اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 8, 2014
10:42 شنبه، 17ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61214

دبیر شورایعالی فضای مجازی: معلوم نیست چرا اپراتور چهارم تشکیل شده!

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: در حوزه اجرای برنامه‌های توسعه زیرساخت یک ضعف ساختاری وجود دارد و به عنوان مثال در بحث اپراتور چهارم اینکه چرا این اپراتور تشکیل می‌شود یا با چه طرح تجاری می‌خواهد کار کند مطرح است.
 
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، محمد حسین انتظاری با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی بحث استقلال در سیاست، صنعت و فرهنگ در کشور مطرح شد، اظهار کرد: هم‌‌اکنون تحولی در کشور در حال رخ دادن است و وارد فضای مجازی شده‌ایم که امتداد زندگی روزمره ماست و می‌خواهیم در این عرصه نیز مستقل باشیم و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ کنیم.
وی گفت :باید برای کل این فضا برنامه داشته باشیم، باید تمام این مجموعه با هم و به صورت یک نظام و یک تصویر بزرگ دیده شود که البته پهنای باند بخشی از آن است.
او افزود: هم‌اکنون 40 دستگاه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات سیاست‌گذاری می‌کنند.
انتظاری بحث ارائه خدمات و محتوا  و نیز تعیین تکلیف و تقسیم کار ملی توسط شورایعالی فضای مجازی را از مهمترین کارهای شورا دانست و افزود: در حوزه فضای مجازی، زیرساخت، محتوا، سرویس و کاربرد وجود دارد که مقرراتی بر آن حاکم است و تنظیم مقررات صرفا در وزارت ارتباطات نیست که وزارت ارتباطات بخشی از این وظیفه است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه در زمان صدور مجوز نسل 3 تلفن همراه، عدم وجود نگاه جامع باعث شد الزامات محتوایی در کنار الزامات فنی دیده نشود گفت: به این دلیل مشکلات تماس تصویری برای اپراتور سوم پیش آمد، از این رو مقررات‌گذاری در حوزه ارتباطات صرفاً به موضوعات ارتباطی معطوف نمی‌شود بلکه باید موضوعات محتوایی نیز در آن دیده شود.
وی ادامه داد: درخواست ما از همه تصمیم‌گیران این است که در این فضا همه جوانب به طور جامع دیده شود و فقط از زاویه دید خودشان نگاه نکنند تا بتوانیم این همگرایی را بهتر انجام دهیم.
او تصویب الزامات شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور در شورایعالی فضای مجازی را مهمترین تصمیم 3 ماه اخیر عنوان کرد و با اشاره به مهلت یک ماهه ارائه شده به وزارت ارتباطات برای ارسال برنامه خود به شورا افزود: از جمله مواردی که در الزامات این تعریف دیده شد این است که شبکه ملی اطلاعات باید پهن باند، امن و پایدار باشد، تا تولید کننده محتوای داخلی از جهت دریافت سرویس و زیر ساخت نگرانی نداشته  باشد و بداند مقررات پایداری در کشور وجود دارد که از او حمایت می‌کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد : 65 درصد هاست‌های ایرانی در خارج از کشور هستند و بعضی از سرویس دهنده‌ها نیز که علاقمند به داشتن‌ هاست داخلی‌اند اما می‌گویند هاست‌های داخلی پایدار نیست. 
انتظاری افزود: علاوه بر این 95 درصد ایمیل‌های ایرانی‌ها خارجی است و یک مقام مسئول بلند پایه در یک وزارتخانه برای ارتباط با من ایمیل یاهو ارائه کرد.
وی وزارت ارتباطات را یکی از مسئولان و تصمیم‌گیران اصلی در توسعه زیرساخت دانست و گفت: در این حوزه در اجرای برنامه‌ها یک ضعف ساختاری وجود دارد؛ به عنوان مثال در بحث اپراتور چهارم اینکه چرا این اپراتور تشکیل می‌شود یا با چه طرح تجاری می‌خواهد کار کند مطرح است. 
وی همچنین گفت: سال‌ها بحث هاب شدن ایران در منطقه مطرح بود اما سوال اینجاست که پس از گذشت مدت‌ها این موضوع چه اندازه محقق شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.