تلفن همراه

گوشی

April 15, 2014
3:21 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61663

نبرد پرچمداران

موبایل‌های پرچمدار در خط مقدم رقابت هستند، مزیت‌ها و ضعف‌های آنان موجب بالا و پایین رفتن شرکت‌ها شده است.
 
بهترین‌ها همواره جذابند و جذابیت آنها زمانی اضافه می‌شود که در رقابت با یکدیگر قرار گیرند. چهار گوشی HTC One M8، سامسونگ گلکسی اس 5، گوگل Nexus 5 و سونیاکسپریا زد ۲، چهار گوشی پرچمداری هستند که امروزه در رده‌های اول گوشی جهان قرار می‌گیرند و در واقع رقابت آنها شبیه رقابت سنگین‌وزن‌های ورزشی هم هست که به نوعی حیثیتی به حساب می‌آید؛ البته گوشی‌های دیگری هم در همین رده قابل رقابت هستند؛ از جمله G2 ال جی که چون قبلا در مورد آن زیاد گفته شده به آن نمی‌پردازیم. 
 
 
از دیزاین تا HTC
نخستین چیزی که از لمس گوشی جدید HTC می‌توان حس کرد، تاکید عمیق روی بهره‌گیری از دیزاین برای ایجاد حس بهتر است. گوشی جدید غول تایوانی با بدنه آلومینیومی طراحی شده و دارای صفحه نمایش ۵ اینچی است و پردازنده قدرتمند چهارهسته‌ای و تاکید بسیار روی تکنولوژی Depth Sensing صدای آن را متمایز کرده است. بدون شک M8 قابل توجه‌ترین موبایلی است که تاکنون HTC ساخته است و در واقع تازه‌ترین پرچمداری است که حالا جای خود را در میان بزرگان باز کرده است. بدنه گوشی ۶۴۹ دلاری جدید HTC تماما از فلز ساخته شده تا از این جهت تمایز زیادی بین خود و دیگر رقبا ایجاد کند. صفحه نمایش IPS LCD این گوشی قطعا به شفافیت و وضوح صفحات نمایش AMOLED جدید نمی‌رسد؛ اما با توجه به رزولوشن فول اچ دی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ عکس‌ها و ویدئوها و حتی متن در این گوشی به خوبی مشاهده می‌شود. گوشی جدید HTC مجهز به آخرین نسخه آندروید یعنی 2,2,4 است و مانند همه گوشی‌های قبلی HTC یک اینترفیس یا رونمای اختصاصی هم دارد. همانند گوشی پرچمدار ال جی یعنی G2 این گوشی مجهز به سیستم روشن شدن صفحه نمایش با دو ضربه انگشت است. پردازنده این گوشی 3/2 گیگاهرتزی از نوع Snapdragon 801 است و در حال حاضر فقط دو گوشی گلکسی اس ۵ و اکسپریا زد ۲ از این پردازنده بهره می‌برند و به‌رغم اینکه روی کاغذ نسبت به پردازنده گلکسی اس ۵ کمی عقب‌تر است؛ اما در تست‌های واقعی توانسته رقیب کره‌ای خود را کاملا کنار بزند. غول جدید HTC مجهز به ۲ گیگابایت رم است و در دو نسخه ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود. 
اما یک ویژگی منحصربه‌فرد در این گوشی دو لنزی بودن آن است که لنز اصلی و بزرگ‌تر تصاویر اصلی و لنز کوچک‌تر برای منظور تغییرعمق میدان به‌کار می‌رود. از آنجا که HTC علاقه‌ای به ورود به جنگ مگاپیکسل‌ها ندارد و مسیر دیگری را دنبال می‌کند، دوربین این گوشی عدد تعجب آور ۵ مگاپیکسل را روی خود دارد؛ اما وقتی کیفیت عکس‌های آن را ببینید متوجه می‌شوید که کیفیت آن نسبت به رقبا چندان هم بد نیست.
 
 گلکسی اس ۵ چشم نواز 
تازه‌ترین و قدرتمندترین محصول غول کره‌ای تقریبا از هر نظر گوشی قوی خوبی است. آخرین سیستم عامل گوگل؛ یعنی آندروید کیت کت را روی خود دارد و با یک صفحه نمایش فوق‌العاده و پردازنده چهارهسته‌ای و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی یکی از بزرگان بازار موبایل است. گوشی جدید سامسونگ (احتمالا به تبعیت از اپل) دارای سنسور اثر انگشت هم هست که کاربر می‌تواند از طریق آن وارد گوشی شود، هر چند تست‌های اولیه آن نشان می‌دهد این سنسور و بعد از آن تکنولوژی نبض‌گیر (با استفاده سیستم فلش دوربین) چندان کارآمد نیست. 
با صفحه نمایش 1/5 اینچی از نوعHD AMOLED دیدن عکس‌ها و سایت‌ها و ویدئوها روی این گوشی واقعا تجربه خوشایندی است و مهم اینکه سامسونگ این گوشی را نیز ضد آب و گرد خاک تولید کرده و از این جهت مزیت اکسپریا زد ۲ را هم روی خود دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی بهره‌گیری از یک باتری فوق‌العاده قدرتمند (نسبت به سایر رقبا) است، ولی در عین حال با تکنولوژی Ultra Power Saving صفحه نمایش آن سیاه و سفید شده و مصرف باتری بسیار کاهش پیدا می‌کند. یک دوربین سریع ۱۶ مگاپیکسلی که برای عکاسی در محیط‌های تاریک‌تر بهبود پیدا کرده نیز به امکانات دیگر آن اضافه می‌شود، ضمن اینکه با آن می‌توانید تصویربرداری UHD یا به اصطلاح 4k انجام دهید. 
 
این گوگل خوش ترکیب 
گوشی‌های سری نکسوس گوگل را تاکنون ال جی ساخته است با این حال چرا این گوشی‌ها نسبت به گوشی‌های ال جی و بسیاری از گوشی‌های دیگر دیزاین و ترکیب بهتری دارند؟ چون تمامی طراحی آنها توسط گوگل انجام می‌شود و از آخرین نسخه آندروید خالص (Pure) بهره می‌گیرند. نکسوس گوگل نسبت به 2 رقیب دیگری که بالاتر بررسی کردیم زودتر به بازار آمده و در مقایسه رو در روی برخی امکانات (مثل پردازنده) از رقبایش شکست می‌خورد، اما با قیمت تقریبا نصف عملا مزیت قیمتی فوق‌العاده‌ای نسبت به رقبا ایجاد کرده است. نکسوس ۵ با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یک صفحه نمایش خیلی خوب دارد، اما پردازنده آن Snapdragon 800 است. همچنین یک دوربین ۸ مگاپیکسلی نیز آن را در مقایسه با رقبا پایین‌تر نگه می‌دارد ضمن اینکه در مورد ضعف باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپری آن نیز زیاد شنیده‌ایم. با همه اینها بهره‌گیری از دیزاین خوب و سرعت نسبتا مناسب و آندروید خالص تجربه کاربری با این گوشی را دلپذیر می‌کند. 
 
سونی و سرعت 
گوشی جدید سونی در کنگره جهانی موبایل معرفی شد با صفحه نمایش 2/5 اینچی و قابلیت تصویربرداری 4K و پردازنده 3/2 گیگاهرتزی کوالکوم اسنپ دراگون ۸۰۱ یکی از قدرتمندترین‌های بازار است. Z2 بسیار به گوشی پیشین پرچمدار سونی یعنی Z1 شبیه است. در واقع سونی یک دیزاین واحد و مخصوص به خود را پیدا کرده و روی اغلب گوشی‌ها و تبلت‌های پرچمدار خود به‌کار می‌گیرد. این گوشی ضد آب است و آن را می‌توان تا ۳۰ دقیقه در عمق یک متری نگه داشت البته تجربه کار ما با Z1 نشان می‌دهد اساسا گوشی‌های ضد آب موجود در بازار را نباید چندان به آب زد. صفحه نمایش آن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یعنی فول اچ دی و تصاویر روی آن به‌دلیل بهره‌گیری از موتور براویا (که روی تلویزیون‌های سونی استفاده می‌شود) فوق‌العاده پرکیفیت است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.