اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

April 26, 2014
9:32 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61820

اختلاف حساب 720 میلیارد تومانی مخابرات و ایرانسل

اختلاف حساب شرکت مخابرات ایران و ایرانسل بر سر اتصال متقابل شبکه‌ها به 720 میلیارد تومان رسید.
 
به گزارش عصر ارتباط، ظاهرا 250 میلیارد تومان از این مبلغ متعلق به اتصال متقابل با شرکت ارتباطات سیار ایران و 470 میلیارد تومان آن متعلق به شرکت مخابرات ایران و در زیرمجموعه آن شرکت‌های مخابرات استانی است.
 
در این میان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌رغم حکمیت طولانی‌مدت روی این موضوع مورد اختلاف اپراتور اول و دوم و درخواست ایرانسل برای تسویه بدهی مخابرات و درخواست مخابرات برای تغییر فرمول اینترکانکشن هنوز نتوانسته به نتیحه قابل توجهی برسد.
 
در آخرین مذاکرات صورت‌گرفته در رابطه با این موضوع در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مقرر شده است رگولاتوری جلسه‌ای را با حضور اپراتورها برگزار و موضوع را برای همیشه حل و فصل کرده و اختلاف حساب‌های موجود را تسویه کند.
 
قرار است این جلسه با حضور مظفر پوررنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شود.
 
در طول چند سال گذشته در مورد چالشی به نام اینترکانکشن میان مخابرات و ایرانسل، مدیران شرکت مخابرات ایران معتقدند اینترکانکشن به‌دلیل فرمول و معادله‌ای که در پروانه ایرانسل قید شده و محاسبه می‌شود، برای این شرکت زیان‌آور است، اما از سوی دیگر اپراتور دوم معتقد است اتصال متقابل برای مخابرات هم درآمدزا بوده است و به همین دلیل باید سهم ایرانسل را پرداخت کند.
 
شرکت مخابرات ایران پیش از این از بیش از دو هزار میلیارد تومان درآمد ایرانسل از محل اینترکانکشن، حدود یک‌هزار و 300 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است، اما هنوز 720 میلیارد تومان به این اپراتور بدهکار است که محل اختلاف میان هر دو اپراتور قرار گرفته و رگولاتوری را مجبور به حکمیت در این باره کرده است.
 
از آنجا ‌که این رقم انباشته‌شده طی سال‌های گذشته است و با توجه به ورود اپراتورهای جدید و احتمال بروز اختلافات جدی در این باره میان آنها نیز، رگولاتوری در این باره مصوبه‌ای صادر کرده که اپراتورها را ملزم به تسویه‌حساب دوره‌ای کرده است.
 
بر همین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه خود در 25 اسفند ماه 92 موضوع اختلاف میان دارندگان پروانه درخصوص اتصال متقابل را بررسی و به‌منظور جلوگیری از اختلاف آنان در این خصوص ماده واحده‌ای را تصویب کرده است.
 
براساس این مصوبه که مقرر شده از اول اردیبهشت‌ماه سال 93 اجرا شود، تمامی دارندگان پروانه ارایه خدمات مخابراتی موظف‌اند حداکثر ظرف مدت 45 روز پس از پایان هر مقطع دوماهه نسبت به تسویه‌حساب مالی اقدام کنند. در غیر این‌صورت دارنده پروانه بدهکار علاوه برجرایم تعیین‌شده درخصوص نقش تعهدات مندرج در مفاد موافقت‌نامه پروانه، مشمول پرداخت خسارت نیز خواهد شد.
 
حل اختلافات ناشی از اینترکانکشن درحالی است که رگولاتوری با توجه به برنامه‌های پیش رو برای توسعه ارتباطات باند پهن موبایل در سال جاری نیاز دارد، چالش‌های موجود را حل و براساس برنامه آینده سند جامع ارتباطات را با توجه به پیشینه تجربه کسب‌کرده تدوین و اجرا کند.
 
درحالی‌که دو اپراتور فعال و موجود بازار در بازار دو قطبی دچار اختلاف‌های جدی بر سر اینترکانکشن شدند، به‌نظر می‌رسد رشد بازار احتمال اختلافات بزرگ‌تر و جدی‌تری را در صورت دوراندیش‌نبودن رگولاتوری به‌دنبال خواهد داشت، از همین رو این سازمان باید ضمن حل‌کردن اختلافات اپراتورهای قبلی راه‌حل جامعی نیز برای اپراتورهای آینده بیندیشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.