اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 23, 2014
7:02 چهارشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61770

مدیرعامل همراه اول: مصرف دیتای موبایل ۵۰۰ درصد شد

مدیرعامل ارتباطات سیار ایران گفت: در دهه ۸۰ بزرگ‌ترین دغدغه مشترکان پوشش موبایل بود اما اکنون دغدغه مشترکان دیتا است. همچنان که در سال ۹۲ ترافیک دیتا ۵۰۰ درصد، مکالمه ۲۰ درصد و پیامک 15 درصد افزایش یافته است.

وحید صدوقی امروز در مجمع عمومی عادی سالانه همراه اول با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سال مالی اخیر، اظهار داشت: در سال 92 سامانه جامع 111  برای ارائه تمام خدمات راه‌اندازی شده است.
 
مدیرعامل همراه اول گفت: ظرفیت آوای انتظار از 2500 مشترک به 30 هزار مشترک افزایش پیدا کرده است؛ علاوه بر این در سال 91، تعداد 15سرویس و در سال 92 تعداد 19سرویس ارائه شده است.
 
وی افزود: همراه اول 64 میلیون مشترک ثبت شده و 46 میلیون مشترک فعال دارد که از این تعداد 17 میلیون مشترک سیم کارت دائمی هستند.
 
صدوقی ضریب نفوذ همراه اول را 74 درصد و سهم بازار را طبق اینترکانکشن (ارتباط بین اپراتورها) 63 درصد اعلام کرد و گفت: سایر اپراتورها 37درصد از بازار سهم دارند.
 
مدیرعامل همراه اول افزود: همچنین این اپراتور با 271 اپراتور در 112 کشور قرارداد رومینگ امضا کرده است.
 
وی ادامه داد: با افزایش نرخ ارز تلاش کردیم در 8 کشور که بیشترین مراجعات ایرانی‌ها به آنجا است قرارداد خاص امضا کنیم تا نه تنها نرخ رومینگ افزایش نیابد بلکه در برخی مقاصد کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ارتباطات سیار گفت: 40 درصد سهام مبین‌نت، 100 درصد سهام شرکت نقش اول کیفیت، 29 درصد شرکت جیرینگ، 50+1 درصد شرکت امن‌افزار گستر شریف، 16 درصد شرکت ارتباط مشترک شهر، 100 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا، 35 درصد سهام شرکت اقتصاد نوین (بازار گردان سهام مخابرات)، 32 درصد سهم گروه اقتصادی مفید و 10 درصد سهم بانک انصار متعلق به همراه اول است.
 
صدوقی با اشاره به همکاری همراه اول با مبین‌نت گفت: اپراتور مبین‌نت 576 هزار مشترک باند پهن در 122 شهر تحت پوشش دارد و 60 درصد سهم بازار وایمکس متعلق به این اپراتور است.
 
مدیرعامل همراه اول گفت: این شرکت یک سال برای راه‌اندازی و 5 سال برای بهره‌برداری پروانه دارد و اکنون در ششمین سال کارکرد، زیان‌ده است.
 
وی ادامه داد: مبین‌نت علیرغم سرمایه‌گذاری انجام گرفته  تاکنون سودده نبوده است اما برای سال 93 برای این شرکت پیش‌بینی سود می‌کنیم.
 
مدیرعامل همراه اول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری این شرکت با جیرینگ گفت: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه سپاس در سال 93 فعالیت شرکت جیرینگ وارد فاز تازه‌ای شود و پرداخت موبایل را به درستی تحقق بخشد.
 
وی با اشاره به پوشش همراه اول اظهار داشت: همراه اول دارای 100 درصد پوشش شهری، 86.7 درصد پوشش روستایی در 43 هزار و 641 روستا، 77 میلیون از جمعیت کشور را تحت پوشش موبایل دارد؛ پوشش کل جاده‌ها نیز 70.100 کیلومتر است.
 
صدوقی نرخ قطعی مکالمات در شبکه همراه اول را 0.52 درصد (معادل نیم درصد) اعلام کرد و گفت: این در حالی است که طبق پروانه نرخ قطعی مکالمات باید کمتر از یک درصد باشد.
 
مدیرعامل همراه اول همچنین نرخ موفقیت برقراری تماس در شبکه همراه اول را 98.75 درصد اعلام داشت.
 
وی رشد درآمد در سال جاری در شرکت اصلی را 19 درصد دانست و گفت: این رقم معادل 7 هزار و 831 میلیارد تومان است.
 
صدوقی گفت: سود خالص همراه اول در سال 92 نسبت به سال 91، حدود 23 درصد رشد داشته و به مبلغ 2 هزار و 280 میلیارد تومان رسیده است.
 
مدیرعامل همراه اول میزان پرداختی به دولت در سال 91 را 3 هزار و 230 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 90 درصد این مبلغ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخت شده است که پرداختی به دولت در سال 92 مبلغ 4 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
 
وی یادآور شد: در سال 93 باید 2 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه همراه اول انجام شود.
 
صدوقی گفت: همراه اول تا پایان شهریور ماه باید خود را برای واگذاری نسل چهارم آماده کند و پیش‌بینی می‌کنیم که نسل 3 و 4 تلفن همراه را همزمان ارائه کنیم به طوری که در شهریور ماه 93 نسل 3 و در نیمه دوم سال 93 نسل 4 را ارائه کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در گذشته و در دهه 80 بزرگ‌ترین دغدغه مشترکان پوشش موبایل بود اما اکنون که در 100 درصد شهرها و 98 درصد جاده‌ها پوشش داریم، دغدغه مشترکان دیتا است. همچنان که در سال 92 ترافیک دیتا به میزان 500 درصد، ترافیک مکالمه به میزان 20 درصد و ترافیک پیامک به میزان 15 درصد افزایش یافته است.
 
صدوقی همچنین در خصوص رقابت ابزارهای ارتباطی رایگان موبایل با اپراتورهای موبایل گفت: همه اپراتورها با این چالش مواجه هستند در برخی کشورها از جمله امارات برنامه وایبر فیلتر شده است البته در ایران استفاده از این نرم‌افزار آزاد است.
 
مدیرعامل همراه اول گفت: اگر چه در این نرم‌افزارها تهدید برای اپراتور نهفته است اما باید بتوانیم با تدبیر روی باند پهن سرویس ارائه کنیم علاوه بر اینکه اعتقاد دارم باید خدمات داخلی مشابه این برنامه‌ها را راه‌اندازی کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح همراه طبیعت همراه اول گفت: یک میلیون نفر از این طرح استقبال کردند و خواستار عدم چاپ قبض شدند.
 
صدوقی همچنین در خصوص اختلاف حساب 5 یا 28 درصدی سهم دولت از درآمد پیامک‌ها گفت: در پروانه صراحتاً اعلام شده که سهم دولت از مکالمه 28 درصد، از تلفن ثابت 8 درصد و از داده و لینک 5 درصد است.
 
مدیرعامل همراه اول افزود: علیرغم حکم دادگاه مبنی بر توقف اجرای این طرح، به منظور همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و حسن همکاری برای دریافت مجوز نسل بالاتر این پرداخت انجام شد اما همچنان مایل به تعیین تکلیف این موضوع از سوی سازمان تنظیم هستیم.
 
وی در خصوص پیشنهاد وزیر ارتباطات برای برقراری رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه گفت: در این زمینه دغدغه کیفی و مالی داریم.
 
صدوقی با اشاره به افزایش استقبال از خرید سیم‌ کارت‌های دائمی همراه اول گفت: با کاهش ودیعه سیم کارت دائمی از 130 هزار تومان به 36 هزار تومان استقبال از این سیم کارت‌ها افزایش یافته است؛ به طوری که در هفته 7 هزار تا 9 هزار سیم کارت به فروش می‌رسد؛ در سال 92 نیز 450 هزار سیم کارت دائمی به فروش رفته است و درآمد شرکت از ودایع نیز در سال 92، 300 میلیارد تومان افزایش یافته است.
 
مدیرعامل همراه اول ادامه داد: هر یکشنبه شماره جدید از کد 9 همراه اول در سایت گلچین اضافه و فروخته می‌شود.
 
وی در خصوص احتمال برگزاری مزایده برای واگذاری نسل 4 تلفن همراه گفت: احتمال نمی‌دهم که مزایده‌ای برگزار شود بلکه فرایند به صورت ساده‌تر با اعطای مجوز به اپراتورهای موجود انجام خواهد شد.
 
صدوقی یادآور شد: تعرفه سایر خدمات سیم کارت‌های دائمی و اعتباری ازجمله پیامک و دیتا تغییر نخواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.