رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 4, 2014
14:59 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61190

رئیس شورایعالی فضای مجازی از سیاسگذاری 40 دستگاه در حوزه ICT کشور خبر داد!

رییس شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: می توان گفت فضای مجازی یک فرصت بسیار فوق العاده و یک چالش بسیار بزرگ است.
 
 
محمدحسن انتظاری – رییس شورای عالی فضای مجازی – در همایش چالش‌ها و فرصت‌های توسعه باند وسیع به مسائلی از قبیل استقلال فرهنگی، سیاسی و صنعتی بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: این موضوعات گاهی پررنگ و گاهی کم رنگ شد و بعضا چالش‌های جدید در این زمینه ظهور کرد اما در حال حاضر دوران سومی در کشور در حال شکل گیری است و ما در حال وارد شدن به فضای مجازی هستیم.
 
وی در ادامه افزود: در این عرصه جدید فقط مسائل تکنیکی نیست که باید به آنها توجه کرد چرا که فضای مجازی در حال تبدیل شدن به قسمتی از زندگی مردم است و اگر با نگرشی عمیق‌تر نگاه کنیم فضای مجازی امتداد زندگی روزمره ماست و همه عوامل اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در این فضا تاثیرگذار خواهند بود. ما می خواهیم در این عرصه جدید هم مستقل باشیم به عنوان مثال تحقیقات وسیعی در سایر کشورها از دیدگاه خودشان روی تاثیرات فضای مجازی صورت گرفته است.
 
رییس شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد: می توان گفت فضای مجازی یک فرصت بسیار فوق العاده و یک چالش بسیار بزرگ است؛ بحث اشتراک گذاری منابع و اطلاعات و اقتصاد چیزهای دیگری است که در این موضوع دخیل شده‌اند. در حال حاضر 40 دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ICT سیاست گذاری می‌کنند. ما باید در این تحولات دو نکته را مدنظر قرار دهیم یکی تحول عمیق در این عرصه و دیگری تعدد مراکز دراین عرصه است.
 
انتظاری در ادامه ماموریت شورای سیاست‌گذاری برای این عوامل عنوان کرد و گفت:‌ باید سرمایه‌گذاری وسیعی در این عرصه صورت بگیرد به علاوه ارائه خدمات مناسب از این اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر بحث خدمات و نظارت روی محتوا چندان جدی دنبال نشده است.
 
به گفته او شاخصی در مجمع جهان اقتصاد به نام شاخص رقابت‌پذیری وجود دارد که یکی از فاکتورهای آن دسترسی به مهندسین است. ما در زمینه دسترسی به مهندسین در بین 180 کشور رتبه سی و هفتم را به خود اختصاص داده‌ایم. از جوانانی که وارد دانشگاه می‌شوند حدود 47 درصد رشته‌های مخابراتی و کامپیوتر را انتخاب می‌کنند. بنابراین ما باید تصویر بزرگی را تصور کنیم که بخشی از آن برودونس است.
 
رییس شورای فضای مجازی افزود:‌ شبکه ملی اطلاعات زیرساخت شبکه مجازی کشور است و باید در آن انواع و اقسام تکنولوژی‌ها دیده شود. با توجه به این که ما در کشورمان دسترسی به مهندسین بالایی داریم می توانیم برای توسعه زیرساخت‌های داخلی کشور از همین مهندسین استفاده کنیم و برای درست کردن تکنولوژی‌های داخل به آن‌ها اتکا کنیم.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در عین حال اگر به چالش‌ها توجه نکنیم و با هم همکاری نداشته باشیم و به مساله به صورت یک پروژه چهار ساله نگاه کنیم موفق نخواهیم شد.
 
به گفته او در حوزه وزارت ارتباطات ما ضعف ساختاری در اجرای برنامه‌ها داریم این ضعف‌ها باید برطرف شود تا بعضی از مشکلات شرکت‌های خصوصی از بین برود. به علاوه باید در وزارت ارتباطات یک تحول عمده صورت گیرد و مدیریت سنتی در این ارگان از بین برود.
 
انتظاری اضافه کرد:‌ باید به دنبال توسعه پهنای باند امن و پایدار باشیم و سرویس‌های خوبی را روی شبکه اعمال کنیم. متاسفانه درحال حاضر حدود 67 درصد هاست‌ها به خارج از کشور رفتند. در حالی که خیلی از آن‌ها علاقه دارند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند. اما به دلیل عدم ثبات این کار را انجام نمی‌دهند.
 
رییس شورای فضای مجازی گفت: ما فکر نمی کنیم بحث مدیریت باید جامع باشد یعنی زیرساخت محتوا و خدمات را دربربگیرد. تقسیم کار ملی در تمامی این حوزه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ما از تصمیم‌گیران درخواست داریم که به صورت جامع به مسائل نگاه کنند.
 
وی اظهار کرد: ما زیرساخت و محتوا داریم و باید مقررات را روی این فاکتورها اعمال کنیم به عنوان مثال زمانی که به نسل سوم با تمام جزییات توجه نشد در آینده با مشکلاتی روبرو شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.