امنیت

فناوری اطلاعات

April 10, 2014
10:47 پنجشنبه، 21ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61578

بررسی هک ایمیل ایرانی‌ها در دستور کار قرار گرفت

سازمان پدافند غیرعامل دلایل هک و سرقت کلمات عبور ایمیل برخی کاربران ایرانی را که توسط پلیس فتا اعلام شده در دستور کار قرار داد تا منشا، ابعاد، حجم و اندازه‌ی این رخداد رایانه‌ای مشخص شود.
 
مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا امروز از کشف هک شدن 18 میلیون آدرس ایمیل توسط پلیس آلمان خبر داد و اعلام کرد : تعدادی از ایمیل‌ها مربوط به ایرانیان داخل کشور است.
 
در این راستا سردار غلامرضا جلالی -رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور- از بررسی ابعاد این حمله‌ی رایانه‌ای خبر داد و گفت : تا زمانی که سرویسی مانند ایمیل ملی در کشور نداشته باشیم و بستر پست الکترونیکی مورد استفاده کاربران، همانی باشد که سایر کشورها از آن استفاده می‌کنند، موضوع هک و سرقت اطلاعات طبیعتا قابل انجام است و در حال حاضر نیز امکان دارد چنین حمله‌ای صورت گرفته باشد.
ارسال اطلاعات دارای طبقه‌بندی و حساس با در نظر گرفتن ملاحظات وی با بیان این که در حال بررسی ابعاد و حجم اتفاق صورت گرفته هستیم، افزود : باید در کشور بستر امن ایمیل ملی فراهم شود؛ در واقع مراکز داده‌ها (Data Center) و میزبانی این ایمیل‌ها باید در کشور صورت گیرد و از بیرون دسترسی به آن امکان نداشته باشد تا ما بتوانیم از آن حفاظت کنیم.
 
سردار جلالی به کاربران توصیه کرد تا فراهم شدن بستر امن ایمیل ملی در انتقال و ارسال اطلاعات دارای طبقه‌بندی و حساسیت از طریق ایمیل ملاحظاتی را صورت دهند.
وی گفت : تا زمانی که میزبانی داده‌ها و مراکز داده‌ها، سیستم عامل و نظام برنامه‌ریزی آن در اختیار ما نباشد، نمی‌توانیم به صورت 100 درصد در مورد امنیت اطلاعات صحبت و آن را کنترل کنیم.
هک ایمیل کاربران ایرانی با هدف بهره‌برداری از اطلاعات تحقیقاتی در همین حال محمدرضا فرجی‌پور معاون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل نیز با بیان این که ظرف 2 روز آینده اطلاعات دقیقی از خبر هک ایمیل‌های ایرانی توسط این سازمان اعلام می‌شود، افزود : تا زمانی که بررسی دقیقی صورت نگیرد، نمی‌توان در مورد قطعیت این حمله‌ی رایانه‌ای اظهار نظر کرد.
 
وی با اشاره به اغلب آدرس‌های ایمیل هک شده در ایران که مربوط به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، گفت : حدس اولیه این است که این اقدام نوعی شیوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از محققان و دانشمندان کشور و حتی کسانی که دنبال تحقیقات مختلف و موضوعات ویژه هستند است که می‌توان از روی آدرس‌های ایمیل و نامه‌های پستی اطلاعات و برنامه‌های این افراد را کشف و شناسایی کرد و در مقاصد بعدی از آن بهره‌برداری اطلاعاتی شود، اما این تحلیل تنها در حد حدس و گمان است و برای نتیجه‌ی نهایی باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
معاون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل گفت : سرورهای ایمیلی که مورد حمله قرار گرفتند باید خودشان را امن کنند و تغییر کلمه‌ی عبور مشکل فردی را حل می‌کند، اما سازمانی که سرور میزبانی پست الکترونیک را در اختیار مشترکان قرار می‌دهد، باید با استفاده از دستگاه‌های حفاظتی امنیت بیشتری ایجاد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.