سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

February 28, 2014
19:40 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61121

اینتل به کمک ادیسون دنیای فناوری‌های پوشیدنی را متحول می کند

میثم لطفی – ایران : شرکت اینتل چندی پیش کوچک‌ترین رایانه جهان را با نام Edison و به اندازه یک کارت حافظه معرفی کرد و توانست با این اتفاق یک گام از رقبای خود پیشی بگیرد، اما کارشناسان می‌گویند که این محصول فقط یک رایانه مینیاتوری محسوب نمی‌شود و می‌تواند تحولات بزرگی در دنیای رایانه‌ها، بخصوص فناوری‌های پوشیدنی به‌وجود آورد.
 
 
رایانه Edison مبتنی بر فناوری Quark ساخته شده است که این فناوری در اصل یک سیستم بسیار کوچک کم‌مصرف و پرقدرت جامع مبتنی بر یک تراشه واحد محسوب می‌شود و با انواع فناوری‌های پوشیدنی از جمله ساعت‌های مچی هوشمند، جواهرات الکترونیکی، عینک‌های هوشمند و… سازگاری دارد. فناوری Quark نخستین بار در سپتامبر گذشته معرفی شد و اینتل در «نمایشگاه بین‌المللی محصولات الکترونیکی مصرفی 2014» در جریان معرفی رایانه Edison توضیح داد که این محصول مبتنی بر فناوری 22 نانومتری Quark و به اندازه یک کارت حافظه ساخته شده است تا کاربران بتوانند در انواع فناوری‌های پوشیدنی مورد نیاز خود سیستم پیشرفته‌ای را با توان یک رایانه رومیزی در اختیار داشته باشند.
«برایان کرزانیچ» مدیرعامل اینتل در جریان معرفی این محصول توضیح داد که این رایانه مینیاتوری در رده رایانه‌های Pentium طبقه‌بندی می‌شود و از اغلب مدل‌های کنونی آن پرقدرت‌تر است. باید توجه داشت که این رایانه بسیار کوچک نه تنها از انواع سیستم‌های عامل معمول و موجود در بازار پشتیبانی می‌کند، بلکه به فناوری‌های ارتباطی بلوتوث و Wi-Fi نیز مجهز شده است و برای خود یک فروشگاه اینترنتی مجزا دارد و جست‌وجوگر هوشمند Wolfram Alpha نیز به صورت پیش‌فرض روی آن موجود است. آن گونه که مدیرعامل اینتل توضیح داده است Edison از اواسط سال‌جاری میلادی وارد بازار جهانی می‌شود و به اعتقاد کارشناسان، همزمان با ورود خود بزرگ‌ترین تحول را در دنیای رایانه‌های شخصی ایجاد می‌کند.
 
کرزانیچ در این خصوص توضیح داد که کاربران جهانی هنوز به فناوری‌های پوشیدنی عادت نکرده‌اند و فعالیت‌های روزانه مردم هنوز به این دستگاه‌ها منتقل نشده است. اما Edison با همه قابلیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند نگاه کاربران را به این دسته از فناوری‌ها تغییر دهد. این رایانه مینیاتوری که به اندازه یک کارت حافظه SD ساخته شده است، شامل پردازنده دو هسته‌ای Quark می‌شود که هر هسته آن با توان 400 مگاهرتز فعالیت می‌کند و امکان ارتباط رایانه با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی نیز از طریق انواع فناوری‌های ارتباطی فراهم می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت اینتل گفته  تمام  فناوری‌های پوشیدنی موجود در بازار جهانی به یک دستگاه الکترونیکی دیگر مانند گوشی هوشمند وابسته هستند و به‌طور مستقل نمی‌توانند خدمات ویژه‌ای را به کاربر ارائه دهند. به عنوان مثال، یک ساعت مچی هوشمند پس از اتصال به گوشی هوشمند با مدل مشخص می‌تواند قابلیت‌هایی از جمله پذیرش یا رد تماس‌ها و پیامک‌های جدید را ارائه دهد، اما همین ساعت مچی به دلیل عدم پشتیبانی از سیم‌کارت نمی‌تواند به صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد و به تنهایی فقط یک ساعت معمولی است، اما با تحولی که Edison در این زمینه به وجود می‌آورد، نسل جدید فناوری‌های پوشیدنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که کاملاً مستقل هستند و هیچ گونه وابستگی به فناوری دیگر ندارند. اینتل برای توضیح بهتر این محصول یک فناوری پوشیدنی منحصر به فرد و کاملاً مستقل ارائه کرده است. این فناوری Nursery 2.0 نام دارد که مبتنی بر سیستم رایانه‌ای Edison ساخته شده است و مانند یک اسباب‌بازی کوچک روی لباس نوزاد متصل می‌شود و ضمن بررسی مستمر وضعیت سلامت وی، تمام اطلاعات حیاتی نوزاد را به صورت لحظه به‌لحظه با والدین در میان می‌گذارد. با این دستگاه والدین حتی می‌توانند پیش از بروز هرگونه بیماری در فرزند خود از علائم آن مطلع شوند و جلوی بروز بیماری را بگیرند. فناوری Nursery 2.0 همچنین قادر است علت گریه‌های کودک را مشخص کند، نوع غذای مورد نیاز او را در سنین مختلف اعلام نماید، نیازهای کودک را در هر لحظه یادآوری کند و به عنوان یک پرستار خانگی در کنار والدین حاضر باشد.
در بخش دیگر، شرکت اینتل یک هدست ویژه را با نام Jarvis در معرض دید عموم قرار داد که مبتنی بر رایانه Edison ساخته شده بود. این هدست هوشمند علاوه بر آن‌که موسیقی‌های مورد علاقه کاربران را با کیفیت عالی پخش می‌کند، قابلیت تشخیص علائم بیومتریک از جمله ضربان قلب، فشار خون، میزان استرس و… را نیز دارا ست و همه این معیارها همزمان با پخش موسیقی به صورت لحظه به‌لحظه سنجیده می‌شود.
البته قابلیت‌های این هدست فقط به موارد یاد شده ختم نمی‌شود چرا که در تصاویر ویدیویی نمایش داده شده توسط کرزانیچ  اعلام شد که اگر کاربر حین گوش دادن به موسیقی به دنبال یک رستوران محلی نیز باشد می‌تواند به راحتی اطلاعات تمامی رستوران‌های پیرامون خود را از طریق هدست در اختیار داشته باشد و سپس منوی رستوران‌ها را به همراه اطلاعات مربوط به میز خالی هر کدام در اختیار بگیرد و به نوعی بهترین پیشنهادها هم در بخش مجزا به کاربر اعلام می‌شود.
 
 
البته اینتل اذعان داشته توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای استفاده از Edison به چیزی بیش از یک مثال نیاز دارند و ساخت چنین فناوری نمی‌تواند مسیر پیش‌رو را به خوبی برای آن‌ها روشن کند. بر همین اساس، شرکت اینتل هم‌اکنون مسابقه‌ای را با نام «آن را پوشیدنی کن» ترتیب داده و از شرکت‌های علاقه‌مند خواسته است با حضور در این مسابقه هر نوع فناوری پوشیدنی مبتنی بر Edison را ارائه دهند. این مسابقه به بهترین فناوری‌های پوشیدنی در مجموع 3/1 میلیون دلار جایزه می‌دهد و بهترین فناوری که مبتنی بر رایانه Edison ساخته شود می‌تواند جایزه نقدی به ارزش 500 هزار دلار را از آن خود کند. البته شرکت اینتل فرصت ساخت این فناوری را فقط در اختیار شرکت‌های بزرگ و کوچک
قرار نداده و اعلام کرده هر شخصی در سراسر جهان می‌تواند تا اواسط سال 2014 طرح خود  را برای ساخت بهترین فناوری‌های مبتنی بر Edison ارائه دهد تا پس از بررسی طرح‌ها، بهترین آن‌ها برگزیده شود.«راندولف وانگ» در آزمایشگاه تخصصی اینتل در کشور چین با کمک 50 مخترع و دانشمند طی 3 سال گذشته حدود 40 دستگاه الکترونیکی مختلف مبتنی بر Edison ساخته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دفتر یادداشت کاغذی مجهز به همین رایانه است. این دفتر یادداشت قابلیت شناسایی دست‌خط کاربران را دارد و به شما امکان می‌دهد از طریق خودکار و کاغذ معمولی پست الکترونیکی ارسال کنید.  این دفتر یادداشت قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را دارد و هرآنچه در آن نوشته شود، روی گوشی به نمایش درمی‌آید و از این طریق کاربر می‌تواند به کمک کاغذ و قلم معمولی پست الکترونیکی ارسال کند. برای این دفتر یادداشت هوشمند یک رابط کاربری ویژه تعریف شده است. این دفتر یادداشت همچنین می‌تواند همه نقاشی‌های معمولی را بر اساس دستورهای ساده نوشته شده به صورت دستی، به انیمیشن تبدیل کند و آن‌ها را روی نمایشگر گوشی نشان دهد.
شرکت اینتل که همچنان عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان را در اختیار دارد، برای این رایانه کوچک به عنوان بزرگ‌ترین اختراع خود، قابلیت‌های فراوانی در نظر گرفته و بر این باور است که توانمندی‌های بنیادین در Edison می‌تواند درهای بی‌شماری را پیش‌روی شرکت‌های الکترونیکی بگشاید و بسیاری از غیرممکن‌ها را برای آن‌ها ممکن کند. همین مسأله باعث شده اینتل از محصول جدید خود با عنوان «بزرگ‌ترین ایده‌ساز» یاد کند.
به‌طور کلی باید توجه داشت که این رایانه بسیار کوچک می‌تواند در سیستم‌های امنیتی، انواع تلفن‌های همراه، رایانه‌های لوحی و دیگر فناوری‌های موجود در بازار مورد استفاده قرار گیرد و زندگی فناورانه کاربران وارد بخش
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.