رگولاتوری

March 8, 2014
16:14 شنبه، 17ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61224

اینترنت سالم و سالم‌تر/ خروج فیلترینگ از حالت منفعلانه

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نرم‌افزار فعلی فیلترینگ جامع نیست و با تمام سایتها با یک سیاست برخورد می‌کند؛ از این رو در قالب اینترنت سالم و سالم‌تر به هوشمند سازی فیلترینگ خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسن انتظاری امروز در یک نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای سیاست‌گذاری کلان توسط شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود و اجرا به سه قوه سپرده شده است.
 
* 40 درصد سایت‌های دولتی در خارج میزبانی می‌شوند
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در حال حاضر 40 درصد سایت‌های دولتی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند و سایت‌های خصوصی نیز اکثرا در خارج از کشور میزبانی می‌شوند و به این ترتیب بخش اعظم ترافیک کشور در خارج از کشور به گردش درمی‌آید.
 
وی درخصوص برنامه این شورا برای افزایش سرعت اینترنت گفت:‌عمده فعالیت شورا برای این منظور در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دیده شده است.
 
انتظاری گفت:‌80 درصد فعالیت کاربران ایرانی با سایت‌های داخلی است که با پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، این نیاز با قیمت ارزان‌تر پاسخ داده خواهد شد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: با شبکه ملی اطلاعات کل ترافیک کشور در داخل به گردش درمی‌آیند و با ایجاد شبکه‌ای پرسرعت و پایدار، صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های ارزی خواهیم داشت.
 
* از ورود به موضوعات بخشی از جمله VPN پرهیز می‌کنیم
 
انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مصوبه VPN قانونی که پیش از این در دوره مدیریت سابق شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده بود، گفت:‌ این شورا سیاست‌گذاری کلان را بر عهده دارد و از ورود به موارد بخشی پرهیز می‌کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تکلیف پروانه‌های از قبل صادر شده توسط شورای عالی فضای مجازی گفت: پروانه‌های قبلی در حال بررسی دوباره است و اگر اصول کلی این پروانه‌ها با اهداف کلی شورای عالی فضای مجازی تطبیق داشته باشد، می‌تواند ادامه کار دهند و مانعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.
 
وی همچنین در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی و شورای معین شورای عالی تاکید کرد:‌جلسات شورای عالی فضای مجازی با حضور تمام اعضا برگزار می‌شود، مگر اینکه برخی از اعضا مسافرت باشند. علاوه بر این جلسات معین در حالی که هر 4 هفته یک بار می‌تواند برگزار شود اما هر هفته برگزار می‌شود، زیرا اعضا به شدت مایل به پیشبرد برنامه‌ها هستند.
 
* سیاست‌گذاری استفاده از شبکه اجتماعی/ خدمت گرفتن این شبکه‌ها در توسعه فرهنگ کاربران ایرانی
 
انتظاری همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص وعده مقررات‌گذاری برای شبکه‌های اجتماعی توسط شورای عالی فضای مجازی گفت: شبکه‌های اجتماعی ابعاد متنوع و وسیعی دارند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: یک کارگروه فرهنگی اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده که متشکل از افراد صاحب‌نظر در این حوزه است.
 
وی ادامه داد: پس از ارزیابی‌های اولیه سیاست‌گذاری در این باره انجام خواهد شد.
 
انتظاری تاکید کرد: به این موضوع در سطح کلان نگاه خواهیم کرد به این معنا که چگونه شبکه اجتماعی می‌تواند در خدمت توسعه فرهنگ و نیاز کاربران ایرانی قرار بگیرد.
 
* نرم‌افزار فیلترینگ جامع نیست و با تمام سایت‌ها با یک سیاست برخورد می‌کند
 
انتظاری در پاسخ به سؤالی در خصوص موضوع فیلترینگ و اعمال سیاست‌های فیلترینگ در کشور اظهار داشت: به موضوع فیلترینگ در لایه کلا‌ن‌تر و در غالب بحث اینترنت سالم یا سالم‌تر در شورای عالی فضای مجازی نگاه شده است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تاکنون به موضوع فیلترینگ به صورت سلبی نگاه شده و از این پس باید به صورت ایجابی با این قضیه برخورد کنیم.
 
وی یادآور شد: باید به موضوع اینترنت سالم و فیلترینگ از نگاه جامعی نگریسته شود تا از وضعیت منفعلانه فعلی بیرون آید.
 
انتظاری توضیح داد: برای مثال در آغاز به کار یک سرویس جدید باید آگاهی سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی برای ارتقاء سواد دیجیتالی کاربران مدنظر قرار داده شود و همچنین کاربر مسئولیت‌پذیری، مشارکت فعالانه و تشخیص را به صورت اختیاری در مواجهه با مسائل و محتواها انتخاب کند.
 
انتظاری ادامه داد: در خصوص پالایش و پایش فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی سیاست‌ کلان را طراحی و ابلاغ خواهد کرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با بیان اینکه نرم‌افزار فیلترینگ فعلی مشکل دارد، گفت: این نرم‌افزار جامع نیست و نیازمند فیلترینگ هوشمند هستیم تا بتواند سیاست‌های اعمالی را پیاده کند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون نرم‌افزار فیلترینگ با تمام سایت‌ها با یک سیاست برخورد می‌کند، در حالی که طبق استاندارد یونسکو جوامع به دسته‌بندی مختلف مخاطبان تقسیم می‌شود.
 
انتظاری اضافه کرد:‌در رابطه با پروژه نرم‌افزار هوشمند فیلترینگ هم اکنون چند پروژه در کشور زیر بار است که با به صحنه آمدن سیستم‌های فیلترینگ هوشمند بسیاری از نقایص فعلی اصلاح خواهد شد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اینکه آیا کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) عمل فیلترینگ را سلیقه‌ای انجام می‌دهد، گفت: کمیته فیلترینگ بر اساس قانون عمل می‌کند و کاری که انجام می‌دهد مصداق قانونی دارد.
 
انتظاری ادامه داد: تاکنون بیش از 10 جلسه در خصوص ابعاد اینترنت سالم و فیلترینگ هوشمند برگزار شده اما این موضوع به قدری وسیع است که ناگزیریم در یک چارچوب کلان آن را بررسی کنیم.
 
وی یادآور شد: بیشترین حجم کار شورای عالی فضای مجازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حال انجام است.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا احتمال جابجایی ساختار کمیته فیلترینگ و انتقال آن از زیرمجموعه قوه قضائیه به شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، گفت: کمیته فیلترینگ از نظر ساختار در ذیل قوه قضائیه قرار دارد و سیاست‌های کلان را نیز شورای عالی به این کمیته ابلاغ خواهد کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینترنت سالم تاکید کرد: واژه اینترنت سالم یک واژه بین‌المللی است که تمام کشورها با آن درگیر هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.