سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 19, 2014
1:26 شنبه، 30ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61719

بازار وب‌کم مخاطبانش را حفظ کرده است

وب‌کم‌ از دسته کالاهایی است که طی سال‌های اخیر تحت تاثیر ورود نوت‌بوک و تبلت‌ها رونق سابق را از دست داده و با کاهش سهم محبوبیت در بازار نسبت به سال‌های قبل مواجه شده است.
 
اما با این حال این کالا همچنان دارای تنوع بالایی از لحاظ برند، مدل، طراحی و رده‌های قیمتی است.
به گفته فعالان بازار؛ این تنوع بالا در بازار نشان‌دهنده این است که وب‌کم‌ها همچنان مشتری داشته و وب‌کم‌های نصب شده روی نوت‌بوک‌ها در رفع نیاز همه کاربران موفق نبوده است. به همین دلیل شرکت‌های تولید و عرضه کننده همچنان روی تولید این کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند.
یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید طی مدت اخیر و به‌ویژه پس از ورود تبلت‌ها به بازار، اکثر تولیدکنندگان وب‌کم و موس و سایر تجهیزات جانبی کامپیوتری به تولید کالاهایی نظیر کیبوردهای مخصوص تبلت و سایر تجهیزات جدید روی آوردند و به همین دلیل در بازار شاهد کاهش تنوع محصولات این برندها هستیم. 
برندهایی نظیر لاجیتک، کریتیو از این جمله‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به رونق نسبی بازار این کالا در مقایسه با سایر تجهیزات کامپیوتری قدیمی گفت: به نظر می‌رسد سود بالایی که برخی از محصولات چینی برای واردکننده دارد موجب شده است تا گروه‌های گوناگون برای واردات این کالا اقدام کنند و به همین دلیل در بازار این کالا شاهد تنوع بالایی هستیم. فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری در مورد برندهای موجود در بازار نیز می‌گویند در بازار وب‌کم برندهای مطرحی نظیرA4TECH، LOGITECH و CREATIVE در کنار برندهای ناآشنا و حتی نمونه‌های بدون مارک در بازار حضور دارند. اما بنا به دلایلی چون رشد قیمت برندهای شناخته شده و مطرح در بازار بخشی از سهم فروش خود را به سایر برندها واگذار کردند.
 
به گفته آنها در حال حاضر در بازار وب‌کم برندهایی نظیر MICROSOFT، SONY، Logitech، Genius، CREATIVE، A4tech جزو برندهای مطرح و شناخته شده هستند که بنا به دلایلی چون قیمت بالایی که وب‌کم‌های این برندها دارند، در بازار مخاطبان چندانی ندارند. 
 
فعالان بازار می‌گویند: از زمان آغاز نوسانات نرخ ارز بازار این کالا روز به روز به سمت محصولات غیرحرفه‌ای با برندهای غیرمطرح می‌رود، البته برخی از فعالان بازار هم به رشد تقاضا برای برخی از محصولات وطنی در این زمینه اشاره کرده‌ و اعلام کردند؛ با توجه به رشد سطح کیفی این محصولات نسبت به سال‌های قبل بازار محصولات وطنی هم گرم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.