تلفن همراه

گوشی

March 4, 2014
14:39 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61180

هند به صف مدعیان تلفن هوشمند پیوست

میترا جلیلی – با پیشرفت تکنولوژی در جهان حالا دیگر دست‌اندرکاران این حوزه می‌دانند حوزه فناوری اطلاعات(IT) نقشی تأثیرگذار در اقتصاد ایفا می‌کند و این بخش در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند در تعیین میزان توسعه یافتگی مناطق مختلف جهان حرف اول را بزند؛ حوزه‌ای که مؤسسات آماری و تحلیلی مختلف از جمله IDC یک لحظه هم چشم از آن برنمی‌دارند و دائم در حال رصد کردن آن هستند. این مؤسسه در آخرین گزارش تحلیلی خود انتظار رشد 5 درصدی صنعت IT در سراسر جهان را دارد و بخش عمده آن را نیز به تلفن‌های هوشمند و تبلت نسبت می‌دهد. با توجه به این که بیشتر جوانان نمی‌خواهند حتی برای لحظه‌ای از اینترنت و فضای مجازی دور باشند، محبوبیت گوشی‌های هوشمند در جهان روز به روز در حال افزایش است و دلیل این پیش‌بینی را نیز شاید بتوان در همین موضوع جست‌وجو کرد. اگر تا دیروز با شنیدن واژه تلفن هوشمند ذهن شما بیشتر به سوی برندهایی معروف مانند سونی و نوکیا می‌رفت ولی حالا دیگر اوضاع کمی تغییر کرده است و کشور  پرجمعیتی مانند هندوستان در این صنعت از ایالات متحده امریکا نیز پیشی گرفته و پس از چین در جایگاه دوم فروش تلفن‌های هوشمند جهان قرار گرفته است.
مؤسسه IDC در ارزیابی و تحقیقات خود، کشورهای برتر جهان در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2014 را پیش‌بینی کرده است. مطابق این پیش‌بینی، چین با فروش 283 میلیون گوشی هوشمند، هندوستان با 225 میلیون، امریکا با 89 میلیون، برزیل با 47 میلیون، اندونزی با 46 میلیون، روسیه با 31 میلیون، ژاپن با 30 میلیون، مکزیک با 23 میلیون، آلمان با 22 میلیون، فرانسه با 7/18 میلیون و بریتانیا با 7/17 میلیون رده‌بندی شده است.
اما موضوع دیگری که در دل این بازار فروش اهمیت دارد و می‌توان کشورها را بر مبنای آن نیز رده‌بندی کرد، تعداد کسانی است که برای نخستین بار از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند و کدام کشور بیشترین سهم را در این زمینه دارد. اینجاست که هندوستان با پیش‌بینی فروش  224 میلیون گوشی هوشمند به کاربران جدید و اختصاص 92 درصد از سهم بازار این کشور، گوی سبقت را در این میدان می‌رباید. در حال حاضر از جمعیت 2/1 میلیاردی هندوستان، 156 میلیون نفر تلفن هوشمند دارند و انتظار می‌رود حتی این رقم دو برابر شده و به 364 میلیون برسد.
بعد از هند نیز در این باره اندونزی با 86 درصد، ویتنام و برزیل با 82درصد، رومانی با 80 درصد، ترکیه 77 درصد، اوکراین و چین با 76 درصد و نیجریه و ژاپن با 75 درصد قرار دارند. در رده‌های پایین این جدول نیز می‌توان کشورهایی مانند بریتانیا و عربستان سعودی با 3/45 درصد، امارات متحده عربی با 45 درصد، استرالیا با 7/44، آفریقای جنوبی با 6/44 درصد، نروژ با 44 درصد، فنلاند با 43 درصد و هلند با 39 درصد را دید.
گفته می‌شود در 2 کشور چین و هندوستان تا پایان سال 2014 بیش از 500 میلیون نفر برای نخستین بار تلفن هوشمند خریداری خواهند کرد که این رقم معادل نصف 03/1 میلیارد تلفن هوشمند یعنی کل گوشی‌هایی است که مردم 47 کشور خرید می‌کنند. مؤسسه IDC یکی دیگر از پدیده‌های سال 2014 را نیز برزیل می‌داند و این امر را به برگزاری مسابقات جام جهانی در این کشور و همچنین وجود جمعیت جوان بالا(80 درصد زیر 54 سال هستند) نسبت می‌دهد. از سویی دیگر در این کشور گوشی‌های هوشمند با قیمت‌هایی مناسب 50 تا 100 دلار دیده می‌شود و از همین رو، آن را بازاری رو به رشد می‌شناسند.
داشتن گوشی‌های هوشمند با اتصال به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف آن عجین است طوری که در سراسر جهان  400 میلیون نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند و این روند در کشورهای در حال توسعه رشد سریع تری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد. هندوستان نیز دومین کشور بزرگ جهان در زمینه تعداد کسانی محسوب می‌شود که از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند و تعداد این کاربران در حال حاضر به 155 میلیون نفر می‌رسد هرچند این رقم در دسامبر 2013 حدود 130 میلیون نفر بوده است. (IAMAI) مجمع موبایل و اینترنت هندوستان می‌گوید تا ماه ژوئن تعداد کسانی که در این کشور از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند به 185 میلیون نفر می‌رسد که از رشد سالانه 20 درصدی نشان دارد. در حال حاضر  در جوامع شهری هندوستان 126 میلیون کاربر اینترنت موبایل وجود دارد که این رقم تا ماه ژوئن به 153 میلیون نفر می‌رسد و در جوامع روستایی این کشور نیز 32 میلیون نفر به اینترنت موبایل دسترسی دارند.
 
 شرکت‌های موفق هندی در تولید گوشی هوشمند
هندوستان در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی ازجمله تبلت نیز تلاش‌های ویژه‌ای را آغاز کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است. اگر چند سال پیش کسی می‌گفت که روزی یک شرکت هندی شانه به شانه شرکت‌های بزرگ مانند نوکیا و بلک بری می‌تواند حرکت کند و فروشنده دوم تلفن هوشمند در کشور شود، همه با دیده تردید به وی نگاه می‌کردند؛ اتفاقی که حالا افتاده و یک شرکت هندی با نام Micromax به این موفقیت رسیده است. Micromax دومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند هندوستان محسوب می‌شود که این‌باربا تولید محصول جدیدی به نام LapTab و ارائه آن در نمایشگاه  CESعزم خود را برای ورود به بازارهای جهانی از جمله روسیه جزم کرده است. با توجه به محبوبیت اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید و همچنین قابلیت‌های ویندوز، این شرکت تصمیم گرفت تا این تبلت را با 2 سیستم عامل اندروید و ویندوز8 با قیمتی مناسب ارائه کند. با وجودی که مایکروسافت در بدو ارائه چنین تبلت‌هایی با نام Surface شکست خورد ولی این دلیلی برای رویگردانی این شرکت هندی نبود. دست اندرکاران ساخت این تبلت می‌گویند: مایکروسافت نیز پس از شکست اولیه موفق شد با ارتقای پردازشگر این تبلت و ارائه نمونه دیگری با عنوان  Surface Pro 2 جای خود را در بازارهای جهانی پیدا کند و به موفقیت برسد. همین موضوع نشان داد که مردم به تبلت‌ها و سایر وسایل الکترونیکی هیبریدی که با 2 سیستم عامل کار می‌کنند علاقه دارند. تنها مشکل موجود شاید reboot کردن چنین وسایلی برای استفاده از سیستم عامل جایگزین باشد که گاه زمان زیادی می‌طلبد ولی این مشکل هم با پیشرفت‌های تکنولوژی تا حدودی حل شده است. رائول شارما یکی از بنیانگذاران این شرکت معتقد است حتی اگر سایر تبلت‌ها وگوشی‌های هوشمند هیبریدی با اقبال چندانی در بازار مواجه نبوده و شکست خورده‌اند، این بدان معنا نیست که محصولات این شرکت هندی نیز شکست خواهد خورد.
 
این شرکت که حالا نامش با تولیدکننده تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت داخلی در هندوستان عجین شده است، دور از ذهن نیست که روزی برند موفق سامسونگ را از گردونه رقابت در هندوستان حذف کند. تحقیقات مؤسسه  IDCنشان می‌دهد بازار این برند هندی در 2 سال گذشته رشدی مناسب داشته و  از 8 درصد سال 2012  در حال حاضر به 1/17 درصد رسیده است و همین رشد باعث شده است تا بازار برند معروفی مانند سامسونگ نیز از 2/45 درصد سال 2012 به 9/32درصد امروز برسد.
 
 روسیه نخستین بازار خارجی هندی ها
شرکت Micromax تلاش می‌کند راه سامسونگ را در دهه گذشته طی کند در همین راستا در گام نخست روسیه را برای تبلت و گوشی‌های نسبتاً ارزانقیمت خود انتخاب کرده است. رائول شارما یکی از بنیانگذاران این شرکت معتقد است تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های هندی به سرعت روسیه را درمی‌نوردد و به جهان نشان  می‌دهد که هندوستان می‌تواند یک برند بین‌المللی تولید کند. شارما می‌گوید: <ما کار خود را با استخدام 10 مدیر ارشد اجرایی از روسیه آغاز کرده‌ایم و چون این کشور را دروازه ورود خود به اروپا می‌دانیم و تلاش داریم محصولات IT هندوستان را به سایر کشورها از جمله اروپای شرقی بفرستیم. البته در حال حاضر بیشتر مشتری‌ها از خدمات پس از فروش شرکت‌های هندی ناراضی هستند که برای رفع این مشکل، شرکت Micromax با طراحی یک سایت، مشکلات گوشی را به صورت آنلاین حل می‌کند.>
 
یک شرکت دیگر هندی موفق نیز  Karbonn است که در ساخت تلفن‌های هوشمند و همچنین تبلت فعالیت دارد. این شرکت که ظرفیت تولید یک میلیون گوشی هوشمند را در ماه دارد،  قرار است تا ماه ژوئن، تلفن هوشمندی با 2 سیستم عامل را روانه بازار کند. Karbonn همچنین به تازگی تبلت  Funbook Ultra HD P580 را با قیمتی مناسب ارائه داده که پردازشگر 4 هسته‌ای دارد و با اندروید 4.2.2 کار می‌کند. لاوا هم یک شرکت دیگر هندی است که وسایلی بر مبنای سیستم عامل اندروید تولید می‌کند و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده است.
 
تحقیقات مؤسسه  IDC نشان می‌دهد 2 شرکت Micromax و Karbonn  با کمک یکدیگر میزان فروش گوشی هوشمند هندی را در سال 2013 به 3 برابر رسانده و موفق به فروش 44 میلیون تلفن هوشمند شده‌اند در حالی که این رقم در سال 2012 حدود 2/16 میلیون بود. با توجه به روند رو به رشد فروش در این کشورها گفته می‌شود تا پایان سال 2017، این رقم به 110 میلیون خواهد رسید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.