امنیت

فناوری اطلاعات

April 15, 2014
14:33 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61674

خودپردازهایی که از پولهایشان دفاع می‌کنند

پژوهشگران دستگاه خودپردازی ساخته اند که اگر خیال دزدی از آن به سر کسی بزند، کف داغی را به صورتش پاشیده می شود. 
 
دانش پژوهان دانشگاه ETH در زوریخ سوئیس نوار خاصی تولید کرده اند که درصورت نابودی، واکنش شدیدی از خود نشان می دهد.
 
"وندلین جان استارک" پژوهشگر دانشکده شیمی و علوم زیستی کاربردی ETH دانشگاه و مجری این طرح می گوید: از این نوار هر در جایی که بخواهید کسی به آن دست نزند می توان استفاده کرد.
 
استارک و همکارانش یک سطح خود – دفاع ساخته اند که از چند لایه در هم پیچیده پلاستیکی ترکیب شده است. اگر این سطح آسیب ببیند کف داغی به صورت مهاجم یا سارق می پاشد.
 
 
این پژوهشگران برای ساخت این سطح خود – دفاع، از نوارهای پلاستیکی دارای ساختار لانه زنبوری استفاده کردند. فضاهای توخالی این ساختار به طور جداگانه ای با دو ماده شیمیایی پراکسید هیدروژن یا دی اکسید منگنز پر می شوند.
 
سپس این دو نوار مجزا بر روی یکدیگر سوار می شوند. یک لایه شفاف از لاک الکل این دو نوار را که از مواد شیمیایی مختلف پر شده اند از هم جدا می کند.
 
وقتی این نوار تحت تاثیر قرار بگیرد (مانند فشار وارده برای سرقت)،  لایه درونی نابود شده و پراکسید هیدروژن و دی اکسید منگنز ترکیب می شوند.
 
این ترکیب با ایجاد یک واکنش شدید، بخار آب، اکسیژن و گرما تولید می کند. دمای این کف به 80 درجه سانتی گراد می رسد.
 
این نوار تازه ابداع شده می تواند به طور ویژه برای حفاظت از دستگاه های خودپرداز یا سامانه های حمل پول نقد به کار گرفته شود.
 
 
اگرچه در حال حاضر دستگاه های حفاظتی وجود دارند اما همگی سیستم های مکانیکی هستند که از برق برای حرکت یک موتور کوچک در استفاده می کنند. این سامانه ها نیازمند برق هستند که هم هزینه بر است و هم ممکن است از کار بیفتد.
 
پژوهش جدید محققان سوئیسی می تواند سیستم های پیچیده کنترل را با مواد هوشمند جایگزین کند.
 
در این طرح محققان رنگ و  DNA پوشش داده شده با نانوذرات را نیز به این مواد هوشمند افزودند. اگر این نوار از بین برود کف و رنگ آزاد می شود و از این رو پول موجود در دستگاه بلااستفاده خواهد شد.
 
نانوذرات DNA آزاد شده نیز اسکناس را نشانه گذاری می کند و از این رو می توان رد پول سرقت شده را گرفت.
 
نتایج این تحقیقات در نشریه شیمی مواد منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.