفته‌هایش گفت: در پی تداوم ثبات نرخ دلار طی دو ماه اخیر بازار آرام آرام با افزایش مراجعه مواجه شده بود، اما به هیچ وجه رونق بازار شب عید سال گذشته در سالی که در آن قرار داریم شامل حال بازار نشد.
وی با اشاره به این موضوع که طی یک هفته اخیر دو تا سه بار قیمت دلار به رقم سه هزار تومان و حتی کمی بیشتر رسید و دوباره کاهش یافت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: چنین اتفاقی موجب شد تا کسبه مطمئن شوند که ثبات نرخ دلار در وضعیتی که هر روز تصمیمات سیاسی و اقتصادی جدید اتخاذ می‌شود مداوم نبوده و هر روز امکان بروز اتفاقی جدید در بازار وجود دارد.
این فعال بازار افزود: در هر حال محموله‌های جدید با دلار دو هزار و 800 تا دو هزارو 900 تومانی وارد بازار شده و محموله‌های جدیدتر در راه است و امکان دارد که کسبه با وجود رشد نرخ دلار قیمت‌ها را در بازار افزایش ندهند، زیرا کالاها را با دلار ارزانتر از سه هزار تومان وارد بازار کرده‌اند.
این در حالی است که گروهی از فعالان بازار می‌گویند: کاملا مطابق با نوسانات نرخ دلار آزاد برای قیمت‌گذاری روی کالاها اقدام خواهند کرد. حتی اگر کالاهایشان به فروش نرسد.
به گفته کارشناسان، اینطور که پیدا است بازار کامپیوتر دوره‌ای پر‌نوسان از لحاظ قیمت را پیش رو دارد. ضمن اینکه گویا باید منتظر بروز پدیده چنددستگی قیمت نیز از جانب فروشندگان باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.