بازار سرمایه

رگولاتوری

March 4, 2014
15:15 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61201

رگولاتور ایران خبر داد: فرصت سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری در بازار ICT کشور

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با اشاره به اینکه سهم بازار ایران از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT ) در حال حاضر پنج میلیارد دلار است ، گفت: 12 میلیارد دلار فرصت و پتانسیل سرمایه گذاری در این بازار کشور وجود دارد.

علی اصغر عمیدیان روز دوشنبه در همایش فرصتها و چالش های توسعه باند وسیع افزود: پتانسیل بازار جهانی در حوزه ICT یک هزار و700 میلیارد دلار است و اگر حداقل سهم کشور از این بازار را یک درصد تصور کنیم ، رقمی حدود 17 میلیارد دلار خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که در سه ماهه اخر سال 2013 مجموع اشتراک باند پهن اعم از سیار و ثابت 17 میلیارد اتصال بود ،ادامه داد: شش میلیارد و400 میلیون از این میزان اتصال مربوط به باند پهن موبایل بود که 26 درصد را به خود اختصاص می داد و براساس پیس بینی ها این میزان در سال 2018 به 68 درصد خواهد رسید.
 
معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات اظهارداشت: در سال 2011 نیم میلیون نفر به باند پهن کشور متصل بودند که در حال حاضر به 5/1 میلیون نفر افزایش یافته و ضریب نفوذ باند پهن ثابت کشور 17 درصد است .
 
عمیدیان با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت کشور در سال 2018 باید به 40 درصد برسد ،افزود:در بسیاری از کشورها استفاده از شبکه باند پهن 100 گیگابیت برای کابران قابل دسترس است و برای کشور نیز یک گیگابیت برای نسل چهارم هدف گذاری شده است .
 
عمیدیان درخصوص وضعیت ICT کشور گفت: براساس آخرین گزارش سال 2013 فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با داشتن امتیاز 8/3 در جایگاه 90 از 157 کشور دنیا قراردارد و درصد خانوارهای دارای رایانه در کشور 42 درصد و خانوار متصل به اینترنت 27 درصد است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شرکت موبایل هرتز اعلام کرده است که از 75 اپراتور برتر دنیا 46 اپراتور تا 2018 حضور رسمی خود را اعلام خواهند کرد،گفت: مهمترین چالش تلفن همراه در آینده نزدیک تجارت از طریق نرم افزار صدا نیست و اگر خدمات OTT ( خرید اینترنتی) در کشور فراهم نشود با چالش مواجه خواهیم شد .
 
عمیدیان اظهارداشت: با ارائه خدمات لازم سود 2/8 میلیارد دلاری که در سال 2012 وجود داشت پیش بینی می شود در سال 2017 به 32 میلیارد دلار ودر سال 2018 به 54 میلیارد دلار برسد.
 
وی با بیان اینکه تدوین سند راهبردی رگولاتوری برای نسل جدید در حال راه اندازی است ، حمایت از سرمایه گذاری، دسترسی به باند پهن،گسترش تکنولوژی ها در اپراتورها ،حضور اپراتورهای فضای مجازی برای ایجاد رقابت و جلوگیری از اسیب دیدگی وایمکس ها واستفاده از وای فای را از برنامه های این سازمان عنوان کرد.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی کشور اضافه کرد: سروسامان دادن به محتوای سرویس ها ، نقش دولت و اپراتورها برای توسعه باند پهن در مناطق محروم ، رویکرد جذب سرمایه گذار و توسعه بین المللی باند پهن و حفاظت از تولید ملی از دغدغه های این سازمان است .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.