تلفن همراه

گوشی

March 4, 2014
14:41 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61181

کاهش متوسط قیمت جهانی موبایل‌های هوشمند

دنیای‌اقتصاد- سال گذشته میلادی سالی پررونق برای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند بوده است، با این حال اما انتظار می‌رود روند رونق این بازار در سال 2014 کندتر و در نهایت در سال‌های آینده تک رقمی بشود.
کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی پیش‌بینی کرده‌اند که روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2017 به رشد سالانه3/8 درصدی و در سال 2018 به2/6 درصد برسد.
 
 
 این در حالی است که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2013 برای اولین بار از مرز یک میلیارد دستگاه گذشت که رشد سالانه 2/39 درصدی را نسبت به سال 2012 به ثبت رساند.
حالا کارشناسان انتظار دارند در سال 2014 بازارهای بزرگ و پیشرفته مانند آمریکای شمالی و اروپا روند رشد تک‌رقمی را برای بازار موبایل‌های هوشمند خود به ثبت برسانند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری میلادی بازارهای در حال توسعه با وجود حفظ روند رشد خود، شاهد کاهش چشمگیر میزان رشد خود نسبت به گذشته باشند. 
براساس گزارش اخیر موسسه IDC، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2014 به 2/1 میلیارد دستگاه برسد که در مقایسه با صادرات یک میلیارد دستگاهی در سال 2013، رشد سالانه 3/19 را تجربه خواهد کرد.
 
 
«رایان ریث» یکی از تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر در بازار منطقه آمریکای شمالی بیش از 200 میلیون دستگاه موبایل هوشمند فعال بدون در نظر گرفتن موبایل‌های معمولی که هنوز استفاده می‌شوند، وجود دارد. سال 2014 سال تغییر بزرگ برای بازار موبایل‌های هوشمند در این منطقه است. نه‌تنها روند رشد کاهش چشمگیری نسبت به گذشته پیدا می‌کند، بلکه عوامل رشد بازار موبایل‌های هوشمند در این منطقه هم عوض می‌شوند. این روندی است که بازار جهانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
همان‌طور که بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته اشباع می‌شوند و روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند کند می‌شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و تولیدکنندگان گوشی‌ها هم به دنبال فرصت‌های جدید برای رشد خواهند بود. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت انواع موبایل‌های هوشمند با سرعت زیادی کاهش پیدا کند و رقابت جدی‌تری در این بازار ایجاد کند. بر اساس گزارش IDC، در حالی که متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند در سال 2013 برابر 335 دلار بوده است حالا انتظار می‌رود این رقم در سال 2018 به260 دلار کاهش پیدا کند. 
سیستم‌عامل آندروید همچنان پرفروش‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار را دارد و به خصوص در بازارهای در حال توسعه و رو به رشد حضور پررنگی دارد. 
حتی بعضی مدل‌های آندرویدی بازار قیمت‌هایی کمتر از موبایل‌های عادی دارند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش سهم بازار آندروید و در نهایت افزایش تمایل کاربران به تعویض موبایل قدیمی‌شان با موبایل‌های هوشمند آندرویدی داشته باشد.
سیستم‌عامل iOS همچنان جایگاه دوم را در این بازار دارد و از آنجایی که گران‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار را دارد، با وجود طرفداران زیاد بعد از آندروید قرار گرفته است. موبایل‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون و موبایل‌های بلک بری هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بازار قرار دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.