امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 28, 2014
18:53 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61108

دانشگاه‌ها اینترنت بدون فیلتر می‌گیرند

filternig.jpg

خانه ملت – عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با بیان این که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به دنبال راهی برای دسترسی دانش پژوهان به سایت‌های علمی فیلتر شده است گفت: با صدور مجوز از سوی این کار گروه اینترنت بدون فیلتر به مراکز علمی و دانشگاهی ارایه می‌شود.
 
محمد علی اسفنانی در خصوص قطع فیلترشکن‌ها توسط کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه و عدم دسترسی  دانشجویان به سایت‌های علمی گفت: کارگروه به دنبال راهکاری هست که تا آنجا که ممکن است بحث فیلترینگ را به حداقل برساند به حدی که سایت‌های علمی برای دانشجویان قابل دسترس باشند.
 
نماینده مردم فریدونشهر، فریدن و چادگان ادامه داد: گاهی از ناحیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در خواست‌هایی برای ارایه اینترنت بدون فیلتر به کار گروه ارسال می‌شود که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه آن‌ها را بررسی می‌کند. وی با بیان این که مراکز علمی و دانشگاهی برای دریافت اینترنت بدون فیلتر درخواستشان را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کنند گفت: پس از بررسی در صورتی که دارای شرایط باشند اینترنت بدون فیلتر به آنان ارایه می‌شود و ورود و فعالیت افراد را کنترل می کنند.
 
بهترین روش فیلترینگ
اسفنانی گفت: اگر امکان این باشد که بتوان فضاها را  به نحوی مدیریت کرد که صفحه مجرمانه‌اش فیلتر شود و بقیه صفحات قابل استفاده باشد این بهترین راه حل برای بحث فیلترینگ کشور است.
وی با بیان این که هنوز فضای مجازی و اینترنت  از این توانمندی برخوردار نیست گفت: در جلسه‌ای که با مسوولان داشتیم آن‌ها اعلام کردند که در تلاش هستند تا به روش‌های مختلف و با استفاده از تکنولوژی روز صفحات که دارای مصادیق مجرمانه را حذف کنند. عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: این کار باعث می‌شود کسانی که درصدد استفاده صحیح از اینترنت هستند در حقشان اجحاف نشود.
 
گفته‌های اخوان قابل پذیرش نیست
اسفنانی درباره سخنان اخوان عضو شورای عالی فضای مجازی مبنی بر هوشمند نبودن سیستم فیلترینگ کشور گفت: این حرف قابل پذیرش نیست و اگر یک جایی این کار را به صورت دستی انجام می‌دهد ناچار است ضمن این که اراده بر این است به سمت هوشمند شدن فیلترینگ کشور حرکت کند.
 
فیلترینگ در کشورهای غربی
وی به ذهنیت موجود در جامعه مبنی بر بسته بودن تمام فضاهای مجازی در ایران گفت: در بعضی کشورها فیلترینگ به صورت الکترونیکی است و دیگر نیاز به کار انسانی و کارشناسان زیاد ندارد و با تعریف مصادیق مجرمانه در سیستمشان این اقدام را انجام می‌دهند.
نماینده مردم فریدونشهر، فریدن و چادگان گفت: در کشورهای غربی فیلترینگ به صورت خانگی است به طوری که  در سیستم  نام کاربری و پسورد برای مسوول خانواده تعریف شده و وی تصمیم می‌گیرد که اعضا خانواده می‌توانند به کدام سایت دسترسی داشته باشند. وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که متولی اینترنت در ایران است باید امکانات را طوری فراهم کند که دیگر نیازی به فیلترینگ نباشد و انشاء‌الله به زودی این امر محقق می‌شود.
 
 هنوز امکان فیلترینگ هوشمند فراهم نیست
وی با بیان این که متاسفانه هنوز امکانات لازم در کشورمان فراهم نشده است افزود: هنوز نتوانستیم فناوری داخلی را  به حدی که بتواند فیلترینگ به صورت هوشمند انجام شود ارتقاء دهیم که وزارت ارتباطات باید زیر ساخت‌ها را فراهم کند. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: دیدگاه کارگروه تعیین مصادیق در بحث فیلترینگ این است که تا جایی که امکان وجود داشته باشد سایتی فیلتر نشود.
 
فیس‌بوک مشمول محتوای مجرمانه است
وی در خصوص صحبت‌های اخیر مشاور فرهنگی مبنی بر رفع فیلتر فیس‌بوک با تغییر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: سخنان ایشان در این باره  نادرست است چرا که این شبکه اجتماعی یا وی‌چت زمانی که فیلتر شد مصادیق مجرمانه در آن دیده شد که به علت نبود امکان پالایش بخش مورد نظر مجبور به فیلتر کامل شد. نماینده مردم فریدونشهر، فریدن و چادگان گفت: اپلیکیشن‌های موبایل تا زمانی که مصادق مجرمانه نداشته باشند هیچگاه فیلتر نمی‌شود اما در غیر این صورت کارگروه به ناچار به اعمال فیلترینگ بر اساس قانون می‌شود. عضو کارگروه تعییین مصادیق مجرمانه در پایان گفت: وظیفه این کارگروه ایجاد فرهنگ نیست بلکه تعیین مصادیق مجرمانه است لذا باید سازمان و ارگان‌های مربوط در این زمینه اقدام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.