اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

March 8, 2014
10:25 شنبه، 17ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61207

دولت درباره رایل تصمیم ناگهانی می‌گیرد

اقتصاد ایران آنلاین: چند سالی بیشتر از اینکه قرار بود اپراتوری در ایران پا بگیرد که بتواند تماس های تصویری را برقرار کند، نگذشته است. اپراتوری که اگر وارد عرصه می شد و با قدرت ادامه می داد، حتما جایگاه برتری در میان ارایه دهندگان خدمات تلفن همراه پیدا می کرد و می توانست برای خود نیز بیزینس خوبی به راه اندازد.
 
او وقتی که پا به عرصه وجود در ایران گذاشت، همگان از تصور اینکه روزی با تلفن همراه خود بتوانند فرد مقابل خود را ببیند و مکالمه ای تصویری داشته باشند، در عجب بودند اما این وضعیت دیری نپایید و کار به جایی رسید که گویا هیچگاه قرار بر این نبوده است که ایرانی ها مکالمه تصویری داشته باشند.
 
این در حالی بود که دو اپراتور معروف دیگر تلفن همراه در ایران یعنی همراه اول و ایرانسل، تلاش می کردند تا سهم بیشتری از بازار داشته باشند و مردم را با سیم کارت های رایگان هم که شده تشویق و ترغیب کنند که از خدمات آنها استفاده کرده و وارد حیطه استفاده از خدمات مکالمه تصویری نشوند.
 
اما کم کم ضعف این اپراتور خود را نشان داد و دیگر خبری از ارایه این خدمت ویژه از سوی رایتل نبود و به خصوص اینکه در تهران، علیرغم اینکه این اپراتور تلاش زیادی کرد و حتی بسته های ویژه ای را نیز طراحی کرد تا با تخفیف به مردم ارایه دهد تا شاید جای خلا عدم ارایه امکان ارتباطات تصویری را بگیرد. 
 
این در حالی است که این اپراتور هم اکنون زیان ده است و هزینه زیادی که از بیت المال برای راه‌اندازی خود دریافت کرده است، همه به نوعی هدر رفته است. ضمن اینکه قرار بر این بود که این اپراتور، خدمات نوینی ارایه دهد، اما هم اکنون در همان نقطه ای که بوده، متوقف شده است و خبری هم از خدمات نوین نیست و کم کم دارد بازار خود را از دست می دهد.
 
البته اجازه ارایه تماس تصویری نیز به این اپراتور تا این لحظه داده نشده و همین امر سبب شده تا کار اصلی او، متوقف شود. البته علیرغم این موضوع، قیمت خدمات ارایه شده از سوی آن نیز بسیار گران است و همین امر جذابیت را برای خرید سیم کارتها و دریافت خدماتش از بین برده است.
 
از سوی دیگر، این اپراتور سیستم اطلاع رسانی مشخصی ندارد و خدمات پس از فروشی هم که ارایه می دهد چندان رضایت مشتریان را جلب نمی کند.
 
بنابراین اگر بخواهد در این صحنه پر رقابت با سایر همتایان خود باقی بماند، باید هرچه سریعتر به ریل بازگردد و علاوه بر وعده هایی که به مشتریان و ذی نفعان خود داده بود، ارایه مباحث پیش پا افتاده ای همچون خدمات پس از فروش را نیز در دستور کار قرار دهد.
 
به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم چه تصمیمی درباره آینده رایتل و پایان مجوز انحصاری این اپراتور در این باره در ایران خواهد گرفت؛ آیا این تصمیم ناگهانی خواهد بود؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.