اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 10, 2014
15:11 دوشنبه، 19ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61248

انتقاد دبیر شورایعالی فضای مجازی از وضعیت فیلترینگ

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات متعددی که برای انتقال میزبانی سایت‌های دولتی صورت گرفته همچنان حدود 40 درصد این سایت‌ها در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز به مناسبت دومین سالگرد تاسیس این شورا در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد و دستاوردهای این شورا پرداخت.
 
محمدحسن انتظاری به ذکر توضیحاتی درباره اهداف و وظایف شورای عالی فضای مجازی پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 40 دستگاه و نهاد در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور تصمیم می گیرند که اگر این نهادها با یکدیگر هماهنگ نباشند نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد، به همین دلیل شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی فراقوه‌ای به سیاست گذاری و تصمیم گیری در این زمینه خواهد پرداخت.
 
وی با بیان این‌که طی دو سال گذشته موضوعات مختلفی در این شورا مورد بررسی قرار گرفته اظهار کرد: در دوره قبلی شورا نیز اقدامات مفیدی انجام شده و اکنون هم ما در حال برنامه ریزی‌های کلان برای این حوزه هستیم و وظیفه خود را سیاست‌گذاری کلان دانسته و بر این باوریم که اجرا باید به قوای سه گانه واگذار شود.
 
انتظاری در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات مطرح شده بود، توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ارتباطی کشور محسوب می‌شود و پس از راه‌اندازی آن می توان بخش عمده‌ای از ترافیک اینترنت به داخل کشور آورد چرا که اکنون بخش عمده‌ای از سایت‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند سایت‌های داخلی هستند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین یادآور شد: تاکنون طراحی‌های اصلی این شبکه صورت گرفته و برنامه ریزی‌ها برای آن است که با شبکه پر سرعت و پایدار مواجه شویم تا با بهره گیری از آن هم در پهنای باند بین الملل صرفه جویی شود و هم از نظر اقتصادی و امنیتی منافع کشور تامین شود.
 
VPN بومی می‌شود؟
 
وی همچنین عنوان کرد:‌ در این زمینه جلسات متعددی نیز در وزارت ارتباطات برگزار می شود و خود شخص وزیر هم در بسیاری از این جلسات حضور دارند و احتمالا در آینده نزدیک برنامه‌های اجرایی در این حوزه به شورای عالی فضای مجازی ارائه خواهد شد.
 
انتظاری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در دوره جدید مباحثی مانند VPN بومی پیگیری خواهد شد اظهار کرد: VPN بحث مصداقی به حساب می‌آید در حالی که ما در شورای عالی فضای مجازی مباحث کلان را دنبال می کنیم و تلاش داریم وارد حوزه‌های مصداقی نشویم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با شورای عالی اطلاع رسانی، شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی فن‌آوری اطلاعات مطرح شده بود اظهار کرد: این مساله تحت بررسی است و از طرف اعضای شورای خواسته شده است که برروی آن‌ها بحث شود به همین دلیل در زمان مناسب برروی این مساله صحبت خواهد شد و درباره آن‌ها تعیین تکلیف می‌شود.
 
وعده افزایش سرعت اینترنت را از وزیر پیگیری کنید
 
وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در ارتباط با وعده‌های مطرح شده در زمینه افزایش سرعت اینترنت از سوی وزیر ارتباطات مطرح شده بود، اظهار کرد: بحث تغییر سرعت و صحبت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته باید از خود وزیر ارتباطات پیگیری کرد چرا که در حیطه کاری من نیست اما در کل درباره افزایش سرعت ما عمده فعالیت‌هایی خود را در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دیده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد کار کاربران ما با سایت‌های داخلی است که ما امیدواریم با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این ترافیک به داخل کشور منتقل شود و به این ترتیب مباحثی مانند سرعت و قیمت اینترنت بهبود پیدا کند.
 
تکلیف فیلترینگ …
 
انتظاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره شبکه‌های اجتماعی و رفع فیلتر از آن‌ها مطرح شده بود اظهار کرد: بحث شبکه‌های اجتماعی ابعاد متنوع و وسیعی‌ دارد و این شبکه‌ها از ابعاد روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصادی و … جای بررسی دارند. در واقع می توان گفت این شبکه‌ها نقاط قوت فراوان دارند و در کنار آن نقاط ضعفی هم دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند به همین دلیل در این زمینه کارگروه خاصی با نام فرهنگی، اجتماعی تشکیل شده است.
 
وی ادامه داد: در این کارگروه افراد صاحب نام حوزه به ارزیابی این شبکه‌ها خواهند پرداخت و پس از آن که ارزیابی‌های اولیه آن‌ها صورت گرفت نتیجه این ارزیابی‌ها در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و سیاستگذاری کلی در این زمینه صورت می‌گیرد و ما امیدواریم در بحث بلند مدت این مساله را مطرح کنیم که چگونه می توان این شبکه‌ها را در خدمت فرهنگ و نیازهای مردم قرار داد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این‌که برنامه‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده به زودی اعلام خواهد شد، افزود: در کنار نکات مثبت و منفی که پیرامون این شبکه‌ها وجود دارد همه ما به دنبال این بحث هستیم که هویت ایرانی – اسلامی در این زمینه محفوظ بماند و سیاستگذاری‌ها به شکل دقیق و خردمندانه صورت بگیرد.
 
انتظاری در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که تکلیف پروانه‌هایی که پیش از این در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات صادر شده چه خواهد شد و افرادی که به سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخته‌اند تا چه اندازه با امنیت مواجه هستند، توضیح داد: لازم است شرایط سرمایه‌گذاری در داخل کشور به گونه‌ای باشد که پایداری تصمیمات ضمانت سرمایه‌گذاری باشد. در همین راستا ما بخش جدیدی به عنوان اقتصاد فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم که سیاستهایی را در این زمینه طراحی می‌کند و ما پس از تایید آنها را ابلاغ می کنیم تا تضمینی برای سرمایه‌گذاران حوزه وجود داشته باشد.
 
اینترنت سالم یا پاک؟!
 
انتظاری در بخش دیگر این نشست رسانه‌ای در پاسخ به سوالی که درباره طرح‌های شورا در زمینه اینترنت سالم مطرح شده بود و این که آیا اینترنت سالم همان اینترنت پاک خواهد بود اظهار کرد: بحث‌هایی که به موضوع فیلترینگ مطرح می شوند در یک دایره کلان مورد بحث قرار می گیرند که آن دایره کلان دایره اینترنت سالم است که ما با آن به صورت ایجابی رفتار می کنیم.
 
وی ادامه داد: اکنون در تمام دنیا نیز بحث اینترنت سالم مطرح است و با همین عنوان از این مساله یاد می شود ما نیز به دنبال آن هستیم که در این حوزه به این گونه عمل نکنیم، فعالیت‌ها را تنها مثبت و یا منفی ارزیابی کنیم. به عبارت دیگر در این زمینه طرح‌های متعددی داریم و قرار بر آن است که نگاهی جامع در این حوزه وجود داشته باشد، نگاه منفعلانه‌ای که در این زمینه وجود دارد از بین برود.
 
انتظاری در عین حال عنوان کرد: شاید بر این اساس آخرین راه پایش فضای مجازی باشد ما باید در این زمینه اقدامات متعدد انجام دهیم متاسفانه اکنون نرم افزار فعلی فیلترینگ ما با مشکلات خاصی مواجه است و می توان گفت نرم افزار جامعی نیست. ما نیازمند فیلترینگ هوشمند هستیم که بتواند سیاست‌های مختلفی را اعمال و پیاده کند اما نرم افزارهای فعلی فیلترینگ این حالت را ندارند و به همین دلیل تمام سایت‌ها با یک سیاست مورد برخورد قرار می گیرند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در عین حال از طراحی چندین پروژه در این زمینه خبر داد و افزود: درحال حاضر این پروژه‌ها در حال فعالیت هستند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری که مبنی بر احتمال حذف کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مطرح شده بود و ایا امکان دارد تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ به شورای عالی فضای مجازی واگذار شود گفت: خیر؛ کمیته تعیین مصادیق فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و ما هم سیاست‌های کلان را مورد بررسی قرار می‌دهیم که البته نوع سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف متفاوت است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان صحبتهای خود نیز به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت ایمیل و موتور جست‌وجوی بومی پرداخت و اظهار کرد: در تقسیم کارها بخشی هم به موتور جست‌وجو و ایمیل ملی مربوط می شود و ما در تلاشیم که برای آنها متولیان ملی در نظر بگیریم که تاکنون هم در حوزه ایمیل اقدامات خوبی انجام گرفته و برخی از سرویس‌های داخلی در حال پا گرفتن هستند. البته قطعا لازم است در این زمینه بخش خصوصی نیز فعالیت داشته باشد چرا که فعالیت بخش خصوصی در این حوزه موجب پیشرفت کشور خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.