تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

March 4, 2014
14:30 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61171

قند،‌ باتری اسمارت‌فون‌های آینده

دانشمندان با اشتیاق به‌دنبال ساخت باتری‌های زیستی هستند، ابزارهایی که می‌توانند انرژی فرایند‌های معمولی زیستی را برای ایجاد برق ذخیره سازند.
 
براساس گزارش لایو‌ساینس، بیشتر باتری‌های زیستی توانایی تولید حجم زیادی برق را ندارند اما محققان به‌تازگی نسخه‌ای آزمایشی از این باتری‌ها را تولید کرده‌اند که درکنار سبک‌وزن‌تر بودن، از قابلیت تولید حجم زیادی انرژی نسبت به باتری‌های رایجی که امروزه در الکترونیک‌های مصرفی مانند اسمارت‌فون‌ها موجودند برخوردار است.
 
قند درون بدن در فرایندی به‌نام متابولیسم به انرژی تبدیل می‌شود، فرایندی که در آن قند تجزیه شده و درهنگام آزاد‌سازی الکترون‌ها، دی‌اکسید‌کربن و آب آزاد می‌کند. باطری‌های زیستی نیز به کمک فرایندی مشابه، به واسطه جذب الکترون‌هایی که در فرایند تجزیه قند توسط ابزاری مشابه آنچه در بدن وجود دارد آزاد شده‌اند، به تولید انرژی می‌پردازند. از آنجایی که در باتری‌های زیستی از موادی زیستی استفاده می‌شود،‌این باتری‌ها قابل تجدید و غیر سمی بوده و می‌توانند جایگزین‌هایی جذاب برای نمونه‌های رایج باشند که از جنس فلز و مواد شیمیایی هستند.
 
محققان مرکز تکنولوژی ویرجینیا باتری زیستی جدیدی طراحی کرده‌اند که از نسبت خروجی بر وزن آن بیشتر از باتری‌های لیتیومی مورد استفاده در الکترونیک‌های رایج است. این باتری جدید می‌تواند قند را به‌صورت کامل به انرژی تبدیل کند، به بیانی دیگر این باتری نسبت به دیگر باتری‌ها از دوام بیشتری برخوردار است.
 
در این باتری از مجموعه‌ای جدید از آنزیم‌ها،‌ پروتئین‌هایی که به انجام واکنش‌های شیمیایی کمک می‌کنند،‌استفاده شده‌است. در این سیستم از دو آنزیم رایج که دو جفت الکترون را از قند آزاد می‌سازد استفاده شده و 10 آنزیم دیگر واکنش‌های دورن باتری را احیا می‌کنند. زمانی که واکنش احیا شد، آنزیم‌های فعال دو جفت الکترون‌ دیگر را آزاد می‌کنند و پس از 6 دور باتری زیستی می‌تواند تمامی انرژی درون قند را استخراج کرده و دی‌اکسیدکربن و آب آزاد کند. باتری‌های زیستی قدیمی‌تر تنها توانایی استخراج یک ششم انرژی از قند را داشتند.
 
با این‌همه تکمیل این باتری جدید نیازمند زمان زیادی است و این ابداع هنوز مراحل اولیه تکمیل خود را سپری می‌کند، زیرا هنوز خروجی انرژی آن بسیار پایین بوده و دوام آن کوتاه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.