اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 16, 2014
13:31 چهارشنبه، 27ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61689

کاربران شبکه‌های داخلی نگران تفتیش عقاید هستند

مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اجتماعی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی، گفت: امروزه ایجاد شبکه‌های بومی به موازات شبکه‌های اجتماعی دیگر، یک ضرورت تلقی می‌شود. شبکه‌های بومی از این منظر که می‌تواند به تقویت زبان ملی، حفظ هویت بومی و ملی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع بیانجامد، بسیار حایز اهمیت است؛ زیرا فرصتی را برای تعامل و گفت‌وگوی بین قومی و خرده‌فرهنگ‌های جوامع فراهم می‌کند.
 
ایکنا – محمدمهدی فتوره‌چی گفت: شبکه‌های اجتماعی بومی می‌توانند در راستای طرح مسایل روزمره یک سرزمین، طرح مطالبات قانونی و اجتماعی و جهت‌دهی به آنان مؤثر‌تر از شبکه‌های اجتماعی فراگیر جهانی همچون فیس‌بوک و تویی‌تر عمل کند. 
 
 محدودیت‌ زیرساخت، ضعف شبکه‌های بومی 
مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اجتماعی گفت: یکی از نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی بومی، محدودیت زیرساختی و نرم‌افزاری اینگونه شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی فراگیر است و در عمل فاصله زیادی بین کیفیت آنان وجود دارد و به عبارتی شبکه‌های اجتماعی بومی و فراگیر جهانی در حال حاضر قابل رقابت 
نیستند. 
وی گفت: شبکه‌های بومی موجود فاقد تکنولوژی وب ۳ است و قابلیت‌های محدود آن در مقایسه با شبکه‌های فراگیر جهانی و عدم توفیق آنان در جلب اعتماد کاربران در زمینه حفظ حریم خصوصی از جمله نقاط ضعف‌ این شبکه‌هاست. 
فتوره‌چی گفت: شواهد و بررسی‌های علمی صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران عضو در شبکه‌های ملی همچون کلوب، دچار خودسانسوری می‌شوند و همواره کاربران عضو اینگونه شبکه‌ها از انتشار مطالبی که دارای مصادیق مجرمانه است ابراز نگرانی می‌کنند که البته این مورد اخیر از منظر حقوقی می‌تواند به بهبود فضای فرهنگی اینگونه شبکه‌ها نیز بیانجامد، ولیکن در هر حال، این مورد اخیر از نظر عده قابل توجهی از کاربران یک عامل بازدارنده تلقی می‌شود. 
 
 نگرانی کاربرانی ایرانی از تفتیش عقاید
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا شبکه‌های اجتماعی بومی نتوانسته‌اند تاکنون عملکرد موفقی داشته باشند؟ گفت: در این خصوص می‌توان به موارد مختلفی پرداخت از جمله نگرانی کاربران عضو از امکان بررسی و سوءاستفاده از اطلاعات آنان و متعاقباً تفتیش عقاید و دیگر موارد. قابلیت‌های اینگونه شبکه‌ها در مقایسه با قابلیت‌های شبکه‌هایی چون فیس‌بوک بسیار پایین‌تر است. 
فتوره‌چی گفت: شواهد و تجربه نشان داده است که ایرانی‌ها همواره به دنبال تجربه و استفاده از بهترین امکانات نرم‌افزاری‌اند؛ امکانات زیرساختی نسبتاً ضعیف این شبکه‌ها و هزینه‌های گزاف نگهداری و پشتیبانی این شبکه‌ها با توجه به عدم مدیریت تبلیغات آن برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست. 
 
 دوست‌یابی جوانان در شبکه‌های اجتماعی 
وی گفت: شواهد و قرائن و نتایج برخی بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که کاربران ایرانی به ویژه جوانان به برقراری دوستی و تعامل با کاربرانی از فرهنگ‌های دیگر تمایل بیشتری نشان می‌دهند و نیز افزایش اطمینان نسبی کاربران ایرانی به شبکه‌های خارجی از جمله موارد قابل ذکر دیگر است. 
مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اجتماعی گفت: وظیفه اصلی راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی باید بر عهده شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات اینترنتی باشد ولیکن اینگونه شبکه‌ها می‌بایست از سوی متولیان ICT حمایت مادی شده و نیز تضمین‌های لازم از سوی آن‌ها به متولیان بخش خصوصی و مجریان اینگونه شبکه‌ها داده شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.