امنیت

فناوری اطلاعات

April 16, 2014
13:29 چهارشنبه، 27ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61687

افشاگری جدید از جاسوسی گسترده 5 کشور در شبکه‌های اجتماعی

انگلیسی‌ها فعالانه در برنامه‌های جاسوسی با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند. اسناد نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۰ مقامات امنیتی کشورهای انگلستان، کانادا، زلاندنو، استرالیا و آمریکا (کشورهای موسوم به پنج‌ چشم) در اجلاس سالانه موسوم به SIGDEV به بررسی راه‌های استفاده از توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد اطلاعاتی محرمانه خود پرداخته‌اند.
 
چندی پیش افشای اقدام محرمانه آمریکا در ایجاد شبکه اجتماعی شبیه توییتر خاص مردم کوبا و استفاده جاسوسی از آن، اهداف گسترده جاسوسی کشورهای غربی از فناوری‌های اینترنت را بازگو کرد. بر اساس اسنادی که سایت The Intercept منتشر کرده، نوع جدیدی از عملیات‌های جاسوسی از اطلاعات کاربران اینترنت در سال‌های اخیر مورد استفاده سازمان‌های جاسوسی کشورهای غربی قرار گرفته است. 
این سازمان‌ها همواره به دنبال طراحی راه‌هایی برای استفاده مخفیانه از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد پروپاگاندا، فریب، پیام‌رسانی انبوه و داستان‌سازی‌های تحریک‌آمیز در کشورهای دشمن هستند تا اهداف خاص خود را از طریق مردم آن کشور‌ها اجرا کنند. 
این نوع طرح‌ها با هدف استفاده از اینترنت خصوصا شبکه‌های اجتماعی برای اشاعه غیرمستقیم تفکرات و دیدگاه‌های حامی منافع غرب و انتشار اطلاعات نادرست علیه دشمنان کشورهای غربی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. موضوعی که ادوارد اسنودن در دو سال گذشته ده‌ها نمونه از آن‌ها را که توسط سازمان سازمان امنیت ملی آمریکا NSA صورت می‌گرفت را لو داد. 
در اسنادی که توسط سایت Intercept منتشر شده، آمده است آژانس امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی‌اش سازمان ارتباطات دولت انگلستان GCHQ چگونه برنامه‌هایی برای بی‌اعتبار کردن و بدنام کردن دشمنان این کشور‌ها را با انتشار اطلاعات نادرست در فضای سایبر اجرا می‌کنند.  این اسناد بیانگر آن است که انگلیسی‌ها فعالانه در این برنامه‌ها با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند. یکی از این اسناد نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۰ مقامات امنیتی کشورهای انگلستان، کانادا، زلاندنو، استرالیا و آمریکا در اجلاس سالانه موسوم به SIGDEV به بررسی راه‌های استفاده از تویی‌تر، فیس بوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد اطلاعاتی محرمانه خود پرداخته‌اند. 
این طرح توسط «گروه اطلاعاتی تحقیقات تهدیدات مشترک سازمان ارتباطات دولت انگلستان» JTRIG تهیه شده بود که اینک افشا شده است. طبق اعلام JTRIG هدف کاری این سازمان، استفاده از شیوه‌های آنلاین برای محقق ساختن واقعه‌ای در جهان واقعی یا فضای سایبری است که شامل عملیات‌های اطلاعاتی نفوذ و اختلال می‌شود. 
سازمان ارتباطات دولت انگلستان، فعالیت‌های گروه اطلاعاتی تحقیقات تهدیدات مشترک JTRIG و بهره‌برداری شبکه‌های کامپیوتری Computer Network Exploitation را بخشی از وظایف خود عنوان کرده که حدود ۵ درصد از کل عملیات‌های آن را شامل می‌شود. 
به عنوان مثال، در یکی از طرح‌های عملیاتی که از سوی GCHQ ارایه ‌شده، سازمان‌های جاسوسی انگلستان اقدام به ردگیری اطلاعات رزروهای هتل‌ها در سطح جهان می‌کنند تا بدین ترتیب بتوانند اقدام به کنترل مهمانان مشکوک یا بلندپایه هتل‌ها کنند. مجله اشپیگل آلمان و شبکه خبری NBC News در گزارش‌های جداگانه درباره این پروژه فاش ساخته‌اند که سازمان‌های جاسوسی انگلستان در سال‌های اخیر به طور گسترده اقدام به جاسوسی از مهمانان هتل‌های معروف جهان کرده‌اند. 
اشپیگل نوشته در سه سال اخیر GCHQ با استفاده از یک سامانه خودکار، آمار و اطلاعات رزروهای حداقل ۳۵۰ هتل معروف در سراسر جهان را رصد کرده است که هدف آن، جاسوسی از دیپلمات‌ها و مقامات دولتی کشور‌ها بوده است که در این هتل‌ها اقامت کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.