لبه تکنولوژی

April 15, 2014
3:23 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61664

کفش‌های مسیریاب راه خانه را بلدند

محققان با عرضه کفش‌هایی که مسیر را نشان می‌دهند، شیوه نوینی برای مسیریابی ارائه کرده‌اند که به‌زودی نیاز به نقشه‌خوانی را بلااستفاده می‌کند.
 
این کفش از ارتباط بلوتوثی برای برقراری ارتباط با سیستم نقشه‌برداری تلفن همراه کاربر استفاده می‌کند. پس از آنکه نقشه تلفن همراه، مسیر خاصی را برای رسیدن به مقصد مشخص کرد، این کفش یک لرزش خفیف را در یکی از پاها ایجاد می‌کند تا به کاربر بگوید کجا و کی باید مسیر خود را تغییر 
دهد.
این کفش تعداد گام‌های برداشته شده و کالری سوزانده شده را می‌شمارد و حتی می‌تواند فراموش شدن تلفن همراه کاربر را به او هشدار دهد. این فناوری «ناوبری پا» که Lechal نام دارد، در کفش یا کفی که می‌توان آن را در هر کفشی قرار داد، تعبیه می‌شود و یکصد دلار قیمت دارد.
مبتکران هندی این سیستم ناوبری جدید می‌گویند وقتی کسی به شانه سمت چپ شما دست بزند به سمت چپ برمی‌گردید اگر شانه راست را لمس کند به سمت راست نگاه می‌کنید. ما نیز از این حس غریزی در ساخت این سیستم مسیریابی استفاده کرده‌ایم.
آنها می‌گویند این کفش به حسگرهایی مجهز است که حرکات و صداها را تشخیص می‌دهد، از این رو امکان برقراری ارتباط با آن از طریق حرکات یا صدای دست‌ها وجود دارد.
همچنین می‌توان به این کفش اعلام کرد قصد دارید چه میزان کالری بسوزانید تا آنها بتوانند سرعت راه رفتن یا رکاب زدن را تنظیم کنند. کفش Lechal در ماه ژوئن برای فروش به بازارهای جهانی عرضه می‌شود، اما تاکنون بیش از سه هزار جفت کفش پیش خرید شده است.
مبتکران این کفش‌ها معتقدند محصول آنها امنیت جاده را نیز بهبود می‌بخشد. آنها می‌گویند نگاه کردن به نقشه تلفن همراه وقتی که سوار بر دوچرخه یا موتور سیکلت هستید کار خطرناکی است از این رو کفش‌ها می‌توانند مسیر را به شکل ایمن‌تری به ما نشان دهند. 
آنها می‌گویند ابتکارشان به‌ویژه برای نابینایان و کم‌بینایان کمک کننده خواهد بود و قصد دارند، کفش‌های فناورانه را به قیمت ارزان‌تری برای معلولان عرضه کنند.
این در حالی است که برخی به این فناوری انتقاد وارد کرده و می‌گویند وابستگی بیش از اندازه به فناوری، موجب شده هنر نقشه‌خوانی فراموش شده و حتی اصلا آموخته نشود و این موضوع خوشایندی نیست.
منتقدان می‌گویند سیستم موقعیت‌یاب جهانی GPS مسیر و نقشه منطقه مورد نظر را به کاربر نشان می‌دهد، اما وقتی فناوری ناوبری پا را در کفش خود داشته باشید نیازی به نگاه کردن نقشه ندارید، از این رو هرگز نقشه‌خوانی را نمی‌آموزید و در واقع این یک پس‌رفت است، نه پیشرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.