اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 13, 2014
5:01 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61638

چرا آبی رنگ واقعی رسانه‌های اجتماعی است؟

معصومه رشیدی – همشهری : بر اساس مطالعه‌ای با عنوان قرمزهیجان انگیز و آبی لایق: اهمیت رنگ در بازاریابی در واقع چندین دلیل برای محبوبیت یک رنگ اشاره شده است.
این مطالعه متوجه جزییات ملاحظه شخصیت‌هایی می‌شود که ما به رنگ‌های مختلف ارتباط می‌دهیم. بیشتر این ارتباط ها به جای آنکه ذاتی خود رنگ باشد، توسط جامعه به ما آموخته می‌شود.آبی به عنوان رنگ زیرکی و هوش، ارتباطات و اعتماد مورد آزمایش قرار گرفت. اصولا اگر رنگ آبی یک شخص بود به عنوان واسط بین انواع قرار می‌گرفت.
 
در این مقاله اهمیت رنگ در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، به خصوص در پینترست مورد بررسی قرار گرفت.
 
این روند جالب به تازگی ذهن ما را به خود مشغول کرده است. چرا تقریبا تمام پلت فرم‌های برتر رسانه‌های اجتماعی (فیس بوک, توییتر، لینکداین و تعدادی دیگر) دارای لوگو آبی هستند و در بیشتر بخش‌ها رنگ آبی به چشم می‌خورد؟ و چرا پینترست این رویه را شکسته است؟ در اینجا برخی دلایل ممکن برای این انتخاب ذکر می‌شود.
 
فیس بوک، توییتر، لینکداین غول‌های دنیای رسانه‌های اجتماعی هستند. اگرچه در بسیاری جوانب با یکدیگر متفاوت هستند اما در یک کیفیت که معمولا نادیده گرفته می‌شود، مشترک هستند: میل شدید در استفاده از لوگوهای آبی. این یک روند صرفا اتفاقی نیست. با توجه به مطالعات مختلف، آبی محبوب‌ترین رنگ در دنیا است اما این را نمی‌توان تنها دلیل برای این میزان محبوبیت رنگ آبی برای رسانه‌های اجتماعی دانست.
 
بر اساس مطالعه‌ای با عنوان قرمزهیجان انگیز و آبی لایق: اهمیت رنگ در بازاریابی در واقع چندین دلیل برای محبوبیت یک رنگ اشاره شده است. این مطالعه متوجه جزییات ملاحظه شخصیت‌هایی می‌شود که ما به رنگ‌های مختلف ارتباط می‌دهیم. بیشتر این ارتباط ها به جای آنکه ذاتی خود رنگ باشد، توسط جامعه به ما آموخته می‌شود.
 
آبی به عنوان رنگ زیرکی و هوش، ارتباطات و اعتماد مورد آزمایش قرار گرفت. اصولا اگر رنگ آبی یک شخص بود به عنوان واسط بین انواع قرار می‌گرفت. بهترین دوست متعادل و منطقی که می‌توانستید حتی در مخفی‌ترین اسرار به او اعتماد کنید. نمونه‌ای از عدالت که حتی در پرتنش‌ترین شرایط، قادر به انتشار می‌باشد.
 
اگر به دنبال دلیل و مدرک بیشتر برای اثبات هویت رنگ آبی هستید، کافی است نگاهی به گوشی هوشمند خود بیاندازید، همانطور که ضربه‌های سریع و شدید بر روی اپلیکیشن‌های خود می‌زنید، خود را موظف کنید تا به طور کامل متوجه شوید که تعدادی از آنها از لوگوهای آبی استفاده می‌کنند. از بین آنهایی که از رنگ آبی استفاده می‌کنند، بسیاری از آنها به احتمال زیاد چیزی برای برقراری ارتباط دارند.
 
در برخی گوشی‌ها، هفده اپلیکیشن با طرح‌های عمدتا آبی به چشم می‌خورد. اکثریت این برنامه‌ها چیزی برای برقراری ارتباط دارند. اما رنگ آبی به عنوان یک رنگ مکمل نیز بسیار خوب نقش ایفا می‌کند. برای همین است که بسیاری از سایت‌های ذکر شده رسانه‌های اجتماعی هم رابط کاربری آبی دارند. به همین ترتیب برنامه‌های معروفی مانند اسکایپ و حتی مایکروسافت آفیس.
 
هایپرلینک‌ها عموما آبی هستند چه در ورد مایکروسافت و چه در گوگل. سایه‌های آبی مختلف برای برخی از شرکت‌ها بهتر جوابگو هستند.
 
مارک زاکربرگ این سایه آبی را انتخاب می‌کند برای اینکه دچار کور رنگی است و به گفته خودش آبی رنگی است که او بهتر می‌بیند.
 
احتمال زیاد توییتر نیز رنگ آبی خود را به عنوان یک انتخاب طبیعی برای لوگوی پرنده خود برگزیده است. اما اگر عالی‌ترین مناطق در عرصه رسانه‌های اجتماعی دارای لوگوی آبی هستند، چرا پینترست رنگ قرمز آتشین را انتخاب کرد؟
 
شاید این انتخاب چیزی مرتبط به طبیعت بصری ذاتی این پلت فرم باشد. در مطالعه‌ای که قبلا به آن اشاره شد؛ قرمز به عنوان رنگ نشان دهنده قدرت، بی‌باکی و هیجان انگیز مورد آزمایش قرار گرفت. اگر آبی در مباحثات تیمی رنگی منطقی است، رنگ قرمز یک بازیکن خط حمله بی‌باک در تیم فوتبال است. برخلاف رنگ آبی، قرمز رنگ مکمل نیست و برای اسکی و موج سواری رنگ مناسبی نیست اما سایه آتشفشان‌های فعال و غروب شگفت‌انگیزاست. این دلیلی است برای اینکه همه چیز در پینترست، توقف برای نگریستن است. و این یعنی محتوای جالب توجه و چشمگیر.​
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.