تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 6, 2014
13:01 یکشنبه، 17ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61538

پیش نیازهای اینترنتی فاز دوم هدفمندی آماده است؟

فاز دوم هدفمندی رایانه‌ها از سه روز دیگر آغاز می‌شود. قرار است در ابتدای اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها سرپرستان خانواده و متقاضیان با مراجعه به سایت refahi.ir دریافت و یا انصراف از دریافت رایانه نقدی خود را اعلام کنند.
 
 
درست در مراحل ابتدایی آغاز طرح هدفمندی رایانه‌ها که همان مراحل ثبت نام بود سایت refahi.ir به دلیل حجم بالای مراجعات متقاضیان از یک سو و سامانه پیامک این طرح نیز از سوی دیگر از کار افتاد. اما بعد از چند روز و با تامین پهنای باند و تمهیدات مورد نیاز مجددا فعالیت خود را آغاز کرد. 
بر اساس آمارهای اعلام شده تا مهر ۸۹، فرم‌های اطلاعات اقتصادی برای دریافت یارانه نقدی از سوی ۶۸ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۷۵۸ نفر در قالب حدود ۲۰ میلیون خانوار تکمیل شد. این بدان معنی است که در فاز دوم این طرح و در مرحله اصلاح اطلاعات بالغ بر 20 میلیون خانوار مجبور به مراجعه مجدد به پایگاه اینترنتی این طرح هستند. 
با این حال اما به گفته مسوولان متقاضیان فرصت دارند با توجه به رقم سمت راست کد ملی خود از 20 فروردین تا 29 همین ماه به سایت رفاهی مراجعه و اطلاعات درخواست شده را اصلاح کنند. اما این بار و با توجه به افزایش تعداد خانوارها تمهیدات اینترنتی و پیامکی مناسب دیده شده است؟‌
 
تاکنون درخواستی نداشته‌ایم
محمود خسروی،‌ معاون وزیر ارتباطات و رییس شرکت زیرساخت در همین باره به تسنیم گفته است که کمبود پهنای باند و ظرفیت پایین سرورها می‌تواند چالش‌های ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی از طریق اینترنت باشد اما ما قادریم پهنای باند مورد نیاز واحد متولی اجرا را از ظرفیت ۱۰گیگی خود تأمین کنیم.
خسروی با بیان اینکه شرکت زیرساخت متولی اجرای ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی به‌شکل آن‌لاین نیست، درباره مشکلات احتمالی که در زمینه هجوم کاربران برای ثبت‌نام، احتمال کمبود پهنای باند و در نتیجه قطع دسترسی‌ها به سایت در نظر گرفته شده اظهار کرد: ما در زیرساخت مشکلی نداریم و در زمینه پهنای باند باید دید که واحد متولی اجرا، پهنای باند مناسب و مورد نیاز را دریافت کرده است یا خیر. 
وی افزود: اگر میزان پهنای باند تخصیص داده شده مناسب باشد قطعاً با مشکلی در افت سرویس‌دهی مواجه نخواهیم بود اما اگر این میزان کم باشد احتمال دارد که شاهد بروز اختلالاتی در عملکرد ‌سایت در نظر گرفته شده باشیم.
 
آماده تامین پهنای باند هستیم
مدیرعامل زیرساخت در پاسخ به این سؤال که شما چه راهکارهایی را برای مواجه شدن با اختلالات مقطعی در نظر گرفته‌اید و آیا امکان تخصیص پهنای باند بیشتر را به سایت در نظر گرفته شده دارید گفت: هم‌اکنون 10 گیگابیت از پهنای باندی که به ظرفیت ارتباطات کشور افزوده شد، آزاد است و می‌توانیم آن را در اختیار واحد اجراکننده این طرح قرار دهیم اما تاکنون درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم.
وی در ارتباط با سایر مشکلات احتمالی پیشِ‌روی اجرای این طرح سراسری در کشور نیز عنوان کرد: سرورهایی که برای ارائه خدمات به کاربران در نظر گرفته شده باید بتوانند سرویس‌های خود را در ترافیک پیش‌بینی شده ارائه کنند و به‌عبارتی جوابگوی تقاضاها باشند، در غیر این صورت (وجود سرورهایی با ظرفیت پایین) برخی درخواست‌ها به جواب نخواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.