تبلت

تلفن همراه

March 4, 2014
14:42 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61182

جدیدترین تبلت‌های بازار ایران

مریم عسگری – تبلت‌های وارداتی جدید که طی سه ماه اخیر وارد بازار شده‌اند، نمونه‌هایی با قیمت بالاتر از یک میلیون تومان را شامل می‌شوند. 
بازار خرید و فروش تبلت در 2 تا سه ماه اخیر، شاهد حضور نمونه‌های جدیدی بوده است.
نمونه‌های جدیدی که اکثرا در رده حرفه‌ای‌های بازار بوده و با ارزان و فوق ارزان‌های بازار تبلت تفاوت‌های بسیاری دارند.
این تبلت‌ها که از اوایل فصل زمستان برای بازار شب عید وارد شدند، اکثرا شامل ویندوزی‌های کیبوردخور یا آندرویدی‌های حرفه‌ای با قابلیت اتصال به کیبورد هستند که این روزها به شدت محبوب شده‌اند. 
در کنار این تبلت‌ها در بازار تجهیزات جانبی تبلت هم شاهد عرضه محصولات متنوعی نظیر کیبورد یا کاورهای کیبورد‌دار و… هستیم.
 
به گفته فعالان بازار؛ با وجود بی‌رونقی بازار کامپیوتر، در بازار تبلت‌ها به‌ویژه آندرویدی‌های کیبوردخور، شاهد رونق نسبی هستیم؛ البته رونق در حد ماه‌های قبل نیست. ولی بازار تبلت وضعیتی به مراتب بهتر از نوت‌بوک و سایر کالاهای کامپیوتری دارد. آنها همچنین به رشد قیمت‌ها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز اشاره کرده و اعلام کردند؛ با توجه به اینکه قیمت دلار متغیر است، قیمت‌ها در حدود 20 تا 50 هزار تومان افزایش یافته است.
فعالان بازار تبلت که هنوز به امید رونق بازار شب عید نشسته‌اند به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند؛ اگرچه بازار روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند، اما تبلت‌ها در شرایطی قرار دارند که از گوشی‌های موبایل هم محبوب‌ترند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با بازگشت ثبات به بازار، شاهد رونق بازار این کالا باشیم.
 
تازه واردها در بازار تبلت
با وجود تنوع بالای برند در بازار تبلت، برندهای محدودی نسبت به واردات محصولات و مدل‌های جدید اقدام کرده‌اند.
لنوو، سونی، ایسوس، ام‌اس‌ای و… برخی از برندهای عرضه‌کننده تبلت‌های جدید در بازارند که در این بین لنوو بابت عرضه جدیدترین تبلت خود به نام MIIX 2 با صفحه نمایش هشت‌اینچی عنوان عرضه‌کننده جدیدترین تبلت را در بازار به خود اختصاص داده است.
سایر برندها نظیر ایسوس، سونی، اچ‌پی، مایکروسافت، سامسونگ و…. هم طی سه تا چهار ماه اخیر جدیدترین تبلت‌های خود را به بازار عرضه کرده‌اند. تبلت‌های ارائه شده توسط این برندها اکثرا قیمتی بالای یک میلیون تومان دارند. به گفته فعالان بازار؛ تبلت‌های وارداتی به بازار ایران طی سه ماه اخیر اکثرا شامل نمونه‌های حرفه‌ای با قابلیت اتصال به کیبورد بوده که قیمتی بالاتر از یک میلیون تومان دارند.
 به گفته آنها، چنین اتفاقی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که بازار نوت‌بوک در حال واگذاری سهم خود به بازار تبلت است و به همین دلیل نمونه‌های حرفه‌ای تبلت محبوبیت زیادی یافته‌اند.
البته در کنار این تبلت‌ها نیز برندهای عرضه‌کننده تبلت‌های ارزان هم تعدادی از مدل‌های قدیمی را ارتقا داده و به اسم مدل جدید روانه بازار کرده‌اند. این تبلت‌ها نیز قیمتی کمتر از 600 هزار تومان دارند، اما در هر حال محصولات تازه‌وارد بازار را نمونه‌هایی تشکیل داده‌اند که در این بخش به معرفی آنها پرداخته‌ایم:
 
 
چه زمانی برای خرید مناسب است
تا پیش از این، یعنی قبل از اینکه به علت نوسانات نرخ دلار آزاد بازار درگیر بی‌رونقی شود، توصیه کارشناسان به خریداران این بود که تبلت را به دلیل قابلیت کاربردی زیادی که در ایام عید دارد در ماه‌های بهمن و اسفند خریداری کنند.
البته گروهی از کارشناسان خرید در ماه اسفند را به علت شلوغی بازار توصیه نمی‌کردند، اما اینک در پی راکد شدن بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز و افت و خیزهای نرخ دلار بازار پیش بینی در مورد تبلت نیز گرم شده است.
بر اساس اعلام کارشناسان، در چنین موقعیتی، شاید بهترین کار این باشد که خرید را به زمان ثبات نرخ دلار آزاد موکول کنند.
به گفته مهدی زمانی یکی از فعالان بازار تبلت؛ با توجه به اینکه نرخ دلار در نوسان است، فعلا خرید توصیه نمی‌شود و بهتر است تا زمان ثبات قطعی نرخ دلار، صبر کرد.
این در حالی است که فعالان بازار می‌گویند با توجه به اینکه وضعیت بازار مشخص نیست، بهتر است برای خرید تبلت سریع‌تر اقدام شود، زیرا وضعیت بازار مشخص نیست و ممکن است نرخ دلار آزاد روندی صعودی در پیش گیرد، ضمن اینکه ممکن است نوسانات نرخ دلار آزاد تا سال آینده ادامه یابد که در این‌صورت خریداران باید بهای بیشتری بابت مالیات بر ارزش افزوده و… پرداخت کنند.
صالحی یک فعال بازار دراین باره گفت: به تعویق انداختن خرید به سال بعد نه‌تنها خریدار را به پرداخت مبلغ هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده ناچار می‌کند، بلکه وی را ملزم به پرداخت مبلغی بیشتر بابت خرید کالایی می‌کند که هزینه‌های جانبی نظیر هزینه برق، آب، حمل‌ونقل و… به آن اضافه شده است.
 به گفته این فعال بازار به همین دلیل بهتر است خرید را تا قبل از سال جدید انجام داد.
در هر حال این تصمیم شما است. می‌توانید از بازار شب عید یا بازار سال آینده خرید خود را انجام دهید، اما قبل از هر چیز به شما توصیه می‌کنیم جوانب را خوب بسنجید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.