سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 26, 2014
7:24 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61797

دولتی‌ها فقط وطنی می‌خرند

خریدهای آخر سال ارگان و شرکت‌های دولتی از بازار کامپیوتر، طی سال‌های گذشته بخشی از درآمد فعالان بازار این کالاها را شامل می شد.
 
فعالان این حوزه هم روی این خریدهای پایان سال حساب کرده و به همین دلیل نگرانی از بابت تغییرات گاه و بی‌گاه تقاضا در بازار نداشتند.
اما طی یکی دو سال اخیر گویا حجم تقاضای ارگان‌های دولتی از بازار کامپیوتر به شدت کاهش یافته است. برخی از فعالان بازار حتی می‌گویند، حجم خریدها به صفر رسیده است و اصلا خریدی توسط شرکتهای دولتی از بازار کامپیوترصورت نمی‌گیرد.
با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی به سوی الکترونیکی شدن گام برداشته و اکثر امور را از نامه‌نگاری‌های روزمره تا مهمترین امور توسط کامپیوتر انجام می‌شود این سوال نزد گروهی از فعالان بازار ایجاد شده است که شرکتهای دولتی نیاز خود را چه برای تامین کالا و چه برای دریافت خدمات جانبی از چه طریق تامین می‌کنند؟
این گزارش را بخوانید تا پاسخ این سوال را دریابید.
 
 دولتی‌ها از بازار کامپیوتر خرید نمی‌کنند
به گفته فعالان بازار گویا شرکت‌های دولتی محلی دیگر را خرید یافته‌اند .
به گفته منصوری یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت، این موضوع عجیب است. چرا که شرکت‌های دولتی در هر حال باید سیستم‌های کامپیوتری خود را در سال جدید ارتقا دهند یا برای خرید نمونه‌های جدید اقدام کنند. اما امسال این اتفاق نیفتاده و سهم خریدهای دولتی از بازار به صفر رسیده است. ‌به گفته این فعال بازار، یا شرکت‌های دولتی محل دیگری برای تامین کالاهای مورد نیاز یافته‌اند،  یا اینکه به سراغ شیوه سنتی رفته‌اند.
به گفته یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر، گویا به شرکت‌های دولتی ابلاغ شده است تا بودجه دولت را صرف خرید تجهیزات کامپیوتری وارداتی نکنند. به همین دلیل در بازار شاهد کاهش تقاضای شرکت‌های دولتی هستیم.
یکی از واردکنندگان کالاهای کامپیوتری نیز که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، به شرکت‌های دولتی مانند سال‌های قبل بودجه‌ای بابت تجهیز و ارتقای کالاهای کامپیوتری ارائه می‌شود. اما این بودجه تنها باید صرف خرید کالاهای وطنی شود. به همین دلیل شرکت‌های دولتی معمولا با شرکت‌های تولیدکننده داخلی برای خرید کالا وارد معامله می‌شوند. 
به گفته وی، چنین اقدامی با هدف حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است، اما این تصمیم بدون توجه به بازار و فعالانی که در بخش واردات فعال هستند اتخاذ شده است.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر رضا هم با تایید این موضوع گفت: بسیاری از شرکت‌های دولتی که سابق بر این مشتری ما بودند علت مراجعه نکردن به بازار را منع دولت از خرید از بازار کامپیوتر اعلام کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.