اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 7, 2014
6:32 دوشنبه، 18ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61545

جهان صنعت: وزیری که به نفع مخابرات چرخید

مرجان محمدی – جهان صنعت: در سال 92 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین روزهای عمر دولت دهم، نرخ پایه مکالمات داخل شبکه سیم‌کارت دایمی تلفن‌همراه را 515 ریال تعیین کرد که این قیمت می‌توانست تا 20 درصد بیشتر توسط اپراتورها اعمال شود.
 
محمود واعظی پس از ورود به وزارتخانه اعلام کرد: با تصمیم دولت قبلی، قرار بود در آغاز به کار دولت جدید افزایش هزینه‌های ارتباطی متوجه مردم ‌شود و فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شد که برای جلوگیری از اجحاف و فشار به مردم، دستور توقف تعرفه‌ها را ابلاغ کردیم.
 
با این تصمیم وزیر، سرانجام در مهر ماه و پس از ماه‌ها بلاتکلیفی تعرفه‌ها، شبکه همراه اول بار دیگر به حالت pc base و تعرفه‌ سابق بازگشت.
 
اما این بار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست وزیر ارتباطات دولت یازدهم در آخرین روز‌های سال 92، تعرفه پایه مکالمه درون شبکه سیم‌کارت دایمی تلفن‌همراه را 499 ریال تعیین کرده که می‌تواند تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال شود.
 
وزیری که با روی کار آمدن برای مردم و افزایش هزینه‌ها و اجحاف در حق کاربران نگران بود به یک‌باره در یک چرخش 360 درجه‌ای در روزهای پایانی سال 92 بدون سر و صدا لطف خود را با اجازه افزایشی چندین برابری این بار به مخابرات ثابت کرد چراکه در مصوبه‌ای که با ریاست وزیر ارتباطات به تصویب رسیده است آبونمان تلفن ثابت از 620 ریال به 12 هزار ریال تغییر پیداد کرده است ،رقمی که حتی خود مخابرات هم تصور آن را نمی‌کرد ولی آقای وزیر است دیگر یا از این روی بام می‌افتد یا از آن سوی بام.
 
آقای وزیر در حالی اجازه افزایش تعرفه‌ها را به اپراتورهای کشور و مخابرات داده است که در مصوبه قبلی که مانع اجرای آن شد درصد افزایش بسیار ناچیز بود و همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور کشور و خاورمیانه قصد داشت به منظور یکسان سازی بعد از حدود 9 یا 10 سال آن را اجرا کند اما این گونه نشد تا در سال 93 وزیر ارتباطات کاربران را سوپرایز کند .
 
به این ترتیب تعرفه 515 ریال تا 618 ریال برای مکالمه داخل شبکه سیم‌کارت دایمی تلفن‌همراه تعیین شد و اپراتور اول تعرفه 599 ریال را برای اعمال انتخاب کرد و با یکسان کردن (Flat) شبکه این تعرفه را از 16 مرداد 92 به اجرا گذاشت.
 
اعمال این تعرفه با آغاز به کار دولت یازدهم توامان شد و با مخالفت جدی و سرسختانه وزیر جدید ارتباطات، اعمال تعرفه‌های جدید منتفی شد.
 
به این ترتیب تعرفه 499 ریال تا 599 ریال تعیین شده است. یک‌سال پس از تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات دولت دهم، کمیسیون تنظیم مقررات دولت یازدهم تصمیمی اتخاذ کرد که نتیجه آن اختیار اعمال همان تعرفه 599 را به همراه اول می‌دهد.
 
با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکان بر مبنای دقایق استفاده از تلفن، از این پس محاسبه هزینه‌های تلفن ثابت و همراه دستخوش تغییراتی خواهد شد.
 
بر‌اساس مصوبه‌ای که چندی پیش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تدوین شده قرار بر آن است که از این پس هزینه تماس‌های تلفن ثابت و همراه براساس تعداد دقایق محاسبه و شیوه محاسبه بر‌اساس پالس کنار گذاشته شود.
 
بر این اساس سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شده است.
 
این در حالی است که پیش از این هزینه تماس‌های تلفن ثابت و همراه برخی اپراتورها بر‌اساس پالس محاسبه می‌شد و بر همین اساس به‌عنوان مثال در استانی مانند تهران نرخ پالس ثابت به ثابت شهری برای استان‌هایی که هم‌کدسازی انجام نشده بود، ثابت به ثابت بین‌شهری و پالس ثابت به همراه اول 03/51 ریال محاسبه می‌شد و هر دقیقه مکالمه با ایرانسل و رایتل 625 ریال هزینه داشت.
 
حال بنا بر اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات به منظور ساده‌سازی و حذف پالس محوری از تعرفه‌ها، اجرای هم‌کدی در سطح استان‌ها، یکنواخت‌سازی در تعرفه‌های تلفن‌همراه، کمک به توسعه خدمات تلفن ثابت با تضمین درآمد منطقی برای این شبکه، برقراری عدالت تعرفه‌ای با حذف زون‌های بین‌شهری و تعیین حق اشتراک به صورت پلکانی، فراهم‌کردن امکان تعریف بسته‌های تعرفه‌ای مختلف توسط اپراتور، نظارت‌پذیری بهتر و پایه‌گذاری نظام تعرفه‌ای علمی برای سال‌های آینده به صورت ساده و شفاف در سه سطح مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی، مکالمات ثابت به ثابت بین استانی و مکالمات تلفن ثابت به تلفن‌همراه تعیین شده است.
 
گفته می‌شود همراه اول که دارای بیشترین کاربر تلفن‌همراه است تاکنون افزایشی را در تعرفه‌هایش اعمال نکرده و همچنان طبق تعرفه‌های قبلی محاسبات را انجام می‌دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.