امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 4, 2014
14:52 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61185

چه‌قدر می‌توان به بستر اینترنتی بانک‌ها اعتماد کرد؟

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی معتقد است به هیچ عنوان نمی‌توان خط کش و معیار خاصی برای این که چقدر احتمال حمله به شبکه اینترنتی بانکی وجود دارد در نظر گرفت اما با این وجود طی یک سال گذشته هیچ موردی مبنی بر هک حساب‌های بانکی وجود نداشته است.
 
ناصر حکیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان به بستر اینترنتی بانک‌ها اعتماد داشت، اظهار کرد: تا آنجا که می‌توان گفت به لحاظ زیرساختی و سرویس مشکل امنیتی خاصی در ارتباط با حساب‌های بانکی و سیستم بانکی وجود ندارد و براساس طراحی‌های صورت گرفته اگر هم حمله‌ای به این پایگاه صورت بگیرد براساس مکانیزم تعبیه شده جلوی آن به سرعت گرفته خواهد شد. به همین دلیل می توان گفت که سیستم ما کاملا استاندارد است.
 
وی ادامه داد: اما بخشی از مساله به رفتارهای مشتریان مربوط می شود که فریب کلاهبرداران را نخورده و در دام فیشینگ نیفتند این مساله موضوعی است که کار را کمی پیچید‌ه‌تر می‌کند و نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی و همچنین زیرساخت‌های مشترک دارد.
 
حکیمی با اشاره به این‌که درگاه شاپرک از بهمن ماه با یکپارچه سازی آدرس درگاه‌ها مواجه شده، یادآور شد: این مساله اطمینان نسبت به این شبکه را افزایش می‌دهد.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال ایسنا که به طور کلی تا چه حد می‌توان از نظر اینترنت به امنیت بانک‌ها اعتماد کرد توضیح داد: در این زمینه نمی‌توان هیچ آماری داد و خط کش خاصی وجود ندارد اما به لحاظ سیستم طی سال گذشته هیچ مشکلی مشاهده نشده و هیچ‌گاه پیش نیامده است که سیستم بانک‌ها هک شده و یا به آن‌ها نفوذ شده باشد اما همان طور که گفتم به لحاظ رفتاری ممکن است مشکلاتی ایجاد شده باشد.
 
حکیمی در پاسخ به این سوال که مشکلاتی که به لحاظ رفتار نادرست کاربران بانک‌ها رخ داده تا چه اندازه بوده نیز اظهار کرد: بخشی از این موارد به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و بخشی از آن‌ها به بانک مرکزی رجوع داده می‌شود به همین دلیل نمی‌توان آمار مشخصی نسبت به این موضوع ارائه کرد اما در نهایت آنچه مشخص است آنکه تمام مواردی که بر اساس آنها مشکلی در این زمینه ایجاد شده مربوط به نحوه رفتار مشتریان بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.