رگولاتوری

April 7, 2014
6:07 دوشنبه، 18ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61542

در نخستین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات مرکزملی فضای مجازی مصوبات قبلی مرکز بازنگری خواهد شد

رییس کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل نخستین جلسه این کمیسیون تا پایان فروردین ماه خبر داد و گفت: این جلسه نخستین جلسه کاری این کمیسیون در دوره دولت یازدهم و در سال جاری خواهد بود.
 
 
سعید مهدیون روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در این جلسه قرار است اعضا بازنگری هایی در مصوبات قبلی مرکز ملی فضای مجازی داشته باشند .به عنوان مثال پیش از این مصوبات متفاوتی در مورد ˈمراکز دادهˈ توسط اعضای پیشین کمیسیون به تصویب رسید که در مجموع به اصول و سیاست کلی برای حمایت مراکز داده منجر نمی شود از این رو در این جلسه قرار است اصول و سیاست های کلی تعیین شود و براساس این سیاست ها وظایف وزارتخانه ها تعیین شود.
 
رییس کمیسون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی توضیح داد: همچنین در این جلسه قرار است در مورد مصوبات بخش خدمات چند رسانه ای بازنگری هایی انجام شود.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد که تاکنون از زمان آغاز فعالیت شورای عالی فضای مجازی ، کمیسیون عالی تنظیم مقررات 19 جلسه تشکیل داده است و در این جلسات موضوعاتی نظیر نحوه تعیین نرخ ترافیک شبکه، خدمات باند پهن محتوا، سلامت الکترونیک، سی.دی.ام یا شبکه ارایه کنندگان محتوا و دیگر موارد مطرح شده است .
 
به گفته وی در جلسه فروردین ماه اعضای جدید کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گردهم می آیند و یکی از مهمترین مباحث این جلسه در مورد ایجاد شبکه ملی اطلاعات است .همچنین بحث در مورد نحوه ارایه مجوز های آی.پی.تی.وی (تلویزیون های تعاملی) از دیگر مواردی است که در این جلسه مطرح می شود.
 
شورای عالی فضای مجازی، در سال 91 اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی را تصویب کرد که بر اساس ماده 9 آن «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» را به عنوان یکی از سه کمیسیون عالی مرکز تصویب کرده بود. 
 
معاون تنظیم مقررات مرکز، دبیر این کمیسیون است و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور شامل موارد زیر است:
 
1- رییس مرکز ملی فضای مجازی (رییس کمیسیون عالی) 
 
2- معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی (دبیر کمیسیون عالی) 
 
3- نماینده رئیس قوه ی قضاییه 
 
4- معاون مربوطه ی رئیس مجلس شورای اسلامی (یا رییس کمیسیون مرتبط با تأیید رئیس مجلس شورای اسلامی) 
 
5- نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 
 
6- نماینده وزارت اطلاعات 
 
7- نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 
 
8- نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران 
 
9- نماینده سازمان صداوسیما 
 
10- نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 
 
11- دبیر کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور 
 
12- دبیر کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور 
 
13-16 – چهار نفر اعضای حقیقی از میان افراد متخصص و با تجربه به پیشنهاد رییس مرکز ملی فضای مجازی و تصویب شورایعالی فضای مجازی
 
مهدیون از ایجاد بخش نظارت بر اجرای مصوبات در کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: یکی از وظایف این بخش برآورد این است که چند درصد از مصوبات گذشته این کمیسیون اجرایی شده است.وظیفه این بخش این است که با دریافت این مصوبات آن ها را ابلاغ و بعد از ابلاغ آن ها را پیگیری کند.
 
رییس کمیسیون تنظیم مقررات مرکزملی فضای مجازی اظهار داشت:تاکنون تعاریقی به صورت سنتی از نحوه بهره برداری در حوزه فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه شده است ولی باید حق ارایه خدمات توسط مرکز ملی فضای مجازی تعیین شود.
 
مهدیون گفت : این بهره برداری ها در حوزه های نرم افزار و مسایل محتوایی، بازی های رایانه ای و موتورهای جست و جو و دیگر موارد مسایل محتوایی نیز خواهد بود که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.