رگولاتوری

March 4, 2014
15:15 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61202

انتظاری: کشور امروز باید در عرصه فضای مجازی استقلال داشته باشد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات اساسی در حوزه ارتباطات اتفاق افتاد و مسوولان همواره استقلال را در نظر داشتند، گفت: امروز هم در عرصه فضای مجازی کشور می خواهد استقلال خود را حفظ کند .

محمدحسن انتظاری روز دوشنبه در همایش فرصتها و چالش های توسعه باند وسیع افزود: تحولی که در عرصه جدید در حال اتفاق است، در مقایسه با اتفاقات گذشته در حوزه ارتباطات قابل مقایسه نیست .
 
وی با بیان این که در تحول جدید فضای کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این تاثیرات روشن نیست ، اظهار داشت: در حال حاضر 40 دستگاه در حوزه ارتباطات سیاست گذاری می کند و با راه اندازی مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل های لازم به واحدهای مربوطه ابلاغ شد.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این شورای سیاست گذاری و تصمیم گیری را در برنامه دارد و و نسبت به سرمایه گذاری وسیع و ارایه خدمات در حوزه ارتباطات اقدام خواهد کرد.
 
انتظاری با بیان این که در تعریف شبکه ملی اطلاعات چنین آمده که زیرساخت فضای مجازی کشور است، خاطرنشان کرد: با توسعه این بخش می توان یکی از عمده چالش های کشور که اشتغال است را مورد توجه قرار داد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: با بخشی نگری نمی توان در حوزه فضای مجازی وارد شد و باید همه جوانب را به صورت یک بسته جامع در نظر گرفت .
 
انتظاری پهنای باند، ایمن و پایدار بودن را از الزامات شبکه ملی اطلاعات برشمرد و افزود: باید بتوانیم سرویس مناسبی و امنی را به کاربران ارائه دهیم تا با خیال راحت به اقدامات خود بپردازد .
 
وی گفت: در حال حاضر 65 درصد هاست ها (میزبان) در خارج از کشور قرار دارند و این به دلیل ناپایداری در شبکه است و از طرفی 95 درصد ایمیل ها به زبان خارجی است که باید نسبت به این موضوع تجدید نظر صورت گیرد .
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود:در حوزه شبکه ملی اطلاعات باید تقسیم کار بین حوزه ها سامان داده شود تا همگرایی جامع تری صورت گیرد .
 
به گفته انتظاری در بخش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضعف ساختاری در اجرای برنامه ها وجود دارد ، به عنوان مثال در خصوصی سازی اتفاقاتی افتاد که باید مشکلات آن حل شود در غیر اینصورت توسعه محقق نخواهد شد.
 
وی بابیان این که از سالهای قبل نسبت به تبدیل شدن به هاب(قطب) منطقه صحبت به میان رفته و این درحالی است که باید تحول و نگرشی اتفاق بیافتد،اضافه کرد: در بحث اپراتورهای نسل چهارم نیز طرح تجاری تهیه شده که خریدها صورت می گیرد و ایا اصلا ریشه ای دارد یا خیر ؟
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید توسعه های لازم براساس سیاست گذاری و تصمیم گیری ها برای رشد فضای مجازی کشور صورت گیرد و این تنها یک موضوع تکنیکی نیست .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.