اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 13, 2014
4:59 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61636

نگاهی بر جولان جاعلان الکسا در وب فارسی

ابزار اینترنتی الکسا که از سال ۱۹۹۶ آغاز به‏‌فعالیت کرده و به‏‌عنوان مرجعی در حوزه داده‌‏های وب شناخته می‌‏شود، در سال‏‌های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالاتر از آنچه که باید دست یافته است.
گزیده‌ای از آنچه محمد مهدی مولایی در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات نوشته است:
 
ابزار اینترنتی الکسا که از سال ۱۹۹۶ آغاز به‏ فعالیت کرده و به ‏عنوان مرجعی در حوزه داده‌‌‏های وب شناخته می‌‏شود، در سال‏‌های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالا‌تر از آنچه که باید دست یافته است. قابل توجه‏‌ترین سرویس الکسا، رتبه‏‌بندی وب‏سایت‏‌ها است که بر مبنای میزان بازدید آن‌ها انجام می‌‏شود. هرچند که از ابتدای ارائه این سرویس به این رتبه‏‌بندی انتقادهای فنی بسیاری وارد بود، اما به‏ دلیل وجود نداشتن مرجع معتبرتری که امکان مقایسه وب‏سایت‏‌ها را فراهم کند، لیست‏ برترین‏‌های الکسا با پذیرش ایرادهای وارده بر میزان دقت آن، از سوی کار‌شناسان و تحلیل‏گران وب مورد استناد قرار می‌‏گرفت.
 
در سه چهار سال اخیر که وب فارسی با رشد قابل توجهی از نظر گردش مالی مواجه شده و گرایش به ارائه آگهی‏‌های اینترنتی از سوی سازمان‏‌ها و شرکت‏‌های خارج از وب گسترش پیدا کرده، به رتبه‏‌بندی الکسا باید بیشتر از قبل با دیده تردید نگریست. مبنا قرار گرفتن رتبه الکسا برای دریافت آگهی بیشتر باعث شده، تلاش برای دستکاری در نتایج این ابزار اینترنتی به‏ منظور ارتقای رتبه و به تبع آن کسب سود بیشتر نیز افزایش پیدا کند.
مبنا قرار گرفتن رتبه الکسا برای دریافت آگهی بیشتر باعث شده، تلاش برای دستکاری در نتایج این ابزار اینترنتی به‏ منظور ارتقای رتبه و به تبع آن کسب سود بیشتر نیز افزایش پیدا کند.
کافی است به فارسی عبارت «افزایش رتبه آلکسا» را در گوگل جست‏جو کنید. نتیجه قابل توجه خواهد بود. علاوه بر راهنما‌ها و دستورالعمل‏‌هایی که نحوه دستکاری و تلقب در آمار الکسا برای بالا‌تر بردن وب‏سایت را به‏ شما آموزش می‌‏دهند، ده‏‌ها وب‏سایت ریز و درشت نیز در نتایج جست‏جو ظاهر می‌‏شوند که جعل و تقلب در الکسا را کسب‏‌وکار خود قرار داده‏‌اند.
 
وب سایت‌هایی که بنابر آمار الکسا بیشترین بازدید را در سال ۹۲ داشته اند
 
این خدمت‏ دهندگان با دریافت هزینه‏‌ای از صاحبان وب‏سایت‏‌های دیگر، با استفاده از تکنیک‏‌های فنیِ جعل بازدیدکننده، رتبه وب‏سایت‏‌ها را در لیست الکسا به‏ صورت تصنعی بالا می‌‏برند. در واقع برخی صاحبان وب‏سایت‏‌ها هزینه‏‌ای را صرف افزایش جعلی رتبه‏ وب‏سایت‏شان می‌‏کنند و از سوی دیگر با اتکا به رتبه جعلی به ‏دست آمده از طریق دریافت آگهی (در میان وب‏سایت‏‌های خصوصی) و یا نمایشِ ارتقا به کارفرما (در میان وب‏سایت‏‌های سازمانی) درآمد بیشتری را کسب می‌‏کنند. این بازی به‏ ظاهر «برد-برد» برای خریداران و فروشندگان «رتبه‏‌های جعل شده»، باخت بزرگ‏تری برای وب فارسی است. اتکا به رتبه‏‌های جعلی وب‏سایت‏‌ها، اعتماد به کارآمدی تبلیغات اینترنتی را در میان کارفرمایان و سفارش‏دهندگان خدمات وبی کاهش خواهد داد. راه حل چنین مسئله‏‌ای نیز استناد کمتر به رتبه الکسا به‏ عنوان مرجع نهایی و تعیین‌‏کننده وضعیت وب‏سایت‏‌هاست. ……. البته این نکته را نیز باید درنظر گرفت که امکان دستکاری و تقلب در وب‏سایت‏‌های رتبه‏‌های بالای جدول محدود است. ممکن است بتوان یک وب‏سایت تازه رتاسیس و بی‌نام نشان را چند روز در میان ۱۰۰۰ وب‏سایت اول ایران وارد کرد، اما رساندن آن به جمع ۲۰تای اول کار چندان ساده‏ای نیست.
 
با این مقدمه و تاکید دوباره بر اینکه نتایج رتبه‏ بندی الکسا کمتر از گذشته قابل اعتماد و اتکا هستند، و البته براساس‌‌ همان صورت مسئله قدیمی که متاسفانه هیچ مرجع جایگزینی داده‏‌های لازم برای تحلیل فعالیت سالیانه وب فارسی را فراهم نمی‌‏آورد، همانند هفت سال گذشته نگاهی به بر‌ترین وب‏سایت‏‌های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران داشته‌‏ایم.
 
۲۰ وب‏سایت اول لیست در جدول «۱» با مشخصات‏شان نشان داده‏ شده‌‏اند. در جدول «۲» نیز ۲۰ وب‏سایت اول در هفت سال گذشته نشان داده شده‏‌اند که امکان مقایسه برترین‌‏های سال‏‌های گذشته را ممکن می‌‏کند.
 
برترین‏‌ها بر اساس وضعیت روزهای پایانی هر سال انتخاب شده‏‌اند و گزارش‌‏های مربوط به هر کدام در پایان سال‏‌های گذشته منتشر شده که در آرشیو مجله قابل دسترس است.
 
وب سایت‌هایی که بنابر آمار الکسا بیشترین بازدید را در سال ۹۲ داشته اند
وب سایت‌هایی که بنابر آمار الکسا بیشترین بازدید را در سال ۹۲ داشته اند
 
لیست ایران پایان 1392
 
مرور نتایج جدول «1» نشان می‏‌دهد همانند قبل برای ششمین سال متوالی گوگل در صدر جدول بخش ایران در الکسا قرار دارد. صدر این جدول شاهد یک تفاوت قابل توجه است و جایگاه دومی یاهو و سومی بلاگفا که در پنج سال گذشته حفظ شده بود با جا به‏ جایی این دو همراه بوده است. بدین ترتیب در هفت سال گذشته جایگاه‌‏های اول تا سوم بین سه وب‏سایت یاهو، بلاگفا و گوگل دست‏ به‏ دست شده و هیچ وب‏سایتی دیگری نتوانسته به رقابت صدر جدولی راه پیدا کند.
 
از سه وب‏سایت نخست که بگذریم و تا رتبه بیستم پایین بیاییم، می‏‌بینیم که در میان بیست وب‏سایت نخست، 18 تای آنها سال گذشته نیز در میان برترین‏‌ها بوده‏‌اند. به‏ عبارتی اگر چند رتبه بالا پایین شدن را در نظر نگیریم، جدول 20 وب‏سایت برتر نسبت به سال گذشته تنها 10 درصد تغییرات داشته است. دو وب‎‏سایت اسک.دات.کام و میهن‏.وب.ادز برای نخستین بار وارد لیست 20تای اول شده‏‌اند و در مقابل نسبت به سال گذشته وب‏سایت‏‌های بانک ملی و پیکوفایل با چند پله سقوط و قرار گرفتن در رتبه‏‌های 21 و 23 از لیست 20 تایی خارج شده‌‏اند.
 
در میان 18 وب‏سایتی که برای دومین سال پیاپی در لیست برترین‌ها قرار دارند، قابل توجه‏‌ترین تغییر مربوط به وب‏سایت «پیوندها» است که از جایگاه ششم به جایگاه چهاردهم رسیده است. وب‏سایت «پیوندها» که بازدید خود را از مسیر فیلترینگ سایر وب‏سایت‏‌ها و ارجاع اجباری کاربران ایرانی بدست می‏‌آورد پس از اینکه در سه سال پیاپی در میان شش وب سایت اول قرار داشت با سقوط قابل توجهی مواجه شده که شاید بتوان آن را به کم اثرتر شدن سیستم فیلترینگ کشور و گسترش هرچه بیشتر ابزارهای فیلترشکن مرتبط دانست.
 
سایر وب‏سایت‏‌ها تغییر قابل توجهی نداشته‏‌اند و همچنان 20 وب‏سایت اول لیست الکسای ایران ترکیی از وب‏سایت‏‌های اطلاع‌‏رسانی، پورتال‌‏ها، ابزارهای وبلاگ‏نویسی، رسانه‏‌های اجتماعی و وب‏سایت‌‏های تجاری است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.