اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 15, 2014
3:33 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61667

پنج شبکه‌اجتماعی نوظهور که روابط عمومی‌ها باید درباره آنها بدانند

معصومه رشیدی: به احتمال بسیار شما در حال حاضر در پروژه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، و توییتر فرو رفته‌اید.
 
درباره اینستاگرام و تامبلر صحبت نمی‌کنیم چرا که قطعا شما درباره آنها اطلاعات دارید. بلکه درباره پنج شبکه اجتماعی نوظهور صحبت می‌کنیم که به یک دلیل و یا بیشتر دانستن درباره آنها برای روابط عمومی ها ارزشمند است.
 
به احتمال بسیار شما در حال حاضر در پروژه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، و توییتر فرو رفته‌اید. گاهی اوقات شما نیازمند آن هستید که نفسی بکشید و به جای پرداختن به پیش بینی در مورد شبکه‌های اجتماعی معروف دیگرکه فردا پدید خواهند آمد، به چیزهای دیگر در اطراف خود نگاه کنید.
 
درباره اینستاگرام و تامبلر صحبت نمی‌کنیم چرا که قطعا شما درباره آنها اطلاعات دارید. بلکه درباره پنج شبکه اجتماعی نوظهور صحبت می‌کنیم که به یک دلیل و یا بیشتر دانستن درباره آنها ارزشمند است.
 
Medium
مدیوم ​​یک سایت وبلاگ نویسی است، هر چند بنیان‌گذارانش، آن را به عنوان یک سایت در امتداد توییتر معرفی می‌کنند. وعده‌ای که این سایت به کاربرانش می‌دهد این است: مکانی که شما می‌توانید دانش و اطلاعات را بیابید و به اشتراک بگذارید به ویژه برای افرادی که برای نوشتن به بیش از 140 کاراکتر نیاز دارند و تنها مختص دوستان شما نیست.
 
در این شبکه اجتماعی که در واقع یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی از ایوان ویلیامز و بیز استون از بنیانگذاران بلاگر و توییتراست؛ شما مطلبی را بر روی وبلاگ می‌نویسید که بر روی یکی از چندین سایت‌ و یا در صفحه اصلی سایت ظاهر می‌شود. کاربران به این مطلب شما رای می‌دهند و اینکه یک پست تا چه حد برجسته شود بستگی دارد به تعداد رای که دریافت می‌کند. طراحی این شبکه زیبا و چشم نواز است و هر فردی که دارای اکانت توییتر باشد می‌تواند وارد این شبکه شود و شروع به خواندن مطالب و رای دادن نماید اما برای نوشتن مطلب، باید یک دعوت نامه از فردی که عضو مدیوم است، دریافت نماید. این شرکت قصد دارد در آینده دسترسی به آن را برای همه کاربران فراهم نماید.
 
Whisper
ویسپر یک اپلیکیشن آیفون است که وعده گمنامی و بی‌نامی می‌دهد. ویسپر به کاربران اجازه می‌دهد تا افکار خود را با استفاده از عکس و فونت‌های مختلف به صورت ناشناس ارسال ‌کنند که به عنوان ویسپر شناخته می‌شود و به شکل یک کارت پستال آنلاین ظاهر می‌شود. کاربران دیگر می‌توانند با ویسپر خود پاسخ دهند، پیام بفرستند یا به سادگی نماد یک قلب را بر روی پست‌ها قرار دهند.این اپلیکیشن تنها کاربران را قادر می‌سازد که بدون ترس از قضاوت و ارزیابی دوستان و خانواده به بیان احساسات خود بپردازند.
 
بنابر اعلام Business Insider، بیش از یک میلیون نفر تقریبا حدود هشت میلیون ویسپر آپلود کرده‌اند و بنا بر گزارش‌هایی این اپلیکیشن در برخی مدارس ایالات متحده آمریکا موجب اختلاف و خشونت گردیده است اما همانند یک
ویروس در سراسر دانشگاه‌ها منتشر شده است.
 
Chirpify
این سرویس آنلاین که در سال 2011 تاسیس شد، با یک کلیک کاربران خود را قادر می‌سازد تا از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به خرید محصولات خود بپردازند. نحوه کار آن به این صورت است که شما درکمتر از 30 ثانیه از طریق اکانت‌های توییتر، فیس‌بوک و یا اینستاگرام خود در چیرپیفای ثبت نام می‌کنید، آن را با حساب پی پال PayPal (‏یک شرکت تجارت الکترونیکی و سامانه پرداخت و انتقال وجه از طریق اینترنت و بصورت آنی) خود همگام می‌سازید و سپس شروع به خرید می‌کنید.
 
به عنوان مثال آدیداس با استفاده از چیرپیفای لباس‌های خود را در توییتر به فروش رساند و این سرویس همچنین کاربران فیس‌بوک را قادر ساخت تا در ماه فوریه آلبوم جدید Tim McGraw خواننده آمریکایی را به سادگی و فقط با تایپ کلمه buy در بخش کامنت‌های فیس بوک خریداری کنند. کاربران همچنین می‌توانند از چیرپیفای برای خرید از طریق اینستاگرام اقدام کنند.
 
اکثر برندها به دلیل سهولت فروش کالاها از طریق رسانه‌های اجتماعی به این روش فروش علاقه‌مند شده‌اند.
 
Sina Weibo
Sina Weibo یک وبسایت میکروبلاگینگ چینی است (همانند توییتر) با این تفاوت که دو برابر توییتر کاربر دارد. برندهایی مانند Pizza Hut از این سایت مانند برخی افراد مشهور از جمله برخی مشاهیر غربی مانند تام کروز که بیش از 4.2 میلیون دنبال کننده در این وب سایت دارد، استقبال کرده‌اند. همچنین نسخه‌ای آمریکایی از این وب‌سایت هم وجود دارد اگرچه اغلب نامفهوم است(مگراینکه شما زبان چینی را بفهمید) و فقط یک سرویس به نام Transfluencer دارد که به برندهایی آمریکایی برای ارسال مطالب‌شان کمک می‌کند.
 
با توجه به آمار سایت Mashable ، 22 درصد از جمعیت چین که بیش از 1.3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در این شبکه عضو هستند.
 
deviantArt
deviantArt که در سال 2000 راه اندازی شد بزرگترین شبکه اجتماعی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر است که اعضاء آن هنرهای ابتکاری و بدیع خود آپلود کرده و به اشتراک می‌گذارند. این شبکه بیش از 26 میلیون کاربر دارد و در ماه حدود 65 میلیون بار از صفحات منحصر به فرد آن بازدید می‌شود.
 
برندها خود را در این شبکه غوطه‌ور ساخته‌اند. به عنوان مثال در سال 2011، گروه دکتر پپر (‏نام یک شرکت آمریکایی در زمینه تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی) یک مسابقه در بین هنرمندان برگزار کرد که نشان بدهند آنها چگونه محصولات دکتر پپر را می‌نوشند. اخیرا یک سایت اقدام با همکاری ناشران کتاب‌های کمیک(طنز) نموده است تا به تصویر گران آماتور فرصتی برای خلق داستان بدهد.
 
انجلو سوتیرا ، ازبنیانگذاران شبکه deviantART گفته است که می‌خواهد با دیگر برندها شریک شود.
 
هفته گذشته، شرکت بازاریابی دیجیتال iAcquire نتایج یک مطالعه را منتشرکرد که نشان می‌دهد 80 درصد از کاربران deviantART بین 18 تا 29 سال دارند.
 
منبع: کاوشگران روابط عمومی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.