اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 22, 2014
13:24 سه شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61755

همشهری: افزایش نرخ تلفن ثابت از فروردین، اطلاع‌رسانی از اردیبهشت

علی ابراهیمی – همشهری : پیامک‌های اپراتورهای تلفن سیار و ثابت برای اعمال تعرفه‌های جدید مکالمات از ابتدای فروردین یا اردیبهشت امسال در حالی ارسال می‌شود که مقرر است این تعرفه‌ها طی امروز و فردا به مشترکین ابلاغ شود.

مشخص‌نبودن ضوابط تعیین این مکالمات و نحوه ابلاغ و اجرای آن موجب سردرگمی مشترکین و حتی دست‌اندرکاران تعیین و ابلاغ این تعرفه‌ها شده است.
گرچه مسئولان رگولاتوری از ابلاغ نرخ‌های جدید مکالمات تلفن ثابت و سیار به اپراتورهای تلفن همراه و ثابت از امروز و محاسبه ‌صورتحساب مکالمات مشترکین با این نرخ‌ها از ابتدای فروردین‌ماه امسال خبر می‌دهند، مسئولان همراه اول بر صدور قبض‌های جدید مشترکین از ابتدای اردیبهشت‌ماه و شرکت مخابرات بر ارسال این قبوض با محاسبه تعرفه‌های جدید از ابتدای فروردین‌ماه امسال تأکید دارند.
 
فارغ از زمان اجرای این مصوبه، رمزگشایی از کم و کیف تعیین نرخ مکالمات بر مبنای دقیق با حذف برخی هزینه‌های همکدی تلفن ثابت و یکسان‌سازی‌ تلفن همراه به معمایی تبدیل شده که مشترکین و دست‌اندرکاران تعیین و ابلاغ این تعرفه‌ها را عاجز کرده است.معاون نظارت بر اعمال مقررات رادیویی سازمان تنظیم مقررات با اظهار بی‌اطلاعی از کم و کیف تغییر تعرفه‌های جدید به خبرنگار ما اعلام کرد: در تعرفه‌های جدید تلفن همراه برخی هزینه‌های ناشی از جابه‌جایی مکالمات در خارج از استان‌ها اکنون حذف شده است. گرچه نرخ مکالمات همراه اول و ایرانسل قبلا نیز بر مبنای ثانیه محاسبه می‌شده، اکنون نرخ پایه این مکالمات 499ریال تعیین‌شده و برای افزایش رقابت اپراتورها قادر خواهند بود با افزایش 20درصدی این نرخ را تا حداکثر 599ریال اعمال کنند.
 
از آنجا که هزینه مکالمات تلفن سیار یکسان‌شده، میزان کاهش یا افزایش نرخ مکالمات مشترکین به رفتار آنها بستگی دارد. به گفته حسن رضوانی، در مجموع نرخ مکالمه تلفن همراه برای مشترکین درون هر شهر افزایش اما نرخ مکالمات در بیرون هر استان کاهش یافته است. در زمینه تلفن ثابت نیز نرخ هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت در شهرهای داخل استان با حذف هزینه همکدی 3تومان و هر ثانیه نیم ریال محاسبه خواهد شد.
 
وی در تشریح نرخ‌های جدید تلفن ثابت اعلام کرد: قبلا نرخ مکالمات تلفن ثابت بر مبنای پالس و مسافت در 3رده زیر 100کیلومتر، 100تا 400کیلومتر و 400کیلومتر به بالا محاسبه می‌شد که با این روش نرخ هر پالس مکالمه تلفن ثابت به ثابت از تهران تا بندرعباس به 70تا 80تومان می‌رسید اما اکنون نرخ داخل استانی این مکالمات دقیقه‌ای 3تومان و بیرون استانی 33تومان تعیین شده و مشترکینی که تماس‌های تلفنی با شهرهای بالای 400کیلومتر مسافت دارند، هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. اما این هزینه در مورد مشترکین 100تا 400کیلومتر مسافت افزایش یافته است.
 
رضوانی با تأکید بر تأثیر دیگر این روش محاسبه تعرفه مکالمات بر کاهش هزینه اعلام کرد: قبلا با محاسبه بر مبنای پالس درصورتی که مشترکین کمتر از یک دقیقه مکالمه داشتند نیز باید هزینه یک پالس را می‌پرداختند اما اکنون برای مکالمات درون استانی هر دقیقه 3تومان و بر مبنای ثانیه محاسبه می‌شود که به نفع مشترکین است.
 
ابلاغ از امروز، اجرا از ابتدای فروردین امسال
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی اظهارنظر در مورد کم و کیف میزان کاهش یا افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه را تابع نهایی‌شدن جداول تعیین نرخ این مکالمات و تعیین برخی پارامترها توسط شرکت مخابرات قلمداد و به خبرنگار ما اعلام کرد: نرخ‌های جدید طی امروز و فردا به اپراتورها ابلاغ و از ابتدای فروردین‌ماه امسال اعمال می‌شود. در استان‌هایی که همکدی اجرا شده این تعرفه‌ها مبنای تعیین هزینه مکالمات خواهد بود و در استان‌هایی که این کار صورت نگرفته همچنان محاسبه هزینه‌ها به روش قبلی و بر مبنای پالس صورت می‌گیرد.
 
به اعتقاد صادق عباسی، با روش جدید هزینه‌های تلفن ثابت و همراه در برخی موارد کاهش و دربرخی دیگر افزایش یافته اما نمی‌توان در مورد میزان دقیق این افزایش یا کاهش اظهارنظر دقیقی کرد و در مجموع می‌توان گفت که قیمت‌ها بر مبنای رفتار مشترکین متعادل خواهد شد. وی معتقد است تعرفه مکالمات تلفن ثابت در داخل استان‌ها کاهش یافته و این نرخ در داخل استان که قبلا دقیقه‌ای 15تا 16تومان می‌شد اکنون به 3تومان کاهش یافته است. همچنین هزینه تلفن ثابت بین شهری خارج از استان‌ها بنابر مسافت متفاوت خواهد بود که به‌زودی میزان تغییرات براساس جدول تعیین نرخ اعلام خواهد شد.
 
عباسی رویکرد کلی تعیین تعرفه تلفن همراه را نیز به‌دلیل حذف هزینه‌های یکسان‌سازی‌ مکالمات کاهشی قلمداد و تأکید کرد: نرخ هر دقیقه مکالمه تلفن همراه در داخل تهران و شهرستان‌ها احتمالا 6تا 7درصد افزایش می‌یابد اما تعیین میزان نهایی این افزایش به اعلام عدد نهایی مبنای محاسبه اپراتورهای تلفن همراه بستگی دارد. این در حالی است که نرخ مکالمه تلفن همراه به همراه بین شهری مثلا از زاهدان به تهران در برخی موارد تا 40درصد نیز کاهش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.