سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 13, 2014
4:30 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61623

احتمال افزایش 100 هزار تا 1/5 میلیون تومانی قیمت نوت بوک

market-IT.jpg

انتشار خبر افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک از 4 به ده درصد موجی از نگرانی را نزد کاربران و خریداران این کالا ایجاد کرده است؛ خریدارانی که ماه‌هاست به امید کاهش قیمت‌ها ،خرید را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند و حالا انتشار خبر افزایش شش درصدی تعرفه در کنار رشد 25 درصدی نرخ حامل‌های انرژی و رشد هزینه‌های جانبی، آب پاکی را روی دست‌شان ریخته است.حالا به نظر می‌رسد این گروه برای خرید نوت‌بوک راهی بازار شوند تا قبل از ورود محموله‌های جدید و افزایش قیمت نوت‌بوک مورد نظر را خریداری کنند.اما فکر می‌کنید خریداران می‌توانند نوت‌بوک مورد نظرشان را با قیمت اسفند ماه گذشته یا حتی هفته دوم فروردین ماه خریداری کنند؟این گزارش را بخوانید تا پاسخ این سوال را بگیرید.
 
  رفلکس استثنایی!
عکس‌العمل بازار به خبر  افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک در حدی سریع بود که نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان سایر کالاهای آی‌تی را متعجب کرده است.بر اساس گزارش‌های رسیده از بازار کامپیوتر، در پی انتشار خبر رشد تعرفه واردات و سود بازرگانی نوت‌بوک از چهار به ده درصد، طی یکی دو روز گذشته اکثر فروشندگان نوت‌بوک از عرضه این کالا به بازار خودداری کرده و دسته ای که حاضر به فروش نوت‌بوک می‌شوند نیز قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. کارشناسان می‌گویند: چنین اتفاقی چندان عجیب نیست و ما بارها شاهد عکس‌العمل‌های سریع بازار به اتفاقاتی نظیر نوسان نرخ دلار، ممنوعیت ثبت سفارش برخی از کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و مواردی از این دست بوده‌ایم. به گفته آنها، اگر چه این اقدام کسبه غیر منطقی است و آنها باید کالاهای جدید را که با تعرفه ده درصد وارد بازار می‌کنند با قیمت جدید بفروشند، اما فروشندگان زیر بار نمی‌روند و بهانه‌های گوناگونی بابت افزایش قیمت‌ها می‌آورند.
در هر حال بازار خرید و فروش نوت‌بوک در یکی دو روز گذشته چهره‌ای متفاوت با قبل دارد و خریداران به بازار مراجعه کرده و دست خالی به خانه برمی‌گردند.
به گفته یک واردکننده نوت‌بوک، اگر چه هنوز محموله‌های جدید با تعرفه ده درصد وارد بازار نشده‌اند. ولی ما ناچاریم قیمت‌ها را افزایش دهیم. زیرا هزینه‌های جانبی به شدت افزایش یافته است و ما باید این هزینه را بپردازیم . وی می‌گوید: ما نمی‌توانیم به دولت بگوییم قیمت آب و برق و حقوق و دستمزد را پس از ورود محموله‌های جدید افزایش دهد. یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: رشد قیمت‌ها دلایل گوناگونی دارد که افزایش ده درصدی هزینه حمل و نقل  و سایر هزینه‌های جانبی از دلایل این رشد قیمت است.
  فردای بازار 
کارشناسان عقیده دارند که باید منتظر اتفاقات جدیدی در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال باشیم؛  اتفاقاتی نظیر رشد شدید قیمت، افزایش قاچاق و افت شدید تقاضا برای نوت‌بوک.
بر اساس اعلام کارشناسان، رشد 6 درصدی تعرفه واردات نوت‌بوک با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی به افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت منجر خواهد شد و افزایش هزینه های جانبی، به عبارتی با در نظر گرفتن متوسط قیمت یک تا 5 میلیون تومان برای نوت بوک در بازار ایران یک رشد یکصد تا 750 هزار تومانی قیمت در راه است. 
البته در مورد نوت‌بوک های فوق‌حرفه‌ای و گران‌قیمت رشد قیمت بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال یک نوت‌بوک ده میلیون تومانی با افزایش یک تا یک و نیم میلیون‌تومانی مواجه خواهد شد.
سید مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران می‌گوید: متاسفانه این اقدام (افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای کامپیوتری و به ویژه نوت‌بوک) غیر کارشناسی شده است و صدمات زیادی به بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال وارد می‌آورد.
به گفته وی،  این اقدام به بهانه حمایت از تولیدکننده داخلی صورت گرفته است در حقیقت حمایت از قاچاق و قاچاقچی است و دولت با این اقدام به رشد قاچاق در بازار ایران دامن می زند.رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه از زمان انتشار خبر افزایش 20 درصدی تعرفه واردات نوت‌بوک و تبلت اعتراض‌های زیادی به این طرح شده، ولی متاسفانه این اعتراض‌ها نتیجه نداده است . به گفته وی، مشکل ما این شش درصد افزایش تعرفه نیست. مشکل اینجاست که علاوه بر این شش درصد یک واردکننده باید هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده را در نظر گرفته  و در ضمن افزایش هزینه‌های جانبی نظیر انبارگردانی و حمل و نقل را نیز در نظر بگیرد که همه اینها به رشد چشمگیر قیمت‌ها منجر می‌شود.
یکی دیگر از واردکنندگان نوت‌بوک هم در این باره گفت: رشد تعرفه به طور قطع موجب کاهش حجم واردات نوت‌بوک از مبادی رسمی‌و قانونی خواهد شد. زیرا برای واردکننده پرداخت چنین هزینه ای صرفه ندارد. فعالان بازار هم که نسبت به این قضیه گله مندند اعلام کردند: برای ما این مهم است که کالا به فروش برود و هر چه کالا زود تر به پول نزدیک شود برای ما بهتر است. حالا اما با شرایط موجود باید منتظر یک رکود بی سابقه در بازار نوت‌بوک باشیم.
 
  توصیه به خریداران
با توجه به اتفاقات اخیر بهتر است خریداران برای خرید اقدام کنند؛ البته اگر بتوانند نمونه مورد نظر را در بازار بیابند. زیرا فعالان بازار ادعا می‌کنند به دلیل کاهش حجم سفارش‌ها در ماه‌های گذشته موجودی کالا در بازار به شدت کاهش یافته است.
کارشناسان می‌گویند:با این همه بهترین اقدام است که خریداران قبل از ورود محموله‌های جدید با تعرفه ده درصد برای خرید نوت‌بوک اقدام کنند و خرید را به تعویق نیندازند. زیرا اعتمادی به شرایط نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.