اپراتورها

رگولاتوری

April 12, 2014
11:45 شنبه، 23ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61602

رگولاتور: مردم نباید برای یک ثانیه مکالمه پول یک پالس بدهند

بنابر اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییپیش از این حتی اگر شما یک ثانیه بیش از زمان دو پالس مکالمه داشتید مدت زمان دو پالس برای شما لحاظ می‌شد اما اکنون این به نفع مردم است که هر دقیقه و هر ثانیه که با تلفن صحبت می کنید دقیقا به همان اندازه هزینه پرداخت کنید.

 
علی‌اصغر عمیدیان در جمع خبرنگاران به پاسخ‌گویی به سوالات مختلف پرداخت و در زمینه‌ی وصل مجدد تماس تصویری رایتل اظهار کرد: در این زمینه شورای عالی فضای مجازی پیشنهاداتی را به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارسال کرد و ما هم نظرات خود را بر روی آن انعکاس دادیم و آن را به کمیسیون فضای مجازی بازگرداندیم و حال منتظر نظر آنها هستیم و انشا‌الله در آینده نزدیک این دوستان نظرات خود را اعلام خواهند کرد.
 
چه شد که گرانی تلفن مجاز شد؟
رییس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با تغییر شیوه محاسبه و تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه اول و این که چگونه به یکباره وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه‌ها موافقت کرده خاطرنشان کرد: ما آنچه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم کرده‌ایم خروج از پالس محوری است چرا که اپراتورها با پالس مردم را گیج کرده بودند. به عنوان مثال می گفتند هزینه هر پالس این قدر است اما پس از مدتی با مجوز یا حتی بدون مجوز این رقم تغییر می کرد یا مثلا قیمت شب و روز را تغییر می‌دادند اما ما پیشنهادمان این است که از حالت پالس محور به حالت دقیقه و ثانیه محور تغییر حالت دهیم.
 
وی ادامه داد: پیش از این حتی اگر شما یک ثانیه بیش از زمان دو پالس مکالمه داشتید مدت زمان دو پالس برای شما لحاظ می‌شد اما اکنون این به نفع مردم است که هر دقیقه و هر ثانیه که با تلفن صحبت می کنید دقیقا به همان اندازه هزینه پرداخت کنید که این اقدامی بسیار مثبت است چرا که در حوزه باند پهن بحث از ثانیه و حتی دهم ثانیه است و این ظلم است به فردی که برای یک ثانیه هزینه یک پالس را پرداخت می کند. اکنون ما این شیوه را بر هم زده‌ایم.
 
او ادامه داد: حالا باید اجازه داد این شیوه اجرا شود تا در آینده متوجه شویم نتیجه چه خواهد شد ممکن است ما بعدها نیز بررسی‌های دیگری داشته باشیم و لازم باشد تغییرات دیگری هم در این زمینه اعمال شود.
 
اما عمیدیان در پاسخ به این سوال ایسنا که اگر این طرح باعث افزایش درآمد مخابرات نبود آیا با استقبال این شرکت مواجه می‌شد تصریح کرد: آن‌ها به ما اعتراضاتی داشتند اکنون تعرفه مکالمات زوم‌های 3 و 4 کاهش پیدا کرده و قیمت‌های آن‌ها کاهش داشته است.
 
اما وی در پاسخ به این سوال که به طور کل مگر چند درصد مکالمات به این دو بخش مربوط می شد و در شرایطی که در استان‌هایی مثل تهران و البرز که به نظر می‌رسد حجم بالایی از تماس را دارند یکباره هزینه‌ها از 5 تومان به 30 تومان افزایش پیدا کرده توضیح داد: برچه اساس این صحبت‌ها را مطرح می‌کنید؟ تا زمانی که همکاری صورت نگیرد به هیچ عنوان شرکت‌ها و اپراتورها اجازه ندارند از این مصوبه استفاده کنند.
 
عمیدیان توضیحات بیشتر در این زمینه را به زمانی دیگر موکول کرد.
 
الزامی نیست که اپراتور غالب بازار بهترین باشد
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام نتایج اپراتورهای برتر که معمولا با وقفه صورت می‌گیرد، توضیح داد: ما در این زمینه وقفه‌ای نداریم و به‌طور دوماهه، شش‌ماهه و سالانه برترین‌ها را اعلام می‌کنیم. البته با این وجود ممکن است در این زمینه تغییراتی صورت بگیرد، چرا که پارامترها معمولا تغییر می‌کنند و براساس پارامترهای جدید نحوه‌ی ارزیابی متفاوت می‌شود.
 
عمیدیان ادامه داد: ممکن است در یک دوره ببینید که اپراتور X در ارزیابی‌ها شرایط ایده‌آلی داشته باشد، اما در دوره‌ی بعدی این شرایط تکرار نشود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه به جلساتی که به‌طور دائم با اپراتورها برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: ما ماهانه با هر یک از اپراتورها حداقل یک جلسه‌ی مشترک داریم و مجموعه این صحبت‌ها را جمع‌بندی می‌کنیم.
 
وی با بیان این‌که در نهایت ممکن است هر یک از شاخص‌هایی که در این حوزه وجود دارد، زیرمجموعه‌هایی هم داشته باشد، عنوان کرد: به عنوان مثال ممکن است یک اپراتور ادعا کند در یک خیابان بهترین پوشش‌دهی را داشته باشد، اما آیا در داخل کوچه‌ها، خانه‌ها و یا لب پنجره‌ها هم آنتن‌دهی آن به همان شکل است؟ به هر صورت ما باید مدل‌های ارزیابی خود را به روز کنیم و براساس مدل‌های روز دنیا پیش برویم، به همین دلیل اصلا نباید انتظار داشته باشیم که اپراتوری که بیشترین سهم را در بازار دارد، حتما بهترین باشد.
 
85 درصد خانوارهایی که کاربر اینترنت هستند ADSL دارند
عمیدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی ارائه تخفیف 35 درصدی به ارائه‌کنندگان ADSL مطرح شده بود و این‌که آیا چنین تخفیف‌هایی به سایر خدمات اینترنتی ارائه نخواهد شد، توضیح داد: در حال حاضر بنا بر آن است که کل مجوزهای صادر‌ شده را مورد بازنگری قرار دهیم، چرا که قرار بر آن است که در آینده نزدیک برای سرویس‌های جدید پروانه‌هایی را صادر کنیم که در صدور این پروانه‌های جدید ممکن است دغدغه‌های این چنینی هم لحاظ شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و ارتباطات ادامه داد: اکنون براساس آنچه از سوی دولت ابلاغ شده، لازم است هزینه‌ی خانواده‌ها در زمینه‌ی اینترنت کمی سبک شود برهمین اساس ما بررسی‌هایی را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که 85 درصد خانواده‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند شیوه‌ی ADSL را مورد توجه قرار می‌دهند، به همین خاطر تصمیم گرفته شد تخفیفات ما به گونه‌ای باشد که به مصرف‌کننده نهایی و خانواده برسد.
 
وی در عین حال عنوان کرد: حال در این میان برخی ISP‌ها هم هستند که در مجوز آنها ارائه‌ی ADSL نیامده است و این شرکت‌ها ممکن است خدمات خود را به بانک‌ها و شرکت‌های تجاری ارائه کنند که از این نظر ممکن است آرپوی بالایی داشته باشند و وضعیت مناسبی به آنها اختصاص پیدا کند، به همین دلیل فعلا ما هدف اول خود را خانواده‌ها و سبد هزینه آنها قرار داده‌ایم و در فاز اول تخفیفات ما به شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمات به خانواده‌ها مربوط می‌شود. حال ممکن است براساس پیشنهاداتی که طراحی شده در آینده برای سایر شرکت‌ها هم تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود.
 
وی در ارتباط با اختلالات اینترنت در زمان نوروز نیز اظهار کرد: در این زمینه گزارشی در حال تهیه است و به زودی آن را منتشر خواهیم کرد.
 
اما معاون وزیر ارتباطات در ادامه در پاسخ به سوالی که در خصوص افزایش تعرفه‌های گمرکی مطرح شده بود و این که وزارت ارتباطات تا چه اندازه روی این موضوع نظارت دارد اظهار کرد: این تعرفه‌ها در گمرک و وزارت اقتصاد تعیین می‌شود ما نیز در گمرک نظارت داریم و وقتی تعرفه‌ای تصویب و اعمال شد، نماینده ما نظارت خواهد داشت که بیش از آن تعرفه از افراد گرفته نشود اما به هر حال تعرفه‌ها را ما تعیین نمی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.